Hannoveranare och Westfalisk häst!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Chough
  • Startdatum Startdatum
C

Chough

I min hästs stamtavla så stor det att Morfarn är Westfaliks häst och Mormor är Hannoveranare.

Jag trodde att hannoveranare och westfalisk häst var samma ras.. Eller är jag helt ute och cyklar nu? :smirk:

Nån som har någon bild på en Hannoveranare eller en Westfalisk häst?

De är olika raser, d.v.s. ursprungligen var det så att hästar som föddes i Westfalen blev inskrivna i den Westfaliska stamboken och hästar födda i Hannoverdistriktet blev inskrivna i den hannoveranska stamboken. Nu är det lite mera komplicerat, för en hannoveranare kan vara född i Westfalen och tvärtom, det beror på vad föräldrarna är för ras och vilken stambok dom är inskrivna i.
Vill du se foton är det bara att söka på nätet, båda förbunden har hemsidor.

okey, då förstår jag! :)

Men hästarna är i princip samma ras kan man säga?
hmm..Ungefär som engelskt fullblod och Amerikanskt fullblod..? De är ju samma ras, men skiljer lite i typen..

Jovisst. Alla tyska hästar är ju egentligen samma ras, de bara kommer från olika regioner. Det går knappast att se skillnad på dom.

Liknande trådar

R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 520
Senast: Raderad medlem 149524
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 825
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar