Hanhundar tillsammans

Carolininen

Trådstartare
Vi introducerade vår hanhund för våra nära vänners hanhund i helgen med stora förhoppningar om att de skulle bli kompisar eftersom vi umgås mycket.
Deras hane är 3 1/2 och vår är 2 år.

Vi gick en pomenad och släppte dem sedan tillsammans i rastgården så de fick lära känna varndra.
Deras hund morrade på vår när han kom nära varpå våran avvaktade och gav honom utrymme. Han fortsatte intresserat följa efter men backade lite när den andre morrade. Vi ville ingripa så lite som möjligt och lät deras hund som är mindre säga till och hoppades att de skulle komma fram till vem som bestämde.
Det gick bra. De lekte inte utan sprang mest efter varann. Däremot fortsatte morrandet hela helgen och ibland blev det ordentliga "tillsägelser" från deras hund. Vid de tillfällena kom vår hund till mig och satte sig och då kände jag för att behålla hans förtroende skulle försvara honom när den andra hunden kom och morrade.
Jag gick då emellan och sa till deras hund på skarpen (flyttade honom med kroppen och röt) varpå de naturligtvis rök ihop. Jag kände att min inblandning skapade en konflikt. Vi kunde ganska lätt dela dem och när vi inte lade oss i så accepterade de varann men deras hund fortsatte morra på vår och ibland var han liksom påväg att hoppa på honom men gjorde det inte.

Min hund lägger sig inte men svarar inte heller upp. Ignorerar liksom den andre genom att vända bort huvudet när han morrar. Vår visade med andra ord inga som helst tecken på aggression förutom när jag lade mig i.

Hur ska vi hantera detta? Ska vi gå in och styra den andra hunden och tillrättavisa honom när han morrar?
Vi vill ju gärna kunna ha dem tillsammans inomhus och där inte skapa några konflikter genom att vi står för nära.

Ingen av dem är hundaggressiva i allmänhet men det är klart att det blir spänningar mellan två okastrerade hanhundar när de ska leva så intensivt tillsammans. Vi hoppades att de skulle lösa rangbiten och bestämma vem som stod högst i rang och sedan acceptera varann.

Tacksam för tips! /C

Sv: Hanhundar tillsammans

Fortsätt gå promenader tillsammans. Sedan behöver hundar inte umgås bara för att ägarna vill umgås. Jag har ofta med mig mina hundar till vänner och min gammeldam, som oftast är osäker på andra hundar och lätt känner sig "instängd" får alltid hänga med då. Men, hon är inte med de andra hundarna. Är vi hemma hos någon så sitter hon vid min sida och vi håller de andra hundarna borta, är vi på promenader så är hundarna antingen kopplade eller på sådana ställen där hon kan hålla sig lite ifrån de andra (för då fungerar det bra för henne). Det är inga problem alls, men det tog ett bra tag innan jag kom på att jag kunde göra så. Det var inte förrän en vän till mig sa att hundarna faktiskt inte måste umgås för att man ses, som det slog mig att det faktiskt stämmer :p

Som Red_Chili sa, fortsätt promenera tillsammans. Mycket och länge. :)
Låt dem aldrig hälsa eller så när de är kopplade. Koppel är en grym frustrationskälla som gör att även den snällaste av hundar kan bli osäker och vilja försvara sig.

Sen tycker jag absolut ni ska lägga er i så lite som möjligt. Låt hundarna prata klart. De är konfliktlösande djur och precis som du själv iakttagit så är det ofta när människan lägger sig i som det smäller.

Nånsin sett två lösa hanhundar på en äng? De springer målmedvetet mot varandra, saktar in när de börjar närma sig. Stannar till några meter ifrån och ställer sig och tittar på varandra. Bakom kommer två svettiga mattar flängandes: "KARO KOM HIIIIIIIIIIIIIIT! HIIIIIIIIIT SA JAG!!!"
Hundarna står fortfarande och tittar på varandra.
Nu börjar mattarna närma sig.
Och precis när mattarna är framme, så säger det PANG, och fighten är i full gång. :D
Det värsta som kan hända ett flockdjur som en hund, är att hamna i en knipa ensam. Då gör de allt för att lösa konflikten så smidigt som möjligt.
Om de däremot får förstärkning från matte eller husse, ja då jäklar vågar de ta sig ton.

På mitt jobb på hunddagis så har jag verkligen lärt mig hur viktigt det är att låta hundarna prata klart. Tro mig, det syns när det är på allvar. 99% av gångerna så är det helt enkelt en diskussion mellan dem. Finns oftast ingen anledning att lägga sig i.

Tänk dig själv om du stod och snackade med nån, och så kom nåt miffo och ställde sig emellan. "Nej, nu får inte ni två prata med varandra mer."
Skulle vara rätt frustrerande eller hur? :idea:

Nä så har vi också tänkt. Målet är absolut inte att de ska bli bästisar.

Det är lite svårt inomhus bara nära det är små ytor. Emellanåt hamnar de ju nära varann. Det är två stora hundar så de tar ju plats båda två.

Jag håller med dig, är helt inne på ditt spår.
Men när min hund tröttnar på den andra surgubben och kommer lunkande till mig, sätter sig intill mig. Efter kommer den andre hanen och börjar stroppa och morra. Bör jag inte försvara min hund eller ska jag låta den andre mucka?

Fast inomhus går det utmärkt att säga "Du ligger där och du ligger där" och så får de ligga en bit från varandra och vila. Det kräver visserligen att man hela tiden håller ett litet öga på dem, men det brukar bli lugnt och skönt snabbt.

Men när min hund tröttnar på den andra surgubben och kommer lunkande till mig, sätter sig intill mig. Efter kommer den andre hanen och börjar stroppa och morra. Bör jag inte försvara min hund eller ska jag låta den andre mucka?

Äh, langa ut en näve korv och be dem leta. Sen när de börjar se klara ut, be dem att ligga/sitta på varsin plats. Då har du brutit, utan att skapa onödigt drama.

Blir det för intensivt så kan man ju självklart bryta, men det är enligt mig bättre att göra det genom avledning, med en positiv vibb, än att börja bråka med dem. Helt onödigt.

Eller sätt för ett kompostgaller på nåt sätt.
Märker du att din hund börjar ledsna så finns det ingen anledning att utsätta honom för ytterligare terror. Se till att de får vila från varandra. En varsin bur kanske?

Det som är haken är vad DIN hund gör när du säger åt den andra hunden.. Finns många hundar som inte säger pip annars, men när matte/husse kommer och rycker in, då sitter de där och i princip LIPAR åt den andra hunden och tokprovocerar. Utan att husse/matte märker de små, små signalerna. Däremot märker den andra hunden det och det smäller.

Det är jättesvårt dock, jag vet. Lätt i teori, svårt i praktik. Men endera håller man sig undan, eller så gör man extremt tydligt klart att här tolereras INTE minsta lilla gruff från NÅN. Eller så undviker man att situationerna uppstår. Det sista är lättast.

Ang välja sida så är det ens två egna backar man den ranghögste, men det blir lite knasigt när det är två hundar med två ägare.

Personligen, efter att ha sett två egna fasa upp bit för bit tills det blev blodigt allvar (och dyrt veterinärräkning) och sen fått jobba ihjäl mig för att få bukt med det (och all stress det innebär för en själv) så skulle jag i ditt läge INTE försöka förena de två, utan nöj er med att gå promenader i koppel som beskrivet, och sen kan de ligga på varsin plats - kontrollerade av respektive ägare - i övrigt, de behöver inte springa runt och varken hälsa, gruffa eller umgås. Ute kan man ju sätta i lina om de är ohörsamma på att ligga där de ska vara (typ i trädgården).

Skulle INTE under några omständigheter blanda in MAT i ekvationen två hanhundar nära varandra i ålder och som inte är riktigt kontanta. DET om något kan utlösa ett rejält bråk. Så skulle inte ens fundera på 'kasta ut korv'-iden. Konkurrens om mat och leksaker var det som mina började käbbla om..

Skulle INTE under några omständigheter blanda in MAT i ekvationen två hanhundar nära varandra i ålder och som inte är riktigt kontanta. DET om något kan utlösa ett rejält bråk. Så skulle inte ens fundera på 'kasta ut korv'-iden. Konkurrens om mat och leksaker var det som mina började käbbla om..

Beror ju helt på läget, antar att TS och dennes kompis är hyfsade på att läsa sina hundar. Om de är resursaggressiva så ska självklart ingen mat blandas in.
Såg dock inget som tydde på det i originalposten.

Fast det spelar faktiskt ingen roll för mig. Mina åt i bredd utan problem, låg PÅ varandra och tuggade ben etc. Den yngre förmågan kunde ibland komma och tycka 'hej får jag smaka', och den äldre sa ifrån (morr) och den yngre lommade iväg, eller stod kvar och tittade bedjande. Inga problem.

Tills en dag när det small. Nästa gång var det över ett ben. Hade alltid haft ben framme, inga problem. De hade ätit ben, mamma kom hem, de sprang och hälsade, sen i samma sekund när de vänder siktar de in sig på samma ben och det smäller.

Så, även om de visat noll tecken innan, så för mig är det en så onödig risk att ta med två hundar som inte riktigt är kontanta ens utan att man blandar in mat.

Sen kan det säkerligen fungera utmärkt med, menar inte att det alltid blir bråk. Men jag tycker det är en onödig risk när de redan är lite varse på varandra, och dessutom rykt ihop i situation där det tillkommit något 'extra' (matte säger till andra hunden etc)

Jag hade nog gett upp idén om att dom skulle bli polare, och helt enkelt hålla dom kort. Ge dom varsin plats, och låt dom ha den ifred.
Går inte det hade jag hellre lämnat någon av dom hemma, och sparat på stressen.

Jag hade aldrig utsatt min hane för något liknande (Inomhus, trångt etc), eftersom jag vet om att det är en stor spänning i luften med två jämngamla hanar, okastrerade dessutom, som inte ens växt upp ihop.

Jag fick helt enkelt acceptera när jag skaffade hane att det inte lär fungera att ha med honom hem till vem som helst i vuxen ålder. Han och hans bästis slutade umgås lite innan dom fyllde 1 år, då polaren flög på min bara sådär en enda gång - och efter det så small det av minsta lilla.

Svar till alla:

Målet är och har inte varit att de ska bli bästisar som jag skrev innan. Utan att de ska fungera så att vi människor kan träffas.
Det tror jag säkert går att lösa genom att hålla dem på varsett håll...

Ingen av de två har särskilt mycket dominans i sig och det verkar inte som de letar konflikter. Särskilt inte min som mest vill leka och när den andre inte är intresserad så iggar han.
Den andre hanen varkar mer pysa över när min kommer för nära. Kanske triggar min hunds strolek honom, New Foundland hane?!

I vilket fall så tror jag mest på linjen att hålla dem isär. Låta dem umgås endast på stora ytor och där utan inblandning från oss.

Mat blandar jag inte in då min är väldigt matglad och klumpig. Han vaktar aldrig mat och jag tror inte att han skulle göra det mot en annan hund heller. Däremot skulle han lätt glömma bort att lyssna på en annans hund signaler när det finns mat i närheten och på så sett trigga ett slagsmål.

Det blir spännande att se hur nästa möte går. Man vill ju ge dem en chans att kommunicera med varann och jag tror inte man ska genaralisera och säga att inga jämngamla hanhundar kan umgås. Jag har själv sett hanhundar av betydligt skarpare ras än våra umgås. Trots att de inte växt upp tillsammans.

Tack för alla tips och åsikter! Keep them coming, så att säga!

Självklart finns det hanhundar, av andra raser än era, som fungerar ihop.
Men rent generellt sett så brukar dom flesta vuxna hanar, faktiskt inte uppskatta att umgås med andra vuxna hanar. En del av osäkerhet, andra av könsbunden aggression, den tredje pga dåliga erfarenheter etc i all oändlighet.

Jag har en hane som faktiskt inte är hanhundsaggressiv, trots sin ras, men han uppskattar det inte ändå. Han accepterar promenader med andra hundar, och vi har ett flertal gånger blivit påhoppade av andra vuxna hanar - då han haft sina tikar med sig - och han har inte startat slagsmål för det. Men jag ser mycket tydligt hur han inte vill eller tycker om det, så då undviker jag det såklart om jag kan.

Men visst, ska man köra på som ni gör så hade jag nog satsat på att eliminera alla vanliga orsaker till bråk, och sen inte lägga mig i alls. Om dom nu ska få kommunicera med varandra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
343
Senast: Annique
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 463
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 708
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V