Hantering av föl

tinis88

Trådstartare
Hej! Jag har ett föl som blir 1 år i maj han är pigg, glad och nyfinken på de mesta.
Ja pysslar och är ute och går promenader med han 2-3 dagar i veckan.Går även i padock över lite bommar och har tänkte nu snart lägga ut preseningar så han blir van vid prassel. Han verkar tycka de är jättekul.
Ibland kan de hända att han får vila en vecka.

Hur gör ni med era?
Tycker ni att ja gör för mycket?

Sv: Hantering av föl

Jag tycker nog du gör lite mycket. Jag tycker de ska få gå och skrota i hagen och vara bäbis tills de är 3 år iallfall...jag är ingen expert men det är vad jag tycker. Min 2 åring går bara och skrotar i hagen och kommer få göra tills han är 3-4 år :)

Vi har haft 4 föl och innan de flyttat hemifrån vid 8-11 månader så har de varit ledbara men inte tränade på bommar, pressenning o s v.

Jag tycker det är bra att vänja unghästar vid saker och kommunicera med dem. Se upp så han inte blir less bara. Gör hellre inget än för mycket.
Ska han i väg till unghingstflock?

Han går tillsammans med en hingst nu som är lika gammals som han. De ska gå tillsammans hela sommaren.Sen ska ja ta hem honom i september. Vi har tänkt låta de gå som hingstar över sommaren och kastrera de i september

Tycker verkligen att du gör för mycket. Som 1:åringar bör dom läras saker som ledas, bli fångade i hagen, lyfta hovar och att man tar på dem, hanterbara med andra ord.

Du säger att han ska få gå med en jämnårig över sommaren och sen tas hem och kastreras, ska han inte gå med jämnåriga efter det? Han behöver väl lekkompisar även som vallack?!

Mina föl går uteslutande i unghästflock, där får de gå fram till det är dags för att skolas. De har fått lära sig nödvändig hantering, som att gå i grimma osv för att klara av avmaskning, verkning osv.

Tycker som alla övriga att du gör lite för mkt, men å andra sidan så tror jag
absolut inte att det skadar!
Gör man bara övningarna under korta stunder, ca max 15 min åt gången så tycker jag det är ok.

Min lille är inne i en trotsperiod nu då han är ganska jobbig, han är skygg
och vägrar att bli fångad helt plötsligt:devil:
Men jag är ute och pratar och klappar honom varje dag nu, och tar av och på grimman tills han blir lätt igen.
Längtar tills jag kan få iväg honom till flock, har hästbrist just nu och behöver
honom som sällskap...

oj herregud... jag låter min gå och bara vara häst till 3-4 års ålder skulle aldrig göra så som du gör..tror du kommer få en ponny till häst om du fortsätter så. sen tycker jag att de har rätt att få växa och lära sig häst språket i flocken innan man börjar..

*KL*

Jag tror inte på att låta hästarna bara gå och skrota i 3-4 år innan man börjar att jobba med dem. Däremot så måste uppgifterna vara anpassade till deras ålder. De är ju bara små barn, det måste man ha i eftertanke.

Min tjej som är 8 månader vänjer jag för tillfället med allt hon behöver vänjas vid såsom lyfta fötter, bli borstad, att man får ta på henne överallt, stå uppbunden, gå undan för tryck, respektera mitt space och gå lugnt och fint bredvid mig. Ju äldre hon blir desto mer saker kommer jag att göra med henne.
Sedan får man ju även tänka på att deras koncentrationsförmåga inte är på topp utan jag aktiverar henne bara korta stunder.

Och varför skulle det vara dåligt för hästen att bli miljötränad redan nu? Han får ju gå i hagen och bara vara häst resterande tid av dygnet.

Det här har jag aldrig behövt lära dem, de vet ändå utan att var skraja. Lyfta fötter osv, visst, men gå undan för tryck nej det är inget jag har behövt lära in det har funnits ändå från fostran i flocken.

Självklart kommer han få mycket sällskap av andra hästar när ja tar hem honom i september.Han ska va hemma över vintern.Sen funderar ja att lämna han på något 2 årsbete

Får jag ställa frågan om varför behovet finns att ta hem din unga häst?

Den bästa uppväxten ger du din telning genom en flock, men ffa stora ytor som ger träning för muskler och en väldigt viktig sak nämligen lungorna.

Ja håller nog med dig.
Självkart går vi inte speciellt långa promenader.Pysslar ca 30 minuter då vi håller på. Ja tycker de är bättre att börja tidigt så de vänjer sig vid saker.
Sen kan han självklart så gå och skrota flera veckor i sommar då man inte behöver göra så mycket.

Det är inget måste att ta hem honom. Men tanken va att ja skulle de så får han gå med andra hästar.sen tänkte ja skicka han på 2 årsbete till nästa sommar

Pysslar ca 30 minuter då vi håller på.
Det är alldeles för långtid med en åring. 10-15 min räcker om du håller på2-3gånger i veckan. Om du håller på med hovarna tänk på att lyfta korta stunder. Om du håller på för länge så blir hästen trött och lesnar och längre fram blir den bråkig. Ja tycker att det är bra att du håller på med din åring det finns inget väre än att komma till kunder som har haft sina hästar skrotandes i en hage i 3-4 år och sen ska man som hovslagare både tämja å fostra å sko den snyggt med livet som insats:devil:

Att ha hästen i unghästflock utesluter inte hovvård, var har du fått det ifrån?

Det gick alldeles utmärkt att sko unga hästar, fast det förutsätter ju att hovslagaren inte är en sådan som sopar på med raspen så fort de inte får som de vill, eller trycker en hammare i magen.:devil:

Låter som lite för mycket för en liten bebis. Jag själv hade väl bara sett till att den var van vid grimma, lite ledning. Sedan skickat iväg den något/några år till unghäst flock, så den kan få vara mer bebis.

Jag tror på hantering tidigt!
Jag har lite svårt för det här med att hästarna bara ska gå på flock 3-4 år för att sedan helt plötsligt hanteras mer, ridas in o.s.v
Jag tror på en kombination av flock och tidig hantering, det ena behöver inte utesluta det andra tycker jag.
Men alla är ju saliga på sin tro :-)

Bara du låte din bebis tänka och vila mellan varven så tror jag att det är bra att vänja unghästen vid olika situationer!

Personligen är jag för hantering MEN till en viss gräns. De ska kunna fångas, gå bra i grimma, lyfta fötterna, stå stilla, tas på överallt (bra om de får något sår mm) dvs vanligt hyffs. Det viktigaste är en bra flock för där tillbringar de ju mesta tiden.

När hovslagaren kommer ska de tåla att stå stilla och verkas utan att hovslagaren får slita hund. Allt får många verkar låta hovslagaren sköta biten med att få dom vana och förstår faktiskt inte att fler hovslagare säger nej.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
931
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka