Hängmatta och sömn

N

Neinor

Hur fungerar det egentligen när en häst hänger i matta. Jag antar att hästen hänger så länge att tex en spricka blir bättre.
Men hur går det med sömnen? Som jag har förstått det uppnår hästen REM sömn i liggande läge med huvudet mot marken och att man inte kan ignorera hästens behov av den sömnen samt hur sömnen påverkar hästen psykiskt och fysiskt.

Kan hästen sova ordentligt i matta?

Sv: Hängmatta och sömn

jag har ingen aning och ingen konkret fakta.
Men det du skriver förklarar delvis kanske varför de hästar jag träffat som stått i hängmatta under längre period varit ganska så knäppa!

Ska bli spännande att se om någon har någon erfarenhet. Jag har ju läst på många olika ställen att hästen inte kan frångå sin REMsömn, den måste få tas igen.

Det är ju just vid benbrottshästar ganska bevisat att de klarar en relativt lång period utan REM-sömn. Inte idealiskt, men inte sas fara för livet heller. Däremot finns studier att de om de 'förnekas' sin REMsömn kan få svårare att lära sig nya saker (t ex Houpt et al., 2001; Hausberger et al., 2007). De studier jag läst så är effekten dock som det verkar reversibel, dvs bieffekterna av utebliven REMsömn försvinner när hästen får möjlighet till den igen. Och precis som du säger att de 'tar igen' förlorad REM-sömn, dvs ökar tiden med den, om de undanhållits det en period innan.

Kroppens återhämtning påverkas av REM-sömn med vad gäller människa och andra djur iaf, och vissa teorier har funderat på om nedbrytning av vissa ämnen försämras med utebliven REM-sömn hos hästar. Andra visar att det tycks vara den 'otrodoxa sömnen' (när hästen står och sover, inte dåsar utan sover) som är viktigast för kroppslig återhämtning.

Fär förutom matta finns ett antal benbrottshästar och hästar med sprickor, som får röra sig i box, men INTE lägga sig ner (då de kan förvärra hela skadan när de tar i för att resa sig sen). Då sätter man helt enkelt ett system med en lina i taket, till grimman, så hästen inte kan ta ner huvudet till marknivå och lägga sig.

Senast ändrad:

Bara för att undvika missuppfattning så vill jag först tillägga för de som inte har sett en häst i matta, att de är inte "upphängda" i den.

När hästen står upp normalt så hänger mattan en liten bit nedanför magen som stöd.

Olika hästar använder mattan på olika sätt. Visserligen beror det förståss på vad typ av skada det handlar om, men det är verkligen individuellt hur mycket vila de får.
Vissa hästar har väldigt svårt för att hitta någon viloställning överhuvudtaget medan andra anpassar sig snabbt och hittar en för dem hygglig sov position.

Jag har sett en häst med huvudet liggande i (specialanpassad) krubban, benen rakt fram, magen helt nedsänkt i mattan, bakbenen helt slappa och högljutt snarkande - bara efter en kort tid i matta.

Det är ju förståss svårt för dem att slappna av ordentligt under någon längre stund, men vuxna tunga hästar kan sällan ligga utsträckta på sidan (som REM sömn kräver) mer än korta stunder vanliga fall heller.

Hästar kan till skillnad från oss sova igen sömn men inte mer än några dygn. Efter tre -fyra dygn utan REM-sömn är hästarna alltså trötta.
Att de blir trötta och slitna under flera veckor i matta är ju inte kul, men å andra sidan är det ju en akut och nödvändig tillfällig lösning.

Värre tycker jag det är att vi människor under generationer har har bundit fast hästarna i för små spiltor och under hela deras livstid hindrat dem från att lägga sig ned utsträckta på sidan.

Om de har stöd för huvudet kan de drömma REM-sömn liggandes på bröstet med. Hinner dock inte t fram källan för det just nu.

Men de där spilthästarna behöver inte ha missat sin REM-sömn 'hela sitt liv'. (Sen försvarar jag inte spilta dock, men det behöver inte innebära ingen REM-sömn).

Hästar emd fritt val, så vuxna hästar har otroligt kort tids behov av REMsömn som du själv skriver, sådär 15 minuter i sträck ungefär.

Tack för utförliga svar och även en inblick hur mattan fungerar. Har ingen egen erfarenhet av det och då kan det vara svårt att bilda sig en uppfattning.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 772
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 265
Senast: lizzie
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 430
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp