Hantera varje dag!

W

Wicestar

Jag hantera mitt föl varje dag. Han är 1,5 månad drygt. Jag borsta, lyfter hovarna och kelar. Jag rider även stoet och han springer med. Idag var vi ute iskogen och skrittade för första gången för hans del och han tyckte det var jättespännade. Han kommer och "pratar" när man kallar på han. Nu är det så att en del säger att man inte skall hantera föl för mkt det utan låta dom vara vilket jag inte förstår. 10-20 minuter om dagen kan ju knappast skada??

Sv: Hantera varje dag!

>Nej då..de är bara bra,då blir dom lättare att hantera sen när dom blir äldre:=

Precis så tänker jag med.. och med tanke på att han har lite olater som att bitas och slå med framhovarna så måste jag ju plocka bort det nu innan han väger 500kg då lär det inte bli lika lätt.. men det är ju klart han mognar ju också...

hanteringen av föl är ju jätteviktig, annars riskerar du att få en bråkig årng på halsen senare och som du säger - då blir dt jobbigt!! senare ska han ju också hanteras varje dag, om han blir det redan som föl, kommer han ju in i det, "vänjer" sig, lär sig rutiner o.s.v. det är väl bara bra..? :)

ja jag tycker det är bra men dom som inte tycker det säger att dom inte får vara föl utan bli vuxna direkt.. och det jag kräver just nu av honom är att han skall uppföra sig när jag borsta och leder honom, vilket han gör.. han sköter inte alltid sig när jag leder utan vill gärna busa genom att slå med framhovarna. Jag tillrättavisa honom genom att säga nej bestämt.. Och han fattar men ibland så bara måste han för det leker ju kroppen:rofl: men jag accepterar det aldrig..

I början är det ju bättre att hantera ordentligt så man vänjer den vid saker.

Men sen kan det vara skönt för dem att "vila hjärnan" ibland om man har gjort något som har varit psykiskt påfrestande.
Vår bebis blev iaf väldigt trött av vissa saker och då fick hon helt enkelt bara vara häst dagen efter. :)

Han var tvungen att bli hanterad varje dag. Eftersom han föddes med infektion och fick lunginflammation så var hans första 18 dagar på helsingborgs djursjukhus. Sen tror jag att hade han inte velat så hade han nog inte kommit när jag ropat på han. Vi får se vad det blir av han..;).. Jag tror inte att han lider iallafall..

Låter vettigt det du skriver.. man märker ju när dom blir uttråkade och då får man låta dom vara.. dom är ju trots allt bara bebisar:D

Jag tror inte heller att han lider. Risken finns dock att du skaffar dig en massa problem i onödan.
Det har funnits mängder av dessa trådar i Bukes historia. Det brukar delas upp i två läger: De som har haft ett eller två föl, och anser att man ska hantera fölen mycket. Sedan finns det de som har ett flertal föl varje år, och som av erfarenheten har lärt sig att det blir vettigare hästar om man bara gör det nödvändiga med dem som föl, och låter mamma och flock fostra dem till hästar först och främst. När de är avvanda kan man börja göra mer med dem.

Med det nödvändiga menar jag: Binda upp, verka, avmaska och självklart som i ditt fall, vård av ett sjukt föl. När de kan bindas upp osv (vilket de brukar lära sig tämligen omgående) finns ingen anledning att fortsätta träna. Du kan kolla en månad senare, när det är dags för nästa verkning, att fölet fortfarande går att binda upp..
Det brukar heller inte vara några som helst problem att verka en fölunge, även om den inte har fått en massa träning i att lyfta fötter.
Verkningen ÄR träning, och mer behövs i allmänhet inte.

Våra hästar körs in som åringar, utan några som helst bekymmer, trots minimnal hantering som föl. Bekymmer blir det med de som kommer utifrån för inkörning, från uppfödare med ett sto, som har haft fölet om knähund. De hästarna är INTE roliga som ettåringar och äldre.

tack för att du tar dig tid att svara.. det är intressant att få andra åsikter.. Jag tar mig till det du skriver och skall tänka på det.. Jag har sett dom som inte rört sina föl mer än vid utfodring och när det väl skall köras in och hanteras så blir det så mkt bråk och så vill jag inte ha det.. Ser att du håller till i kalmar vilket jag med kommer göra sen om allt går som det ska.. Så jag skall hålla koll på dina hästar.. alltid kul att följa..

Man måste ju inte gå från "ohanterad" (det är de ju inte, men lite hanterade) till inkörning/inridning på en kvart..
Lägg hellre ett par veckor extra på inkörningen. Då är de så gamla att de kan ta till sig det man säger på ett annat sätt. Och i den hantering vi faktiskt gör med våra hästar ingår ju som sagt var att binda upp, och att lyfta fötter. Vilket är betydligt besvärligare att lära dem då de blivit större och starkare.
Vi lägger mer jobb än de flesta travfolk på inkörningen, så våra hästar är väldigt trevliga att köra. Att vänja dem vid utrustningen går i allmänhet fort, men sedan lägger vi lite extra jobb på styrbarheten, kontakten med bettet osv. (Jag är ju ridlärare egentligen..)
Undantaget är årets åringar. Eftersom jag är gravid, med rätt mycket foglossningar, så har jag inte kunnat tömköra dem speciellt mycket tyvärr. Satta i vagn blev de dock innan betet, nu ska de ut och promenera i vagn lite igen, fram till kriterieauktionen.

Senast ändrad:

tycker ni har en mkt bra inställning till hur ni hantera era hästar.. och jag förstår att ni får trevliga hästar att köra.. tack för att du delar med dig.
Jobbigt med foglossningar.. Jag hade inte så stora besvär med dom när jag jobbade hos Fredrik Persson så jag kunde jobba heltid fram till 2 månader innan sen fick jag så ont i magen när jag red men det var skönt för ryggen att rida.. Önskar dig lycka till med hästar och barn

Hej!
jag har aldrig haft något eget föl men dom på gården har!! Några av dom har redan blivit ¨tre fyra år nu. Och tanten som hanterade sitt föl varje dag den fölungen upplever jag som väldigt snäll men bonglig. (liksom nästan går över folk och e väldigt närgången)
Och den andra som gjorde det hon behövde, ja den e lite lättare att leda träffa i hagen osv. Den har lite mera respekt.. Så upplever jag dom hästarna men men det e väl olika kanske.... hej hopp

Lite trött men jag pratade om två olika personer där:D

Hej!
jag har aldrig haft något eget föl men dom på gården har!! Några av dom har redan blivit ¨tre fyra år nu. Och tanten som hanterade sitt föl varje dag den fölungen upplever jag som väldigt snäll men bonglig. (liksom nästan går över folk och e väldigt närgången)
Och den andra som gjorde det hon behövde, ja den e lite lättare att leda träffa i hagen osv. Den har lite mera respekt.. Så upplever jag dom hästarna men men det e väl olika kanske.... hej hopp

Exakt så brukar det bli. De förlorar respekten om man håller på och pillar för mycket på dem. De blir närgångna, och den sortens hästar som anser att flyktvägen rätt över matte/husse är en bra väg. Därför blir de farliga, även om de är "snälla".

*halvt om halvt knapplån*

Fast man måste skilja på att hantera och gosa ihjäl.

När jag jobbade på ett stuteri så tyckte jag alltid att det var så jobbigt med de i princip halvvilda fölen. Att försöka sätta på grimman i hagen var ju så gott som lönlöst. Visst det var inga problem att närma sig fölen men så fort man skulle försöka sätta på grimman så sprang de iväg. Då bestämmde jag mig att om jag fick ett föl någon dag så skulle det vara välhanterat.

Jag har hanterat min fölis varje dag sen den var nyfödd. Grimma på redan när den var en dag gammal. Ledas till och från hage redan från första dagen osv.

När de andra har fått locka och "lura" på grimman på sina fölisar så har jag bara gått rakt fram och satt på grimman och gått iväg med hästen precis som jag gör med gamlingen. Då har det känts otroligt skönt att jag har tagit den extra tiden det tog att leda ut den lilla i hagen när hon var liten i stället för att bara ha henne lös brevid mamman. Min är väldigt nyfiken och är alltid den som kommer fram först i hagen. Vill gärna vara med och kolla vad det är man håller på med men hon är fortfarande väldigt signalkänslig, tom ännu mer än sin mamma.

Sen har jag också varit med om barn som har fått leka med fölen där föräldrarna bara har tyckt att det är ju så sött när fölet små stegrar mot barnen och då och biter i barnets kläder. Hur jobbig den hästen kommer att bli att hantera är ju inte så svårt att förstå.

Sund och bra hantering mår fölen bara bra av. Att bara hålla på och gosa och kela och pluttidutta med fölet är dåligt. Sen skall man komma ihåg att fölen tröttnar väldigt fort. Det brukar räcka med 5 minuter sen klarar de inte fler intryck.

Sen tycker jag att det skiljer en hel del i sättet om man jämför tex travhästar och halvblod. Jag har upplevt att travhästarna är lättare att hantera på något sätt. Nu har jag bara haft 4 st (alla med olika stamm) travbäbisar så det är inte på något sätt statisktiskt säkert.

Mycket sunt förnuft, rätt sorts hantering och ute mycket med andra hästar är det som brukar fungera bäst.

Mvh

Tora

Mina föl brukar få den grundläggande hanteringen, som på med grimma o lite borstning, lyfta fötterna o stå uppbunden, ju tidigare man börjar desto lättare sen när de blir större. Mina föl hanteras dock inte dagligen men lite då o då.

Jag har hanterat min fölis ungefär varannan dag. Hon har varit väldigt social och orädd redan från början. Då handlar det om 2-15 minuter per dag. Det kan vara allt från att borsta, lyfta ben, avmaska, och gå en sväng. Men är noga med att det inte blir för mkt gulli gull. Hon går med 4 andra föl i samma ålder och dessa går det knappt att få på grimma. Nu har det blivit mer intensiv hantering inför visning, så när det är klart kommer det bli lite lugnare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 858
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter