FannyAurora
Trådstartare
Hej. Min snart 12 åriga ponny Aurora har fått artos i ett bakknä som inte gått att behandla och som inte blivit bättre sedan våren 2021, alltså snart ett år sedan. Hon lider inte aktivt av artosen men är alltid stel i skritt, haltar en del i traven. Som sagt har det inte blivit bättre trots mediciner, vila och lugna promenader. På grund av detta så har vi tagit beslutet att ta bort henne. Vi vill inte att hon ska leva resterande kanske 10-15 år av sitt liv obekvämt utan att kunna göra det hon älskar mest - springa i skogen.
Jag undrar hur jag ska förbereda mig mentalt inför den dag då Aurora ska tas bort? Aurora var min första ponny som jag haft sedan jag var 12, är nu 17 år o har alltså haft henne i fem år. Hon är världens underbaraste ponny och jag kan inte tänka mig att komma till stallet och se hennes box stå tom, sälja hennes sadel täcken osv för att hon inte finns för att använda det, inte höra hennes gnäggningar när man på morgonen eller kvällen kommer för att fodra eller att aldrig mer kunna klappa hennes tjocka vits päls eller krama henne.
Bara att tänka på det är svårt och får mig att börja gråta. Trots att hon än lever ett litet tag till.
Har någon nått tips på hur jag kan hantera denna situation?
Jag undrar hur jag ska förbereda mig mentalt inför den dag då Aurora ska tas bort? Aurora var min första ponny som jag haft sedan jag var 12, är nu 17 år o har alltså haft henne i fem år. Hon är världens underbaraste ponny och jag kan inte tänka mig att komma till stallet och se hennes box stå tom, sälja hennes sadel täcken osv för att hon inte finns för att använda det, inte höra hennes gnäggningar när man på morgonen eller kvällen kommer för att fodra eller att aldrig mer kunna klappa hennes tjocka vits päls eller krama henne.
Har någon nått tips på hur jag kan hantera denna situation?