Hankatten tar hand om ungarna

MiaMaria

Trådstartare
Vi har i sommar fått fem kattungar. Ända sedan ungarna var några månader gamla har min hankatt lekt med ungarna och varit med dem. Nu har mamman sedan flera veckor lämnat ungarna, och tre har flyttat till nya hem. Min hankatt är nästan alltid tillsammans med ungarna, slickar dem, ligger hos dem, leker med dem. Häromdagen såg jag att den ene ungen försökte dia honom och låg länge och suttade på hans mage. Jag har aldrig sett en hankatt göra så tidigare. Någon som varit med om något liknande?

Sv: Hankatten tar hand om ungarna

har varit med om att hund är "pappan". ingen fara TROR jag.
måste vara gulligt att se på iaf?

Ja, det är jättegulligt och alla verkar så nöjda. Mamma katt är irriterad på ungarna och eftersom hon är halvvild så ser jag inte till henne så ofta längre. Ungarna bor i stallet med hankatten :)

Vi hittade ju en kattunge i ett träd för en vecka sedan, hade en kastrerad hankatt på 6,5 år sedan tidigare. Han var totalt ovan vid andra katter, av typen som blir svartsjuk om sambon och jag pussas...

Han har verkligen adopterat den lilla (gissningsvis 3-6 mån), leker jättemycket, dom tvättar varandra och sover ofta tätt ihop. Ibland vill han sova ensam och då går han undan. Lillkisen har försökt dia flera gånger, både när han står upp och ligger ner. Han säger ingenting.

Om man inte passar dem vid matdags så skulle han nog svälta ihjäl, hon försöker äta upp både sin egen och hans mat. Han går undan och tittar bedjande på matte...

När dom leker kan han annars verkligen säga ifrån, brottar ner henne rejält. Så, det är bara vid maten som han låter sig knuffas undan - eller ja, han går undan bara hon tittar på hans mat på två meters håll...

Mvh Cissi

Åh, vad gulligt. Då finns det andra hankatter som kan ta hand om ungar också!

Vi hittade en kattunge på ca 5 veckor eller dyl ute som fick följa med hem såklart. Min hankatt ryckte på en gång ut som pappa till den lille,bar honom till lådan,tvättade,bar honom till maten,lekte med honom...det enda den lille inte fick göra var att sova i sängen med mig för det ville hankatten visst vara ensam om.

Ni som har dessa omtänksamma, vårdande hanar (eller honor).

Fundera gärna om ni kan och vill agera fosterhem också på en mera regelbunden basis, t.ex. samarbeta med ett välskött katthem.

Kattungar, eller en skygg vildis. Eller en tamkatt som farit illa...

Sådana katter som era är värda sin egen vikt i guld i dessa sammanhang. Försiktigt och lågt räknat. :)

för många år sen fick våran katt ungar,och min dåvarande hund rottis/doberman 60 kg fick ofta vara kattungevakt!Hon jamade när det var dags för passning,hunden reste sig och gick dit och lade sig,medan kattmamman gjorde annat! Och detta började när kattungarna var ca 1 dag gamla!

Har funderat på det faktiskt.

Dock blir det tufft nu med småbarn och illervalp i en 2:a, men visst har det legat i tankarna.
Dock brukar väl inte kattehemmen vara så positiva åt att man har barn under 7 år? Vet att när jag hörde om en omplacering kunde jag omöjligt få katt därifrån just för att jag hade barn.

För tillfället hade det nog varit svårt med både plats och samt att min son är i värsta trotsåldern (inte så lämpligt för små rädda kattungar kanske) å andra sidan växer han ju och är van med katt. Men skall han vara över 7 år så dröjer det bra många år.

Har inte alls tänkt på det så. För vår del kanske det skulle vara svårt, eftersom mina katter bor i stallet och mycket sällan är inne pga vi har allergi i familjen. Men det kanske inte spelar så stor roll i och för sig. Ska verkligen tänka på det, och höra mig för!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 448
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 521
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar