Hantera bakåttänk

Mabuse

Trådstartare
Hur skulle ni hantera följande situation:'

Du ska rida en hoppträning en häst som du känner väl (14 årigt halvblod, välutbildad och mycket hög ridbarhet när den är med på noterna), den har en del humör och kan bli istadig. När du skrittar fram känns allt ok, hästen svarar fint för skänkeln. Men när du kortar tyglarna stryker hästen öronen bakåt och börjar backa, ignorerar framåtdrivande skänkel.

Vad gör man?

Jag gjorde som så att jag plockade av mig sporrarna (som jag alltid rider med, så de borde egentligen inte irritera), släppte efter på tyglarna och red fram på halvlång tygel, med fokus på att hästen skulle gå framåt. Hästen stannade och backade några gånger till, hoppade dock allting snällt, men inte med den bjudningen i galoppen man hade velat ha.

Så nu löste jag det genom att i princip inte ta i munnen på hästen, utan rida hela passet nästan enbart för skänkeln. Men det känns ändå inte riktigt som en bra lösning, svårt att få en riktigt bra och rund galopp då, tycker jag, med tillräckligt spänst och energi.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Hade det varit min häst hade jag kollat munnen, bytt bett eller satt på ett hack.
Nu låter det som det är en lånad häst, då skulle jag fråga om det hänt någonting och för stunden troligen gjort som dig. Skulle jag rida samma häst igen inom snar framtid hade jag bett om att få sätta hack eller liknande på den och se vad som hände då.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Nej, det är inte min häst, utan en ridskolehäst (dock en som jag känner väldigt väl, har ridit den 1-2 gånger/vecka i tre år). Jag frågade instruktören om de hade märkt något tidigare lektion, och fick svaret att visserligen inte, men det hade varit en nybörjarlektion där ryttaren inte försökt inverka särskilt mycket på hästen.

Hästen är kollad av tandläkare för någon månad sen, och visar inget obehag för bettet, inga problem att ta ett mjukt stöd exempelvis då jag la ner den och travade av mot slutet av passet. Oviljan verkar snarare vara riktad mot att gå framåt och jobba genom kroppen.

Men hur vet man om det är olater eller om något är fysiskt fel och gör ont? Hästen verkar i övrigt kärnfrisk - välmusklad, rör sig jämnt och spänstigt i alla gångarter. Så om det är något fel så är det nåt som inte syns.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Jag kommer ihåg två hästar från "min" ridskola som betedde sig så.
Den ena var en C-ponny, som backade och sparkade vid både ridning och sadling. Hon såldes till en familj som jag hade kontakt med efteråt (hon var min sköthäst) och det första de gjorde var att kolla igenom henne ordentligt. Det visade sig att hon hade problem med höfterna och bakre ryggen, så illa att hon tyvärr fick tas bort.

Den andra hästen var ett halvblodssto (verkar vara en sto-grej :angel:) och det visade sig att hon också hade problem med höfterna.

Jag säger inte att denna häst har samma problem, men att det kan sitta någon annanstans än i munnen, menar jag. Ridskolehästar är ju tyvärr ofta inte bortskämda med ordentliga avskrittningar, massage, liniment osv.

Bara en fundering..
 
Senast ändrad:
Sv: Hantera bakåttänk

Det finns nog alltid risk för att hästen har ont ifall beteendet plötsligt förändras till det sämre, även om de inte visar någon hälta eller annan rörelsestörning. Jag läste just att kotledsinflammation ofta kan yttra sig som sämre framåtbjudning. Säkerligen andra problem också.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Men du skulle alltså utgå från att det är något fysiskt fel på hästen?

Min tränare är mer inne på att hästen är lite lat och tar sig friheter, den har lärt sig att folk blir rädda när den backar/stannar, och utnyttjar det.

Det är svårt att veta, tycker jag.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Jag hade nog också tänkt att det var något fysiskt fel. Ex.vis dubbelsidig kotledsinflammation fram är ju ofta rätt svårt att känna.

Brukar hästen annars vara framåt och fräsch så är det ju rätt förvånande att den plötsligt skulle ha blivit lat och ta sig friheter?!
 
Sv: Hantera bakåttänk

Nej, den har alltid haft tendenser till istadighet och mycket humör. Alltså inget som kommit plötsligt, den ägdes till den var tio ungefär av en satsande dressyrryttare, som aldrig lyckades komma så långt som till tävlingsbanan med den just eftersom den har tendenser till istadighet.

Däremot brukar det inte vara så här illa, även om man alltid får rida väldigt noga och absolut inte försöka "dra" ihop den, då blir det protester direkt.

Dubbelsidig kotledsinflammation tror jag inte, de brukar bli lite kortare och stummare i steget då. Jag tycker det syns om man vet hur hästen brukar röra sig i vanliga fall. Det här är dessutom en häst med mycket gång, så det skulle verkligen synas om den blev stum och kort i steget.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Som andra säger kan det vara fysisk smärta. Men det kan också vara en mental ovilja, dvs hästen tycker inte att det är roligt..
 
Sv: Hantera bakåttänk

Sådär började mitt -vanligtvis väldigt lättridna- sto göra, skritt på lång tygel gick bra men hon tvärnitade och surade när man började korta upp tyglarna, och även om man fick fram henne sen så bjöd hon inte till helt.

Henne har vi misstänkt ryggproblem hos då hon även ömmade om man tryckte på henne (ingen reaktion vid sadling). Har undersökts noga på klinik flertalet gånger och de har inte hittat VAD som är fel (finns inget att hitta), bara kunnat konstatera det man ser = hon ömmar, och mest på en punkt.
Hon vilar från ridning sedan våren -11 och är för närvarande dräktig -vi får se om hon blir ridbar igen.
-och hon rörde sig såhär utan ryttare i mars http://youtu.be/I9OapmrtsU0 så man kan inte ana att det skulle vara något större fel
 
Sv: Hantera bakåttänk

Men du skulle alltså utgå från att det är något fysiskt fel på hästen?

Min tränare är mer inne på att hästen är lite lat och tar sig friheter, den har lärt sig att folk blir rädda när den backar/stannar, och utnyttjar det.

Det är svårt att veta, tycker jag.
Hästar "jävlas" inte, men det är klart möjligt att hon tröttnat på situationen.
Jag hade utgått ifrån att hon har ont.
Försök få henne kollad och sedan kanske det går att göra något åt ridsituationen, byta bett/nosgrimma/sadel, byta grupp så att hon bara går med duktiga ryttare, till exempel.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Hade det varit min häst hade jag först och främst funderat på om hästen kan ha ont (kan ju dock vara svårt om det är en ridskolehäst).
Sedan skulle jag fundera på om det kan vara så att hästen har tröttnat helt enkelt. Jag kanske rider inne för mycket, rider bakåt för mycket själv etc. Isf hade jag ändrat och experimenterat vad som funkar. (Kan ju också vara svårt att ändra på om det är ridskolehäst.)

Hade det varit ett "inlärt" beteende (hästen har lärt sig att den kommer undan att jobba om de gör så ex. Hästar jävlas aldrig, som någon sa, men de lär sig ganska snabbt vad som "lönar" sig.) så hade jag som du släppt på tyglarna och tänkt framåt. Hade hästen fortfarande inte gått framåt hade jag testat att ta ledande tygeltag och försöka "lossa" hästen från marken (svår att förklara). Dvs - om hästen fryser fast bryr jag mig inte så mycket om om vi går framåt, höger eller vänster - bara vi kommer någonstans. Sedan hade jag troligtvis jobbat på att hästen ska gå fram, fram, fram. Kanske lite i övertempo i början och verkligen se till att den går fram för egen maskin (jag ska inte behöva driva i varje steg ex) innan jag börjar fiffla med tyglarna för mycket. Gärna börja med hästens lättaste gångart (vissa hästar föredrar att galopperas fram innan de travas fram). Sedan sakta men säkert börja få den "mellan skänkel och hand" som det så fint heter men verkligen vara uppmärksam på ev. bakåttänk och då vara snabb med att tänka fram, fram, fram.
Sedan är ju detta lättare sagt en gjort. Har själv ridit en del istadiga hästar (ponnyer :grin) och dels tycker jag det är ganska obehagligt, speciellt om de börjar tänka uppåt, dels är det ganska svårt att hålla allt rätt i huvudet och "göra rätt" när hästen krånglar. Det kan gå ganska fort från 100 till 0 s a s. Och jag är ju absolut ingen proffsryttare men detta är hur jag hade gjort om jag varit själv. Hade jag haft en tränare till hands hade jag självklart hört med denne och aknske även låtit denna rida hästen för att se om det är något jag gör etc. (Kanske kan din ridlärare sitta upp n stund och känna på hästen/visa hur du ska göra? )
Lycka till :)
 
Sv: Hantera bakåttänk

Vad man ska göra beror på vad beteendet beror på och hur allvarligt det är. Det går inte att ge råd om sånt per nätet.

Det kan vara smärta, det kan vara att den är less på jobbet, det kan vara ryttaren som rider för illa, det kan vara smärtminne etc etc.
Och beroende på hur allvarligt beteendet är och vad hästen triggar för så måste man göra olika saker, förutsatt att den nu är frisk.

Det kan ju vara så att hästen går så mycket bakåt att den börjar gå upp och resa sig. Och den kan ju vara så lindrigt att man bara behöver driva till lite mer några gånger eller justera ryttarens sits.

Att en ridskolehäst är less på sitt jobb förstår jag absolut. Det krävs ju rätt mycket för att orka en nybörjarlektion tex. Många hästar kan nog börja kärva av det livet.

För att kunna ge en kvalificerad gissning om vad problemet beror på hade jag iaf velat se film. Hur man sen tacklar problemet beror helt på det och hästens mentalitet.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Helt ot men har ni kollat bakknän/hasor på den hästen? Lyckades kolla på skrittfilmen och hästen skrittar med lyftet nästan bara i knät och nästan ingen vinkling av hasen så tycker visst att det syns att hästen inte är riktigt fräsch i rörelsemönstret där även om det inte är lika tydligt på den andra filmen där den är spänd. Tycker oerhört ofta underliga spänningar längre bak i ryggen verkar ha börjat i överansträngda bakknän, speciellt på ordentligt rörliga hästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Hantera bakåttänk

Det mesta är kollat på henne förra våren. Böjd och genomkollad utan hälta.
MEN, jag undrar om det ändå inte varit nåt fuffens med typ bakknän och det antingen kommit av ryggömheten -eller ryggömheten kommit av det då fodervärden nu i höst fick problem med att lyfta ena bakbenet på henne, kliniktid var bokad men de vågade inte åka med henne pga dräktigheten. Hon haltar inte nu heller så hon ska kollas upp igen när fölet är fött.
 
Sv: Hantera bakåttänk

När jag red på ridskola, fanns det ett sto som ofta satte igång att backa med ryttare. Främst när hon brunstade (då hände det också att det faktiskt lossnade plankor från hennes box...), men också om ryttaren gjorde/satt minsta lilla fel. Hon var väldigt känslig, och protesterade omedelbart. Hon gjorde ingenting om man inte gjorde på helt rätt sätt.
Som min ridlärare sa: "En valack säger du till, en hingst ber du. Till ett sto lämnar du in en skriftlig ansökan i minst tre exemplar, och hoppas på det bästa." :angel:

Jag hade dock uteslutit smärta, i första hand.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Mitt sto uppskattar inte att bli uppkortad direkt efter framskrittning. Vi börjar alltid med trav på långa tyglar några minuter efter att ha skrittat fram.

För hennes del är det psykiskt, men också fysiskt. Hon är en "gummihäst" som kan bli hur kort som helst, så för att jag ska få fram henne och länga henne vill jag att hon ska ta för sig i steget och trava på. Mitt sto är en väldigt känslig häst, har haft ganska mycket skade/sjukperioder och det har satt sina spår, bland annat i att hon då inte svarar bra på att bli uppkortad snabbt.
 
Sv: Hantera bakåttänk

Bakknäproblem är ju ofta krångligt att hitta och brukar ge en hel del sekundära problem och odefinierbara rörelsestörningar så det kan säkert vara värt att kolla upp igen. Mkt trevlig häst annars så hoppas den går att laga :)
 
Sv: Hantera bakåttänk

"En valack säger du till, en hingst ber du. Till ett sto lämnar du in en skriftlig ansökan i minst tre exemplar, och hoppas på det bästa." :angel:

Rider du för Kyra? Annars är citatet ett av de mer kända i dressyrsvängar :angel: (Men inte mindre sant för det)
 
Sv: Hantera bakåttänk

Skulle gjort som du, om jag kände hästen väl och visste att den helt enkelt var så. Kanske beroende på misslyckad inridning. Men halvvägs skulle jag testat att korta tyglarna igen och börja rida.

Om hon normalt hade trevlig framåtbjudning och inte var brunstig just nu så skulle nog jag också undrat vad som var fel.

Om hon slog hit och dit i istadighet utan att det verkade vara brunsten så skulle jag också undra.

Men jag har ofta tidigare på ridskola ridit ett sto med usel framåtbjudning och tendenser till att rygga. Då red man fram på helt lång tygel, i alla gångarter, hoppade ngt hinder på halvlånga tyglar (motsvarande attityd i skänkeln, tigga, be, entusiasmera.) mmm snabb okontrollerad slängtrav ;). Sedan kunde jag med lite tur helt enkelt bara korta tyglarna och rida en fantastisk hopphäst. Men då visste jag å andra sidan att när hon kom till ridskolan 3-4 år gammal var hon etter värre! (Jag gissade helt självsvåldigt på usel inridning med hopkrull som huvudmål redan första gången jag såg henne. Nu borde hon vara hmm 20 kanske om hon lever).

(snyft, nej hon dog förra året 24 år gammal.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 519
Senast: Stekspaden
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
Ridning Hej Jag blir galen. Har nyligen fått börja rida en ny häst som är otroligt storgalopperad. En helt annan häst med helt andra gångarter...
Svar
4
· Visningar
1 336
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp