Hankatt markerar revir inomhus

jojongo

Trådstartare
Vår hankatt ca 7 månader har börjat markera revir inomhus, kastrerade honom förra veckan men han har inte slutat för det än iallafall. Ofta gör han det på väskor eller på saker som mina tofflor, eller hörn. Har stängt alla rum och han får bara vara ute i vardagsrummet och köket, men ibland smiter han in i rum och kan då kissa där.
Vad ska vi göra?
Min kille blir galen på det här och säger att han avlivar katten snart :(
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Vad har ni för kattsand? Var har ni lådan? Har ni fler katter?
Hormonerna finns ju kvar i kroppen ett tag efter kastreringen, så jag tycker inte ni ska ge upp än.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Har ever clean kattsand han går på lådan så tror inte det är det, men vi bor ganska stort och kanske känner han sig osäker och vill markera revir därför? Hoppas bara att han inte gör det på dom två rummen han får vara i nu. Han är ensamkatt.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

ska lägga till att vi prövat lägga ut torrfoder i olika rum men det verkar inte hjälpa helt, igår kissade han på en väska där mat var i närheten.
kattlådan står inte i närheten av maten så tror inte det är därför heller.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Hoppas du heller gör slut med killen än avlivar katten.

hur många lådor har du? öppen eller med huv? Hur stort bor ni och vars finns lådan/lådorna?
Hur ofta rensas lådan/lådorna?

hur städar ni upp olyckorna?

en hankatt är fertil och hanig flera veckor efter kastrering.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Har en öppen låda som nu står lite avskilt i ett hörn i lägenheten förut hade han ett "eget" rum för kattlådan men igår kissade han på en väska där och nu får han inte vara i det rummet mer. Städar lådan flera ggr per dag minst 2-3 ggr särskilt nu efter kastreringen försöker vi hålla rent.

Det blir ju slänga det han kissat på i tvättmaskinen och skura med något skurmedel där han kissat.

Jag hoppas bara att kastreringen hjälper för han måste sluta kissa på saker!

Ja vi bråkar som tusan om det här och jag tar hellre med mig katten och drar än avlivar honom men vill ju bara att han ska sluta, jag tycker ju inte heller det är så roligt när han går och kissar på mina kläder osv.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Det kan nog ta ett tag för alla hormoner att gå ur kroppen, men jättebra att ni har kastrerat i alla fall! Så länge skulle jag begränsa antalet rum han får vara i och där se till att inte ha någonting alls som han kan kissa på. Täck över soffan med plast, lämna inga kläder framme, ta bort mattor osv. Ställ två lådor i rummet där han är, helst öppna. Rensa så ofta ni kan.

Googla på Kattstatus, då kommer du till en sida som har jättebra tips på vad man kan göra och vilka medel man kan använda för att katten inte ska vilja kissa där. :)
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Om jag inte är helt ute o cyklar så kan katter urinmarkera om de är stressade och otrygga. Urindoften får katten att känna sig tryggare. Katter är väldigt känsliga för stämningar och om du och din pojkvän är upprörda och pojkvännen dessutom känner aversion mot katten så blir katten olycklig.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Som ägare av en fd kiss-katt förstår jag ditt problem. Och jag ser det som att det behöver lösas i två steg.

1) Rädda så mycket av lägenheten som det går, så ni kan stressa av under tiden ni tar tag i problemet. Dvs bort med mattor, väskor, skor m.m. från golvet. Använd er av klädkammare, hängare, garderober och lådor. Se till att det finns en plats till era ägodelar som inte är på golvet. Att det är rent och undanplockat kommer ni förhoppningsvis även tycka är trevligt. Om det behövs, köp in ett extra skoställ från Ikea eller borra upp ett par extra krokar i hallen (för att hänga väskor på t.ex.).

Köp sedan inkontinensskydd. Vet att Jysk har bra vattentäta madrasskydd i olika storlekar. Om ni har en vanlig två- eller tresittssoffa borde ett skydd passande en 90-säng passa där, och till sängen köper ni ett skydd som har samma mått som sängen. Sedan köper ni (om ni inte redan har) några snygga och tvättbara filtar eller överkast och lägger över.

Köp gärna ett reservskydd också så ni har något att skydda soffa/säng med medans det andra torkar.

Sedan är det, i princip, bara golvet ni behöver skydda.

2) Ta tag i kissproblematiken.

Var kissar katten? Är det vid fönster och dörrar? Är det på saker som ni har haft med er utifrån? Det kan tyda på två olika typer av bakgrundsproblematik.

Om ni bor stort, och ni tror att katten vill doftmarkera på flera ställen i huset, då köper ni helt sonika fler kattlådor. Och sätt dem gärna i närheten av där katten doftmarkerar. På så sätt kan han fortsätta med det, men då i sin låda. Katter föredrar oftast sand framför annat. Om den är mjuk och skön för tassarna dvs.

Se också till att byta kattsand ungefär en gång i månaden. Har ni flera lådor så kan ni såklart ha sanden längre eftersom belastningen per låda blir lägre. Och se till att sanden är minst 10 cm djup.

Testa er fram till vilken sand, låda och lådplacering katten föredrar genom kattlådetestet som jag beskrivit här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1179805
och här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1176688

Det kan också vara så att allt felkissande beror på att katten har ont från sina urinvägar. Felkissande är det vanligaste, och ofta enda, symptomet på att en katt har ont i urinvägarna. Min katt lider av FIC som är stressframkallad inflammation i urinvägarna. Hon gick länge odiagnostiserad och ansågs vara en hopplös felkissare. Hon kissade på skor, väskor ja allt som låg på golvet. Precis som er katt. Det eskalerade till soffa och säng innan jag fick bukt med det. Nu med medicin och anpassad lådsituation går hon klockrent på lådan trots att det finns både mattor, skor och väskor på golvet i mitt nya boende. Så jag kan rekomendera en veterinärundersökning med urinprov och gärna ultaljudsundersökning av urinvägarna för att säkerställa att inte din katt också går och har ont.

Jag försöker gärna komma med fler tips om det behövs.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Tack för tipsen.

Det är nu rätt lugnt för tillfället iallafall. Jag har ställt ut en till kattlåda så han har en i varje rum, har ju stängt resten av rummen från honom. Han har som tur är inte kissat på någon soffa eller matta än utan bara väskor, golv, bland kläder osv. Får hoppas att det här håller sig och jag tycker han verkar vara en väldigt glad katt, han är otroligt kelig och lekfull så nu hoppas jag att han slutar. Om han inte gör det så ska jag ta en koll med veterinären.
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Gör så. Min katt är (och var) väldigt social och kelig. Inga tecken i övrigt på att hon skulle vara stressad eller ha ont. Så vänta inte för länge om det inte upphör. Och lycka till!
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Hoppas du heller gör slut med killen än avlivar katten.

hur många lådor har du? öppen eller med huv? Hur stort bor ni och vars finns lådan/lådorna?
Hur ofta rensas lådan/lådorna?

hur städar ni upp olyckorna?

en hankatt är fertil och hanig flera veckor efter kastrering.[/QUOTE


Hellre bryta upp ett bra förhållande än att ta bort en katt?
Men det tar längre tid än en vecka att få hormonerna att gå ur kroppen vilket du får övertyga din kille om.
PL
 
Sv: Hankatt markerar revir inomhus

Hellre bryta upp ett bra förhållande än att ta bort en katt?
Men det tar längre tid än en vecka att få hormonerna att gå ur kroppen vilket du får övertyga din kille om.
PL

Att hota med avlivning är känslomässig utpressning och sådant ägnar sig inte en bra människa åt.

En bra kille (eller tjej) stöttar sin partner när livet är tufft.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 856
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Hundträning Hej! Jag behöver tips och råd. I min familj har vi alltid haft hundar och för tillfället har jag två stycken. Jag har en blandras valp...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 853
Senast: Dino2018
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp