Hantering av föl

Sv: Hantering av föl

Jag tycker du hanterar fölet lagom 2-3 gånger i veckan=)

Ut och gå gå över lite pressänningar och andra skämmande saker köra lite lättare NH träna på att stå uppställd ta upp hovarna ha träns och bett på sig man kan slänga på en sadel (utan att spänna)
Man kan träna på att ha benslydd linda benen sätta på och av täcken sånnadär saker som är lätta men endå att en häst ska kunna senare i livet=)

Man kan även longera lite lätt eller mer gå med linan på rakt spår träna stanna igångsättning trava och galoppfattningarna OBS max 5 minuter per gång 1 gång veckan denna övning!

Sedan är det ju som så framförallt inom islandhäst världen.. det är STOR skillnad på storhäst världen och islandshäst världen när det gäller hantering av föl/unghästar.

I hbl världen hanterar näst intill alla sina föl/unghästar dagligen.I form av in och utsläpp fodringar skoning vacc borsta.
När hästen är 2 börjar man longera träna sadla och sånt för att vid 2½ års ålder rida in!

Islandhästfolket vill gärna ha på lösdrift från avvänjing till minst 4 år under denna tid verkar man vacc och avmaskar mer än så hanterar man inte. Utan när hästen är 4 år då börjar man hantera den.

Detta är ju inte fel på någe vis om man vill göra så så ska man ju få göra så.
MEN vill man hatera så får amn också göra det.. det som krävs av människan är snarare MER kunskap eftersom mkt kan gå fel OM man hanterar hästen fel från början.

Så väljer amn att hantera föl/unghästar måste man verkligen veta vad man håller på med annars kan amn få en rätt farlig häst i framtiden som kört över en totalt.:crazy:

Jag tycker och har alltid tyckt att rida in vid 2½ års ålder är knas oavsätt ras.. sedan dessa dumma 3 års test där 3 åringen ska gå i form i alla gångarter efter bara 6 månaders ridning är ju galet..Dessutiom ska hästen hoppa perfekt 1,10 om det är en hopphäst..

Hur mkt har man då inte hoppat på 6 månader för att lyxats med detta?? eller så rider amn in redan vid 2 år:crazy:

Sen tycker amn det är konstigt att hbl är trasiga vid 5 års ålder eller blir sura på försäkringsbolagena som ser en ökad skadestatestik inom rasen som då ökar premierna:cool:

Jag vart betydligt rikare i plånboken när ajg bytte från hbl till islänning i försäkring..
Hbl hade jag bara påliv på 20 islänningen har jag på 30 nu i övrigt samma som hbl..På hbl betalade jag 550 mån..
På jorunn betalar jag 250kr mån halva summan fasten jag har henne mer försäkrad=)=)

Nu när hon kommer hem från träningen ska jag öka hennes liv eftersom hon då är dyrare efter all utbildning=)

*kl*

Jag får ofta höra av både min veterinär och hovslagare att jag har trygga, lätthanterliga föl.
Dessa går i flöck med flera föl och mammor tills det är dags att skilja av. Då får de gå i flock med flera unghästar.
Vi kollar dem dagligen så de känner igen oss mycket väl men vi hanterar dem endast vid verkning, vaccinering och avmaskning. Sen naturligtvis vid behov.

Vi hade ett år en kille som fick en ögonskada ca 6 mån gammal. Han hade aldrig haft grimma på sig innan. Vi tog in honom och mamma. Hade veterinär ute för första behandling med sprutor mm. Sen transport till Strömsholm. Av och på med grimma massor med gånger på denna korta tid. Inga problem!! Han fick massor av beröm på Strömsholm.

Vi pratar inte om rädda hästar som inte sett människor för att vi inte håller på med dem hela tiden. Dessa föl har mammor som känner oss väl och det känner även fölen.

De föl som ifrågasätter mest är de föl som av någon anledning blivit mer hanterat än andra.
Sen finns det naturligtvis de föl som behöver lite mer tid än andra men de är inte så många.

*kl*

Dessa föl har mammor som känner oss väl och det känner även fölen.

Detta tror jag är viktigt att tänka på vid hanteringen av föl! Det första intrycken av människor förmedlas ju faktiskt främst genom stoet, inte i kontakten människa-föl.

Lagom är bäst...lyssna av ditt föl, visar det intresse eller vill lillbus fly och kickas.

Jag kan inte tänka mig att ha en helt ohanterad fölunge i hagen, det är farligt för familjen som består av hobbitar (barn) som gärna springer in i hagen.

En lillbus som inte är rädd och som inte skyggar för smek tycker jag är en bra grund. Sedan får man gå varsamt fram med benlyft o grimma...och som sagt lyssna av lillbus så det inte uppstår panik....viktigt. Hingst = hingstbete:love:
Ohanterad i 3-4 år...huga

Lagom är bäst...lyssna av ditt föl, visar det intresse eller vill lillbus fly och kickas.

Jag kan inte tänka mig att ha en helt ohanterad fölunge i hagen, det är farligt för familjen som består av hobbitar (barn) som gärna springer in i hagen.

En lillbus som inte är rädd och som inte skyggar för smek tycker jag är en bra grund. Sedan får man gå varsamt fram med benlyft o grimma...och som sagt lyssna av lillbus så det inte uppstår panik....viktigt. Hingst = hingstbete:love:
Ohanterad i 3-4 år...huga
Nu tror jag att du läser in fel saker i det som många här på islandshästforumet kallar för att låta gå i flock tills hästen är 3-4 år. Fölet / unghästen skall naturligtvis gå att leda i grimma, vaccinera verka och avmaska utan att flyga i taket. Det tillhör vanligt hyfs och umgänge och sker i alla flockar som jag känner till. Däremot att träna unghästen över bommar, presenning löshoppning mm är något som de flesta med islandshästar inte gör, för att vi vill behålla hästens ursprungliga signalkänslighet. Det går inte att komma ifrån att vi människor inte kan lära hästarna de små signaler som de använder sinsemellan utan behöver hjälp av en flock hästar för att lära in det.

Det är i 9 fall av 10 mycket lättare att få en häst som är flockuppfödd på tradditionellt isländskt vis att flytta sig för tryck och få den att följa med i grimskaft vart man vill. Den har nämligen i flocken lärt sig att göra som ledaren bestämmer och att människan bestämmer övefr ledarhästarna i flocken => människan är ledare även för unghästen, iaf fram tills människan klantar till det genom att vara otydlig alltför många gånger.

Där jag har min uppstallad så hanterar det bara sina unghästar och föl vid behov. Inte försöker de bitas eller sparkas. Enda som jag blivit sparkad av är min egen 97 som nog inte räknas som unghäst :angel:.

Haft min systerson med och hälsa i hagarna sedan han var 2år och inte har någon av unghästarna försökt göra något. Hjälper till med flytt mellan har mm och är bara att gå in med en hög grimmor och några minuter senare kan man stå med 4-5 hästar i händerna. MEN de har oxå vuxit upp i bra flockar och kan spelet redan.

Tror som Hjartagna skrev att man läser in olika saker i ordet ohanterad. Man kanske skulle säga otränad istället.

Personligen så köper jag hellre en unghäst som knappt sett en människa än en som vuxit upp med typ en gammal vallack eller shettis.

Flockuppfödda häsatr är bra.. men man akn ha dom i flock och hantera då och då=)

I det förra stallet jag stod i hade de hbl uppfödningar.. de stod inne till 10 på morgonen gick sedan ut 4 st i en lerig hage som var 10x50 meter stor inge mat i hagen.
Sedan kom de in 14:30 och stod där inne tills 10 på morognen.. ALLA dessa 4 st unghästarna 1 6 mån föl och 2 1 åringar hade olika former av olater..
Ett av fölena utvecklade på 3 månader vävning och kluubbitning.
Sedan fattara jag inte varför man vill mocka åt hästar som bara går?? MYCKET smidigare att slänga ut de på unghästbete fram tills att man ska rida in... tycker iallafall jag:)

Men jag vill inte släppa ut mina hästar i en hage sedan bara t in när de ska verkas å i samam veva slänga in lite vaxx avmaskning om de behövs och sen släppa ut igen för att om 6 månader ta in igen.

Jag vill ha på unghästbete men jag vill hantera 2 dagar i veckan med att ta ut unghästen borsta, träna lite NH, gå ut och gå träna på att stå uppställd på gången.

Ingen häst föl som 20 åring skall gå fram till mig utan att jag ger tillåtelse och detta är vilktigt att befästa hos hästen redan som föl tycker.
Jag vill ha hästar som vill komma fram men som har lärt sig att vänta in mina signaler till att de får göra de
Jag vill inte ha rädda unghästar som inte vågar gå fram till mig eller som går bort när jag ska hämta dom för dom är så pass resarverade mot människor!

Men det är ju jag=)

Och oftast hanterar amn ju stoet och då hanterar amn ju fölet automatiskt .Den vänjer sig att ha en i närheten=)

Hade ingen speciell träning utan träningen blev i det vardagliga.

Band fast fölen och visiterade varje dag. Lyfte hovar osv. Annars var jag mest noga med att fölen inte trängde sig på och visade mig respekt.

Håller med övriga om att flocken är bäst på att fostra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka