Hantering av andras hästar

F

FiaLin

Skulle bara vilja höra era åsikter om en händelse då jag delade stall med ett antal personer. En av dessa personer hade två hästar där som hon hade åtskilliga olika regler för at hantera. Dom skulle tas ut i en viss ordning och man fick inte ställa dom på gången för det klarade dom inte av...blev nervösa och skulle kunna göra oss illa. Den ena hästen som nu inte fick stå på gången hade fått för sig att nafsa efter människor och måtta med bakbenet var tillåtet när man skulle byta täcke på henne i boxen. Denna vinter var jag gravid och hade inte alls lust att stå inne i en box med en opålitlig häst så jag sa till ägaren att jag ställde hennes hästar på gången när jag bytte täcken på dom och att dom skötte sig exemplariskt. Jag talade om att jag kände mig osäker på hennes häst och ville inte riskera något när jag var gravid. Därpå fick jag mig en riktig utskällning och att hennes hästar minsann inte skulle ställas på gången av någon annan än henne själv.
Jag sa lugnt till henne att om det inte passar henne så kan hon komma och byta täcken på hennes hästar då det var mina pass på shemat. Att tillägga är att det var fler i stallet som inte heller ville gå in till hennes häst och gjorde samma sak.
Självklart ser jag till att man ska försöka få alla att må bra när man delar stall och att man följer alla hästägares önskemål så gott det går men när det gäller människornas säkerhet så anser jag att den går först...är det jag som har fel eller????
 
Sv: Hantering av andras hästar

Tycker inte alls att du är fel ute. I mitt stall stod en ponny som mer och mer efterhand visade sig ha allvarliga lynnesfel. Attackerade ägaren i hagen, sparkade ner halva staketet, högg stallägaren utan förvarning mm. Denna häst vaktade mitt sto så att jag knappt kunde ta ut henne från hagen. (Jag var då i 7:e månaden). Det hela slutade med att hästarna fick delas upp då jag inte heller ville riskera något. (Häst som vänder rumpan till i hagen och måttar= otrevligt när man är gravid....)
Så jag förstår dig helt och hållet- hade gjort exakt likadant själv. Det är stora djur vi pratar om, inga små kattungar precis. Säkerheten måste gå i första hand!!!
Lycka till!
 
Sv: Hantering av andras hästar

Jag säger bara så här:

Alla hästar har olika relationer med olika människor i olika situationer. Och det är inte nödvändigtvis så att allt alltid funkar bäst med ägaren.

Exempel:
*Jag kunde inte få Pinky att stå stilla vid stenmuren vid uppsittning, så jag tog ut en pall att stå på istället.
Medryttaren placerade henne vid muren utan problem...

*Elvira och jag har mer eller mindre alltid diskussioner om hur man ska uppföra sig vid hovkratsning.
Med nya skötaren skötte hon sig exemplariskt vid första försöket...

*En ponny sades vara omöjlig att spola benen på, rädd för vattnet osv.
Jag spolade benen på honom, utan minsta diskussion...

*Stallägarens häst går inte att binda i grimskaften på gången, enligt ägaren själv. Håller honom i grimskaft vid vet- och hovslagarbesök.
Funkar utmärkt för både medryttaren och hovslagaren när han kommer och jobbar själv...

Så är det bara, och man får inte ha ett sånt ego att man inte kan acceptera att det kanske funkar när du ställer hennes hästar på gången.
 
Sv: Hantering av andras hästar

Jag säger bara så här:

Alla hästar har olika relationer med olika människor i olika situationer. Och det är inte nödvändigtvis så att allt alltid funkar bäst med ägaren.

Exempel:
*Jag kunde inte få Pinky att stå stilla vid stenmuren vid uppsittning, så jag tog ut en pall att stå på istället.
Medryttaren placerade henne vid muren utan problem...

*Elvira och jag har mer eller mindre alltid diskussioner om hur man ska uppföra sig vid hovkratsning.
Med nya skötaren skötte hon sig exemplariskt vid första försöket...

*En ponny sades vara omöjlig att spola benen på, rädd för vattnet osv.
Jag spolade benen på honom, utan minsta diskussion...

*Stallägarens häst går inte att binda i grimskaften på gången, enligt ägaren själv. Håller honom i grimskaft vid vet- och hovslagarbesök.
Funkar utmärkt för både medryttaren och hovslagaren när han kommer och jobbar själv...

Så är det bara, och man får inte ha ett sånt ego att man inte kan acceptera att det kanske funkar när du ställer hennes hästar på gången.

Nä jag tror det va det som va hästägarens problem. Hästarna gjorde lite som dom ville med henne så hon klarade inte av att någon annan klarade hennes hästar bättre än hon själv. Det hela är lite lustigt bara för hade någon haft problem med mina hästar och dom hittade lösningar på problemet så skulle jag juh bara tycka att det var bra. Nu ställer jag visserligen inga krav på var folk tar av mina hästar täckena för det tycker jag är upp till dom själva att avgöra vad som känns bäst.
 
Sv: Hantering av andras hästar

Jag hugger knapp och kommenterar både TS inlägg och detta inlägg.

Naturligtvis är det som Pinky erfarit - att ofta beror det på personen hur hästen reagerar i en och samma situation. tycker man ser det ofta.

dock så tycker jag nånstans att man som ägare ändå i viss mån vill att andra respekterar det sätt man vill ha sina hästar hanterade/icke hanterade på. särskilt det där med uppbindning är ju känsligt, då det alltid mer eller mindre är förknippat med en viss olycksrisk.

jag skulle bli vansinnig om jag inte ville ha min häst uppbunden i stallgången av andra pga att jag ansåg att hästen inte är 100% säker uppbunden, säkerhetsmässigt, och om andra då ändå band upp den.

samtidigt är det som TS säger - man ska kunna hantera hästen och den ska vara uppfostrad att uppföra sig - annars blir det svårt att följa "regler" om man samtidigt är ombedd att uföra sysslor med hästen, som tex täckesbyten.
Kan ni inte göra en kompromiss - dvs att du får binda upp hästen i boxen?

detta är anledningen att jag inte längre står i kollektiv, då jag har alltför dåliga erfarenheter av folks olika viljor och hur man ska/inte ska hantera andras hästar hit och dit och huruvida önskemål följs eller inte följs osv osv. Är så skönt att slippa det tjafset!
 
Sv: Hantering av andras hästar

Tycker inte alls att du är fel ute. I mitt stall stod en ponny som mer och mer efterhand visade sig ha allvarliga lynnesfel. Attackerade ägaren i hagen, sparkade ner halva staketet, högg stallägaren utan förvarning mm. Denna häst vaktade mitt sto så att jag knappt kunde ta ut henne från hagen. (Jag var då i 7:e månaden). Det hela slutade med att hästarna fick delas upp då jag inte heller ville riskera något. (Häst som vänder rumpan till i hagen och måttar= otrevligt när man är gravid....)
Så jag förstår dig helt och hållet- hade gjort exakt likadant själv. Det är stora djur vi pratar om, inga små kattungar precis. Säkerheten måste gå i första hand!!!
Lycka till!


Fy vad otäckt! Det är inge kul även om man inte är gravid men när man är det så har man juh inte bara sig själv att vara rädd om. Själv var jag försiktig med ridningen av mina egna hästar mot mitten av graviditeten så då vill man juh inte riskera den pga andras hästar.
 
Sv: Hantering av andras hästar

Jag tycker att vissa sak tillåter man helt enkelt inte tex sparkar. Men först får man ta reda på varför den sparkar och sedan undvika detta. Stod hästen exemplariskt i gången med någon annan så hade det varit helt okej för mej. Säkerheten går först och eftersom man inte direkt känner hästarna i stallet borde man ta det säkra före det osäkra. Det som ägaren gör kanske inte jag kan göra och tvärt om.

Hade min ponny i ett stall för några år sedan där hästägarna var rädda för sin häst. Mamman stod ute i gången och höll i hästen medans dottern var inne och bytte täcke. Hästen kunde sparkas när man höll på med täcket. När hästägarens syster kom ut och bytade täcke/satte på ett täcke så stod hästen lös i boxen och gjorde inget direkt justför att systern sa till. Fick även itutat att jag inte fick gå bakom denna häst på några vilkor när de delade hage. Men vad gör jag, jo...jag står och kliar hästen på rumpan när ingen är hemma mitt ute i hagen och hon bara njuter. Så mycket sparkade hon :o :smirk: (stoet var ett smäckert halvblod på 6år och ägarna hade fött upp henne själva, hon var rätt understimulerad och sparkade förmodligen för att de höll fast hennes huvud så hon inte kunde se vad de gjorde där bak)

Jag tycker att man ska göra det som känns bäst och lita på sin instinkt. Känns nånting fel i ägarens regler av hanteringen så ska man påpeka det. Man har rätt att ställa krav (tycker jag) och hästarna ska faktiskt kunna hanteras av många när det gäller in/utsläpp, fodring och lägga på/ta av täcke
 
Sv: Hantering av andras hästar

Jag hugger knapp och kommenterar både TS inlägg och detta inlägg.

Naturligtvis är det som Pinky erfarit - att ofta beror det på personen hur hästen reagerar i en och samma situation. tycker man ser det ofta.

dock så tycker jag nånstans att man som ägare ändå i viss mån vill att andra respekterar det sätt man vill ha sina hästar hanterade/icke hanterade på. särskilt det där med uppbindning är ju känsligt, då det alltid mer eller mindre är förknippat med en viss olycksrisk.

jag skulle bli vansinnig om jag inte ville ha min häst uppbunden i stallgången av andra pga att jag ansåg att hästen inte är 100% säker uppbunden, säkerhetsmässigt, och om andra då ändå band upp den.

samtidigt är det som TS säger - man ska kunna hantera hästen och den ska vara uppfostrad att uppföra sig - annars blir det svårt att följa "regler" om man samtidigt är ombedd att uföra sysslor med hästen, som tex täckesbyten.
Kan ni inte göra en kompromiss - dvs att du får binda upp hästen i boxen?

detta är anledningen att jag inte längre står i kollektiv, då jag har alltför dåliga erfarenheter av folks olika viljor och hur man ska/inte ska hantera andras hästar hit och dit och huruvida önskemål följs eller inte följs osv osv. Är så skönt att slippa det tjafset!

Jag står inte kvar i det stallet längre. Ville bara höra folks synpunkt på det hela. Tjejen i fråga flyttde faktiskt inte så långt efter det här. Det gick inte att ha med henne att göra. Det var hennes hästar och hennes regler som skulle gå först i stallet. Vi andra fick ta bottenskrapet så att säga. Alla fick nog till slut så vi kallade till ett möte med henne istället för att låta skitsnacket surra runt mer än nödvändigt. Vi tog upp allt som vi kännde var fel men hon hade hus med stall på gång så hon flyttade strax efter det.

Att tillägga så respekterar jag helt om det är en häst som absolut inte kan stå på gången då den får panik o reser sig mm men i det här fallet så var hennes ord: Ställ henne inte på gången för hon är elak och mosar in er i väggen, kliver er på tårna mm vilket inte var fallet. Till saken hör att hon själv är mer eller mindre rädd för sina egna hästar. Vågar endast rida dom i padocken tex och självklart så känner dom väl det på sig.

Själv så står jag med mina hästar i ett mindre travstall hos en bekant nu och där sköter vi oss själva och det är så skönt samtidigt som man inte är strandad om det skulle vara något.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 039
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp