Hantering av föl!!

fettso

Trådstartare
Hur tidigt och hur mkt hanterar ni era föl?
Vad gör ni om ni hanterar?

Jag har en två veckors Islandskille som vi tog på grimma redan första dagen, vi tog av den igen efter några timmar.
Han gick nämligen inte att hålla stilla annars, och veterinären var här för att ta blodprov för foalcheck.
Han har sedan haft grimma en stund varje dag och är jättelätt att ta på grimman på nu.:)
Vi Borstar(jättemjuk borste)och kollar hovar+visiterar varje dag, tar ca 5-10 min max.
Vi leder honom också in i boxen varje kväll och ut på morgonen.

Han är nafsig men slutar om man säger till honom, han är snäll så länge man håller honom, men kan hoppa/sparka bakut och slå ut med frambenen/frambenet ibland om man inte är med.
Men detta ser jag som bus.

Har gjort ett inlägg om det här inne på Islandsforumet, och dom i princip idiot förklarar ju mig eftersom jag hanterar Glaesir och inte bara låter honom gå och "vara häst".
Så jag är kluven kring detta.
Har tänkt att eventuellt låta dom åka iväg och gå i flock några månader och ta hem dom till hösten.
Så får han en paus att smälta det han lärt sig innan vi tar hem igen.

Sv: Hantering av föl!!

Jag tycker det låter ganska lagom med din mängd hantering, dvs grimma till och från hagen, visitering och en avborstnig samt lyfta hovar. Det finns många skolor runt hantering, men jag tycker inte att det är något fel i hur du gör iallafall.

Jag har ett fjolårsföl som är väldigt mkt hanterat. Detta pga hon varit extremt mkt skadad. Så hon var under sitt första levnadsår transporterad ett 30 tal ggr, hade stått på djursjukhus flera ggr, sprutad, lindad mm i perioder. Detta har medfört att hon blivit mkt mer hanterad än jag räknat med. Redan första veckan hon levde var hon så trygg med oss att hon inte ens reste sig i boxen när man gick in, man kunde hålla hennes huvud i knät utan problem och så är det fortfarande. All hantering har resulterat i att jag fått en jättesocial och gullig häst som är helt orädd för saker och och kommer till mig direkt när jag går ut i hagen. Men det har också gett konsekvenser som att hon har mindre respekt för människor, det tar alltså längre tid att lära henne att hon ska hålla sig på lite distans när man går med henne och inte gå på en, hon har ingen respekt alls för om man skulle bli arg eller liknande utan gör lika dant igen, för vi "är ju faktiskt kompisar". Nu i sommar när hon är skadefri så försöker jag att knappt hantera henne alls. JAg går bara ut i hagen och visiterar henne även om hon gärna vill följa med mig ut sen.

Min tanke var att hantera ungefär som du, men det blev något helt annat pga alla skador. Jag har fått en underbar, men istället lite respektlös häst som resultat av för mkt hantering.

Vi hanterar det som behövs. Kollar hovarna, vaccinerar och avmaskar. Sedan kliar vi på rumpan och pysslar lite då och då. Vi har ingen daglig hantering av våra föl utan de hänger mest med mammorna.
Grimma sätts på vid behov men relativt sent.

Tycker du har gjort helt rätt och hanterat fölet lagom mycket. Vi gör likadant med våra föl, hade vi börjat senare så hade det varit väldigt svårt, jag menar en halvblodshingst blir väldigt snabbt stor och stark bara att leda är inte alltid det lättaste så självklart är det bra om man gör det tidigt. Jag är inte så insatt i islandsvärlden men antar att det är lite som med vissa westernfolk att dom vill helst inte hantera fölen någonting, tycker det är ett lite märkligt resonemang

Om han inte har kompisar att leka med så låter några månader på större bete med just kompisar som en bra grej.

Sen även att ha honom på lösdrift nästa år (från våren typ) i hingstflock med bra ledarvalack.

Det ÄR mycket lättare att hantera hästars om är flockfostrade.

Men det innebär ju inte att du inte får peta på honom ;)

Tycker att det låter alldeles lagom, så var min planering med för Xzerran. Men som sagt så har det ju blivit en del veterinärvård och så fick hon även åka transport till kliniken. Nu har hon en sårskada mellan ögat och örat på ena sidan och står på behandling igen sen igår.

Min har provat sin fölgrimma en gång.. :o

Men hon kommer när mormor ropar och man får röra/klia/pilla överallt.
Tänkte dock försöka ha henne någorlunda ledtam tills fölvisningen om jag nu ska visa men jag stimmar inte så mycket utan vi tar det allt eftersom, huvudsaken är att hon inte är skygg :)

Jag brukar hantera mina en hel del tills mammorna är ombetäckta och ULade på 40 dagar då det blir naturligt att inte hantera de lika mycket. Grimma sätts på vid behov. Borstar gör jag när jag borstar stoet, vilket blir lite då och då. Inte varje dag, det erkänner jag, men ett par gånger i veckan.

Jag tar in mina från betet och avvänjer dem och sen hanteras de massor första vintern, då jag gillar att ha de på stall och inte på lösdrift. Som åringar släpps de ut på bete och sen går de på lösdrift fram tills de ska ridas in egentligen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 750
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 155
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka