Sv: Hankatt markerar revir inomhus
Som ägare av en fd kiss-katt förstår jag ditt problem. Och jag ser det som att det behöver lösas i två steg.
1) Rädda så mycket av lägenheten som det går, så ni kan stressa av under tiden ni tar tag i problemet. Dvs bort med mattor, väskor, skor m.m. från golvet. Använd er av klädkammare, hängare, garderober och lådor. Se till att det finns en plats till era ägodelar som inte är på golvet. Att det är rent och undanplockat kommer ni förhoppningsvis även tycka är trevligt. Om det behövs, köp in ett extra skoställ från Ikea eller borra upp ett par extra krokar i hallen (för att hänga väskor på t.ex.).
Köp sedan inkontinensskydd. Vet att Jysk har bra vattentäta madrasskydd i olika storlekar. Om ni har en vanlig två- eller tresittssoffa borde ett skydd passande en 90-säng passa där, och till sängen köper ni ett skydd som har samma mått som sängen. Sedan köper ni (om ni inte redan har) några snygga och tvättbara filtar eller överkast och lägger över.
Köp gärna ett reservskydd också så ni har något att skydda soffa/säng med medans det andra torkar.
Sedan är det, i princip, bara golvet ni behöver skydda.
2) Ta tag i kissproblematiken.
Var kissar katten? Är det vid fönster och dörrar? Är det på saker som ni har haft med er utifrån? Det kan tyda på två olika typer av bakgrundsproblematik.
Om ni bor stort, och ni tror att katten vill doftmarkera på flera ställen i huset, då köper ni helt sonika fler kattlådor. Och sätt dem gärna i närheten av där katten doftmarkerar. På så sätt kan han fortsätta med det, men då i sin låda. Katter föredrar oftast sand framför annat. Om den är mjuk och skön för tassarna dvs.
Se också till att byta kattsand ungefär en gång i månaden. Har ni flera lådor så kan ni såklart ha sanden längre eftersom belastningen per låda blir lägre. Och se till att sanden är minst 10 cm djup.
Testa er fram till vilken sand, låda och lådplacering katten föredrar genom kattlådetestet som jag beskrivit här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179805
och här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1176688
Det kan också vara så att allt felkissande beror på att katten har ont från sina urinvägar. Felkissande är det vanligaste, och ofta enda, symptomet på att en katt har ont i urinvägarna. Min katt lider av FIC som är stressframkallad inflammation i urinvägarna. Hon gick länge odiagnostiserad och ansågs vara en hopplös felkissare. Hon kissade på skor, väskor ja allt som låg på golvet. Precis som er katt. Det eskalerade till soffa och säng innan jag fick bukt med det. Nu med medicin och anpassad lådsituation går hon klockrent på lådan trots att det finns både mattor, skor och väskor på golvet i mitt nya boende. Så jag kan rekomendera en veterinärundersökning med urinprov och gärna ultaljudsundersökning av urinvägarna för att säkerställa att inte din katt också går och har ont.
Jag försöker gärna komma med fler tips om det behövs.
Lycka till!