Jag har en kollega som i det mesta är väldigt juste, hen är mycket kompetent och har jobbat länge på arbetsplatsen som jag jobbar på. Problemet är dock att hen nästan tvångsmässigt tipsar om hur andras jobb ska skötas, även de gånger när hen har dålig insyn i vad man arbetar med och även när man förklarar varför hens tips inte funkar så fortsätter hen att hävda att det vore det bästa för annars kommer man få skit för det, typ.
Mina strategier hittills har varit att inleda samtal med att säga att jag inte vill ha tips, påtala att jag inte vill ha tips när tipset väl kommit och så undviker jag att prata jobb, men ibland råkar man ju göra det just eftersom man är på jobbet. Finns det något mer man kan säga/göra utan att vara otrevlig? Det har såklart hänt att jag fräst ifrån för att jag bara inte orkat med ett enda tips till. Sen tror jag att det är välment, men det blir jäkligt jobbigt och känns förminskande när hen tycks tro att man behöver tipsas i parti och minut.