Hantering av 3-åring

dotzie

Trådstartare
Hej! Tänkte att jag skulle söka efter lite goda råd utöver det jag får i min "vanliga bekantskapskrets" så jag slänger in ett inlägg här. :)

I slutet av Juni fick jag erbjudandet att ta över en ponny född -07, valack.

Mina tidigare erfarenheter av unghästar är ju långt ifrån enorm. Jag har hanterat några shetlandsföl från ålder nyfödd till 2år, ett par ardennerföl och när jag var 11år (är 17, snart 18 nu) var jag i stallet enbart för att hantera en 2-årig welshponny som jag skötte och senare 'red in' i den mån som en 11-åring kan (med hjälp av vuxna då såklart) som jag sedan fortsatte att rida och vi hade väldigt roligt tillsammans.

Denna ponny som det nu gäller har gått på lösdrift tillsammans med andra jämnåriga under hela sin uppväxt, var så gott som helt ohanterad. Hade inte ens varit uppbunden när han kom (vilket jag fick reda på först några veckor efter när han redan hade varit uppbunden flera gånger utan problem).

Jag skulle vilja ha råd om hur jag kan hantera honom på ett konsekvent sätt och ändå tolkas som en trevlig person i hans ögon. Han är ju alltid först fram i hagen och älskar att stå och gosa osv, men han kan bli lite väl 'på' ibland, nästan klängig. Men jag vill ju inte framstå som någon 'surkärring' som bara gnäller på honom, och jag är inte helt säker på att han förstår skillnaden mellan beröm och tillsägelse, hur gör jag detta extra tydligt för honom? Han ser ganska förvirrad ut emellanåt, och vid tanke på att han haft så lite kontakt med människor och bara gått där i sin hage med sina kompisar så är det kanske inte så konstigt.

Målet är ju att han ska tycka att det är roligt med nya saker. :) Så släng gärna lite goda råd i min riktning; vad jag ska tänka på, hur snabbt (eller långsamt) det är lämpligt att gå fram, hur mycket krav jag kan ställa på honom osv. Allt tas emot tacksamt. :) Finns det några egna erfarenheter så dela gärna! :D (Ursäkta om inlägget är luddigt och otydligt, det är bara att fråga om ni vill veta något utöver det jag skrivit.)

Sv: Hantering av 3-åring

Har själv en häst som jag ridit in helt själv och som tidigare inte varit så mycket hanterad, förutom när han kastrerades på klinik som 2åring..
Han har också en tendens till att bli väldigt klängig. Det gäller att säga ifrån på en gång, låt honom inte komma för nära dig! Du får lov att vara en "surkärring" och det så behövs. Förstår han inte skillnaden på beröm och tillsägelse så beror det på att du är otydlig.

Om han ex går för nära dig utan din tillåtelse så gå emot honom, gör dig "stor" och "skräm" iväg honom -du ska alltså inte använda dig utav att putta/knuffas osv på honom. När hästar kommer nära varandra och "puttas" så betyder det: lek. Det är inte dem signalerna du vill ge ut. Av naturen så går hästar emot tryck -inte flyttar sig för tryck, utan det är något man får lära dem. Helst ska dem flytta sig för människan och inte för människans tryck (förstår du skillnaden?). Förstår hästen inte när du går emot honom, gör dig stor osv. kanske du får förstärka med en "spark" i form av ex, peta till med pisk, ..

Det bästa sättet att lära sig "hästspråk" är att sitta i hagen och iakta hästarna, gärna med någon väldigt kunnig bredvid sig som kan förklara signalerna som hästarna ger till varandra. Kolla hur en häst gör för att flytta på någon annan.

När du vill ge honom beröm så räcker det med en "eftergift", som i form utav att du helt enkelt låter honom vara. Ber du honom flytta sig, och han flyttar ett steg så sluta då på en gång och bli neutral. Eftergift är den bästa belöningen! Sedan kan man, om man vill förstärka belöningen med ex en klapp eller godisbit. Men "grundbelöningen" är att ge eftergift -låta hästen vara/ta bort tryck osv.

Håll inte på att "gosa" med den, utan en klapp, mjuk röst o sen räcker det.

Visa tydligt att du inte vill ha den i knät.
Det räcker om du är konsekvent o ta goset när den har fattat galoppen.

Börja sätt på den träns o led den- var tydlig med vad den ska göra.

Skaffa ngn som leder o tömkör in den- Lättast är ute i skogen där den följer naturliga vägar o du har då styrfart. Öva att - Trava o gör sen den redo för insittning. Ha täckesgjord på o se reaktionen. Lägg på sadel o spänn gjorden lagom. Var hela tiden observant på så den inte blir orolig. Backa då o gör ganska mkt inne i boxen- dess trygghet.

Däremellan- låt den vara häst. Pussa på ngn annan sålänge;)

Tack så mycket för bra och givande svar bägge två, precis vad jag ville ha! :D

Enligt hovslagaren som inte träffar honom lika ofta så ska han ha blivit mycket mer lätthanterlig, och det är skönt att ha en person som kan säga skillnaden från gång till gång, så att man vet att det händer något.

Dethär med mitt personliga utrymme är definitivt något som jag vill få honom att förstå, och jag ska absolut ta till mig av era tips! :) Trots att han bara är ponny så upplevs han ganska biffig, och han ÄR stark, så ur säkerhetssynpunkt så vill jag ju inte ha honom fastklistrad som ett frimärke (riktigt så klängig är han inte ;)).

Ännu en fundering jag har är hur jag ska få honom att gå bredvid mig, och inte bakom? När jag stannar för att han ska 'ta ikapp' så stannar han också, bakom mig. När jag väl får fram honom bredvid mig så halkar han efter när jag börjar gå igen. Även detta vill jag få ordning på; skulle ställa sig eller bli rädd för något så är det ju inte särskillt fördelaktigt för min del att gå framför.

Ännu en fundering jag har är hur jag ska få honom att gå bredvid mig, och inte bakom? När jag stannar för att han ska 'ta ikapp' så stannar han också, bakom mig. När jag väl får fram honom bredvid mig så halkar han efter när jag börjar gå igen. Även detta vill jag få ordning på; skulle ställa sig eller bli rädd för något så är det ju inte särskillt fördelaktigt för min del att gå framför.

Använd en repgrimma och rep, gå på fyrkant spåret, gå bedvid hästens bog, bromsar hästen så smacka på honom, lyssnar han inte på det så använd repet som "spö" och uppmana honom till att gå bredvid dig. Går du vid bogen är du "neutral", går du lite framför bogen så är du bromsande, går du lite bakom bogen fungerar du som framåt drivande. -så tänk på att du ska inte vara vid huvudet, utan vid bogen! kan känns lite ovant första gångerna, hästen kan även försöka "gå runt" dig men det får han absolut inte! då får du ta fram repet och "mota bort" honom, ut på spåret igen.
Men det är lättast att börja i en paddock, då man kan ta hjälp utav staket.

*kl*
Tänkte bara berätta att det går kanonbra med all hantering nu. Till en början försökte jag vara så tydlig jag bara kunde, och nu följer han min minsta vink. Han följer snällt med när vi går ifrån hagkompisarna, tidigare skulle han mer eller mindre 'våldsamt' beklaga sig. Han är vaken och medgörlig, det känns jättebra. Han tränger sig inte längre på och han är väldigt lätt att flytta åt alla håll. Inte finns det så mycket mening med inlägget, men ville i alla fall berätta att det inte har blivit värre. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 509
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 338
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 528
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka