Hantera bakåttänk

Sv: Hantera bakåttänk

Tack för alla svar!

Tuaphua: Nej, självklart kan man inte ställa diagnos över nätet. Därför var ju heller inte frågan i trådstarten Vad ska jag göra? utan Vad hade du gjort i denna situation? Alltså, jag frågade lite mer generellt över hur andra hanterar bakåttänk, det förekommer ju trots allt att hästar är istadiga och tänker bakåt, så det borde vara en situation som fler har erfarenhet av. Inte hur man specifikt skulle ha gjort när jag red.

Flera har föreslagit att hästen är less på ridskolelivet, och att det är därför den är ovillig. Visst är det möjligt, men med tanke på att hästen varit sån hela livet, inklusive sina första tio år som privathäst hos en satsande dressyrryttare som på olika sätt försökte komma runt problemet men till slut gav upp och sålde av just den anledningen, så tror jag inte att ridskolelivet egentligen är problemet. Det är en häst som annars har ridbarhet och gång för att lätt gå Msv (helsystern gör det med gott resultat), så planerna för den var att den skulle bli just dressyrhäst, men istadigheten satte p för den karriären. Det har blivit bättre snarare än sämre under de år hästen har stått på ridskolan.

Det är för övrigt en valack, inget sto, som många antagit. Istadigheten beror alltså inte på att den är brunstig.

Det är alltid en balansgång att rida den här hästen - pushar man den för hårt blir den förbannad och reser sig. Gör man ingenting blir det ingen ridning. Så det gäller att hamna precis rätt, kräva lagom mycket i rätt ögonblick - så blir man belönad med en fantastisk känsla, och en häst som verkligen är på hjälperna och där man har bakbenen i handen. Det är en känslig häst, som kräver att ryttaren gör rätt och har fingertoppskänsla, men samtidigt är tydlig och visar vart skåpet ska stå.

Smärta kan det vara, men när hästen verkligen haft ont, så reagerar den inte med istadighet. Jag har varit med om att den trampat snett på en sten, och blivit redigt halt, men ändå inte gjort några sura miner när man bad den trava. (de par stegen innan jag märkte att den gjort sig illa och saktade av, naturligtvis). Givetvis är det möjligt att det tar emot i kroppen någonstans, det är svårt att säga.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Det är alltid en balansgång att rida den här hästen - pushar man den för hårt blir den förbannad och reser sig. Gör man ingenting blir det ingen ridning. Så det gäller att hamna precis rätt, kräva lagom mycket i rätt ögonblick - så blir man belönad med en fantastisk känsla, och en häst som verkligen är på hjälperna och där man har bakbenen i handen. Det är en känslig häst, som kräver att ryttaren gör rätt och har fingertoppskänsla, men samtidigt är tydlig och visar vart skåpet ska stå.

Exakt sådan är min häst också. Vissa saker är jag stenhård med, andra låter jag passera. Nu för tiden har jag fler regler så nu är hon inte så istadig längre. Jag kräver att hon lyder för framåtdrivande hjälper, kanske får jag släppa lite i munnen, men hon SKA gå framåt och det är jag stenhård med. Men i flera år lät jag hennes bockande och bakutslag passera, nu har vi jobbat bort 98 % av det.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Ja vi får se, nu är hon ju ute hos fodervärd som har betäckt henne (då vi inte har haft förutsättningarna själva för det). Fodervärdarna är mycket förtjusta i henne och vill köpa henne, men jag vill nog egentligen ta hem henne efter att fölet är avvant och se om hon är fräsch efter en så lång vila som hon får nu -och är hon inte det så skulle de lätt få köpa henne för bättre ställe skulle vi nog inte kunna hitta till henne, men det är en väldigt fin och trevlig häst så man vill inte ge upp heller.

Till TS: ursäkta trådkap. Hoppas ni kommer på nån bra lösning för hästen.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Oavsett blir det svårt att svara på vad man gjort IOM att det beror på varför hästen tänker bakåt. Och utbildningsgrad, mentalitet etc.
MSV dressyr ska alla normala ridhästar kunna gå. Det är ryttarna som sätter p om man inte tar sig dit. :)

Olika scenarion där jag agerat olika om en häst inte går fram:

Om min ponny inte går fram hade jag ringt nödslakt. ;) Han går alltid fram IOM välskolad och på det het. Han borde alltså ha ont om han inte är väldigt rädd för ngt.

Min unghäst: då förstår han inte riktigt alt är rädd för någonting. Förstår han inte så får jag förtydliga och smacka.

En häst jag har i träning nu skulle antagligen försöka inte gå fram för att hota mig(har henne för att hon satt det i system m lilla matten). Hon vill slippa arbeta och kollar om jag är värd att arbeta för, en bra chef. Så när hon börjar backa av och gå upp så driver jag fram och böjer henne så hon inte kan resa sig. Ev driver jag ut innan fram. Sen friskt tempo fram.

En annan jag har i träning hade gjort det för att han förr haft ont. Det sitter smärtminne kvar att det ska göra ont. Han har förr också rest sig. Med honom får man läsa av hur mkt man kan pressa igenom fram utan att han får panik och reser sig. Han är smärtfri idag. Men fortf rädd att få ont ibland i början av ngt pass. Sen inser han att det inte gör ont.

En valack jag tränar är väldigt stor, tung och på det sävlig och lat. Honom är det bara att driva och mena allvar. För han måste jobba rätt för att hålla. Även om han helst skulle sådan runt.
Samma med en ponny och två ston jag tränar.

Det finns alltså en hel del olika scenarion. Det här är bara några.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Jag kan inte svara för varför just den hästen du red reagerade som han gjorde, men jag känner till ett par hästar som reagerar på liknande sätt. En del mer känsliga och/eller gröna och omusklade kan reagera när ryttaren ger signalen om att nu ska vi rida framåt t.ex. en galoppfattning, men samtidigt blir spänd och hängande i tygeln och inte "tänker framåt". Hästen har det kanske jobbigt med själva fattningen och påverkas mer av att ryttaren inte lossar av i tid. Brukar sluta med hoppande på stället där man får leda av hästen i en ny riktning in i ett nytt moment för att komma ur låsningen.

Andra mer välutbildade hästar säger ifrån när de tycker att det börjar bli jobbigt, särskilt när det är en mer rutinerad ryttare som kanske kräver mer av den. Då blir de istadiga och kan ibland till och med börja att bocka med rejäla skutt. Även här kan man få börja med leda av och göra tvärt något annat samt plocka bort det hästen reagerar på för att inte fastna i ett icke önskvärt beteende.

Det behöver alltså inte handla om att hästen måste ha ont, även om det naturligtvis behöver uteslutas. Det kan också handla om ork och vilja, utbildning, inlärt beteende osv.

/V
 
Sv: Hantera bakåttänk

Jag skulle kolla upp ryggen på en sån häst. Är det verkligen aldrig gjort?? Låter helt sjukt om det inte är gjort :(

När det håller just beteendet så tycker jag du gjorde helt rätt. OM det är så att hästen är frisk så skulle jag tippa på att det är en känslig häst som blivit pressad för hårt eller blivit riden av en för hårdhänt ryttare. Såna saker sätter ju sina spår och kan ta lååång tid att få bort iom att hästen lätt faller tillbaka om den blir pressad.

Sen att sätta in en sån häst på ridskola känns ju inte så klyftigt :p
 
Sv: Hantera bakåttänk

Visst är det möjligt, men med tanke på att hästen varit sån hela livet, inklusive sina första tio år som privathäst hos en satsande dressyrryttare som på olika sätt försökte komma runt problemet men till slut gav upp och sålde av just den anledningen, så tror jag inte att ridskolelivet egentligen är problemet.
Att hästen rids av en satsande dressyrryttare behöver inte betyda att just den hästen rids och konfronteras på rätt sätt. Min häst reds också av en satsande dressyrryttare och dom gick inte ihop helt enkelt. Förra ägarn vågade inte konfrontera hästen på det sättet som behövdes samtidigt som hästen antagligen mognade lite senare och var inte redo att acceptera alla krav som ställs i dressyren. Däremot med en annan ryttare han tyckte om gick han bra när det gällde motionsridning i balanserad form. Den ryttarn konfronterade honom dock inte heller.

Sen när jag köpte honom och han började ifrågasätta mig när jag krävde mera i dressyren så stod jag på mej helt enkelt, gav inte efter och visst var det en stor risk, jag visste inte hur långt han skulle gå i sina protester men det gick till en punkt och sen så accpeterade han mig och nu ifrågasätter han mig väldigt sällan.

Det krävs helt enkelt bara att man är otroligt konsekvent, framåt är framåt och inget annat. Han blev antagligen osäker när ryttaren inte stod på sig och han kom undan, då eskalerar problemen otroligt fort. Men man får absolut inte bli arg, inte använda spöt eller så. bestämt och konsekvent men snällt.

En sån häst passar inte på ridskolor eftersom dom kräver såpass konsekventa ryttare som vågar. Det räcker med att en ryttare ger efter så är bakåttänket hos hästen igång igen. Iallafall är det så på min och säkert många andra.

Givetvis bör man kolla upp hästens rygg och allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hantera bakåttänk

Oavsett blir det svårt att svara på vad man gjort IOM att det beror på varför hästen tänker bakåt. Och utbildningsgrad, mentalitet etc.
MSV dressyr ska alla normala ridhästar kunna gå. Det är ryttarna som sätter p om man inte tar sig dit. :)

Jag är nog inte bortskämd med lika fina hästar som du, i så fall, för jag har sett och ridit många hästar som inte har gången, ridbarheten och balansen för att kunna gå Msv på ett bra sätt. Jag kanske ser onormala hästar, i så fall, men om det verkligen vore så att alla hästar av alla raser kan ta placering i Msv dressyr, så förstår jag inte varför de som tävlar Msv inte bara köper första bästa häst för billigast pris, utan tvärtom verkar tycka att det är värt att betala en hel del för ridbarhet och gång?

Vad jag menade med att denna häst skulle kunna gå Msv dressyr är att den har rätt lätt för sig i ridningen. Den är byggd naturligt i uppförsbacke med väl undersatta bakben, den har lätt för att samla sig och länga sig utan att tappa balansen, den är hyfsat välbygd med en bra halsansättning och överlinje som gör det lätt för den att jobba rätt. De hästar jag ser omkring mig har inte allihop dessa förutsättningar: en del har exteriören emot sig, en del har symaskinsgång, en del har balansen "framför sig", så att säga, och kräver mycket träning och styrkearbete för att t ex kunna gå i samlad galopp - vilket exempelvis svårklasshästarna ofta klarade med lätthet redan som unghästar.

Olika scenarion där jag agerat olika om en häst inte går fram:

Om min ponny inte går fram hade jag ringt nödslakt. ;) Han går alltid fram IOM välskolad och på det het. Han borde alltså ha ont om han inte är väldigt rädd för ngt.

Min unghäst: då förstår han inte riktigt alt är rädd för någonting. Förstår han inte så får jag förtydliga och smacka.

En häst jag har i träning nu skulle antagligen försöka inte gå fram för att hota mig(har henne för att hon satt det i system m lilla matten). Hon vill slippa arbeta och kollar om jag är värd att arbeta för, en bra chef. Så när hon börjar backa av och gå upp så driver jag fram och böjer henne så hon inte kan resa sig. Ev driver jag ut innan fram. Sen friskt tempo fram.

En annan jag har i träning hade gjort det för att han förr haft ont. Det sitter smärtminne kvar att det ska göra ont. Han har förr också rest sig. Med honom får man läsa av hur mkt man kan pressa igenom fram utan att han får panik och reser sig. Han är smärtfri idag. Men fortf rädd att få ont ibland i början av ngt pass. Sen inser han att det inte gör ont.

En valack jag tränar är väldigt stor, tung och på det sävlig och lat. Honom är det bara att driva och mena allvar. För han måste jobba rätt för att hålla. Även om han helst skulle sådan runt.
Samma med en ponny och två ston jag tränar.

Det finns alltså en hel del olika scenarion. Det här är bara några.

Jag är medveten om att det finns olika scenarion. Därför har jag också gett en hel del bakgrundsfakta om hästen, vilket gör att man redan genom att läsa TS kan utesluta några av de scenarier du räknar upp:

Hästen är 14 år och välutbildad. Det är alltså knappast troligt att den stannar för att den inte förstår vad skänkeln betyder, så som i scenariot med din unghäst. Alltså kan vi utesluta den förklaringen.

Vidare har hästen hela sitt ridna liv haft tendenser till istadighet. Alltså kan vi även utesluta scenariot med din ponny - det verkar överdrivet att ringa nödslakt när en häst som hela livet visat mycket humör och tendenser till istadighet ytterligare en dag ger prov på detta. Hästen har helt enkelt delvis en sån personlighet (ligger för övrigt också i stammen, den har en hingst som är känd för att lämna hästar som gärna går på bakbenen nära i stammen)

Jag har inte efterfrågat en universalmodell, för precis som du inser jag att det finns olika anledningar, och därför också olika lösningar till istadighet. Men på ett forum som det här tycker jag att den kan vara värdefullt att ta del av andras erfarenheter på området, utan att för den skull (som du tycks tro) utgå från att all istadighet har en orsak och en bot.

Vissa orsaker kan man dock utesluta, t ex att orsaken är en outbildad unghäst som inte förstår, eftersom hästen i detta i exempel är vuxen och välutbildad.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantera bakåttänk

En sån häst passar inte på ridskolor eftersom dom kräver såpass konsekventa ryttare som vågar. Det räcker med att en ryttare ger efter så är bakåttänket hos hästen igång igen. Iallafall är det så på min och säkert många andra.

Riktigt så är det inte med den här hästen, den är inte så skarp och skiljer på ryttare och ryttare. Förutom att den är lite för känslig för hjälperna och har för mycket gång får att vara en bra nybörjarhäst (vilket inte är ett problem eftersom ridskolan bara har en nybörjargrupp) så passar den rätt bra som ridskolehäst. Den gillar rutiner, och att veta vad den ska göra varje dag, och på det sättet är ridskolelivet perfekt för den. Den har blivit mycket mer självsäker, tappat sin osäkerhet och blivit tryggare i sig själv sedan den kom till ridskolan.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Jag skulle kolla upp ryggen på en sån häst. Är det verkligen aldrig gjort?? Låter helt sjukt om det inte är gjort :(

Jag vet faktiskt inte om det är gjort. Hästen ömmar inte över ryggen och den är välmusklad i överlinjen, så ryggproblem är väl inte det som ligger närmast till hands.

När det håller just beteendet så tycker jag du gjorde helt rätt. OM det är så att hästen är frisk så skulle jag tippa på att det är en känslig häst som blivit pressad för hårt eller blivit riden av en för hårdhänt ryttare. Såna saker sätter ju sina spår och kan ta lååång tid att få bort iom att hästen lätt faller tillbaka om den blir pressad.

Nej, den blir inte alls särskilt stressad när den blir istadig. Den blir förbannad och försöker tala ryttaren tillrätta genom att skrämmas. När den blir stressad reagerar den helt annorlunda, antingen genom att bli spänd och springa ifrån problemet (om det är ryttaren som stressar den) eller genom att bli tveksam och enormt lyhörd för ryttaren (om det är situationen eller något yttre som skräms/stressar, t ex en ovan tävlingsplats). Den lägger då aldrig öronen bakåt, backar inte och reser sig inte.

Sen att sätta in en sån häst på ridskola känns ju inte så klyftigt :p

Varför inte? Det är en rätt omtyckt häst, som framförallt kommer till sin rätt i specialgrupperna för ryttare som satsar lite extra i dressyr och/eller hoppning. Att man är ridskoleryttare innebär inte att man bara vill och kan rida menlösa hästar som aldrig säger ifrån.;)
 
Sv: Hantera bakåttänk

Jag jobbar som tränare. Och väldigt ofta så möter man hästar som "har humör, varit istadiga hela livet" etc etc. De anses bara vara såna och människorna blir jäkligt förvånade när den hästen sen sköter sig utmärkt.
Just för att man inte insett att den faktiskt inte förstår, eller har ont eller man rider fel på ngt sätt.
Ofta stämmer inte min bild av en välutbildad, trygg häst med den bilden andra har av det. Jag lyssnar och frågar ägarna om hästen. Men jag går aldrig på den infon. För hur de uppfattar allt behöver inte stämma. Jag måste själv bilda mig en egen uppfattning. Hade de vetat allt hade de ju inte behövt ringa in mig.:)
Just därför skrev jag flera scenarior. För jag har ingen som helst aning om hur kompetent du är på att bedömma situationer.

Visst betalar man gärna för gång och ridbarhet och utstrålning om man vill tävla och just VINNA. Men godkända procent ska en normal ridhäst kunna prestera med rätt träning. För mig är en häst med galopphandikapp tex en Islandshäst eller vb-travare inte att räkna in här. Vissa av dem har för stora problem med galoppen för att fixa bytena. Men det är heller inte normala ridhästar i mina ögon.
Innan folk skriker så har jag en sån individ som jag älskar. Men jag räknar inte honom som normal ridhäst i tävlingssyfte. Han är välutbildad i övrigt och skulle fint fixa resten. Men han har galopphandikapp och är mer av ett transportmedel egentligen. Även om jag valt att skola min lilla raggis.
Tyvärr är folk ofta för dåliga ryttare själva för MSV. Och det skylls på hästen. Alt så har man för dåligt med tid för att utbilda en mindre begåvad sak till bärighet. Och då köper man så klart en som har naturlig balans.
Mina tränare har tex en Haflinger av grov vagnsmodell, framtung etc som vunnit LA eller om det var MSV över halvbloden. Han reds helt enkelt bäst den dagen. Trots att han inte har gång eller stor ridbarhet av naturen. Men välriden och välutbildad är han.

Nu kanske du förstår hur jag tänker mer. Jag har sett för många "omöjliga fall" prestera väl. Och jag har sett för många människor utan koll som tycker hästarna är sååå välutbildade när de inte fattar ett jota. Det är skillnad på att helsäkert utföra saker utan osäkerhet till att lite osäkert dra igenom dem. Kan man inte helsafe leka igenom sakerna tycker inte jag det sitter. Och iom att vi är ansvariga för hästarnas utbildning har vi fuckat up om hästen gör fel. Även om man tror det bero på humör.

Vissa individer är inte lämpliga för ridskola. Jag som tränare hade aldrig lått en häst som reagerar så gå som skolhäst. Den reagerar ju av ett skäl. Jag vill att mina hästar ska trivas. Har man skolat dem rätt och de trivs utför de sin uppgift. Vissa är helt enkelt för känsliga för ridskoleridning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 519
Senast: Stekspaden
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp