Hanging cheek tillåtet?

Alexandra_W

Trådstartare
Har inget aktuellt TR, och väntar på att de ska komma ut på nätet istället för att köpa något. Men någon annan kanske vet?

Får man ha hanging cheek på bettet i dressyr? Någon påstod nämligen att det var tillåtet, men jag har då aldrig hört det? Det vore dock trevligt om det var tillåtet ;)

Sv: Hanging cheek tillåtet?

I TR står det ngt om att "all utrustning ej nämnd under mom nr xxx-xxx är förbjuden" och något hanging cheek är inte nämnt där...

Vet inte heller vad det är eller varför man har det:o

Tillåt mig vara okunnig-vad är ett hanging cheek? Bild?

9441847.jpg

Vad använder man hanging cheek för? Är det stabilare, ett körbett:angel: eller vad är dess egenskap?
*noll koll på hanging cheek*

*KL*

ANte mig attd et inte var tillåtet, har ju som sagt inte varitd et förr, och aldrig hört att det skulle blivit. Men personens om påstod det var tämligen påstridig.

Hanging cheek gör att bettet ligger lite stabilare i munnen än med fasta/rörliga ringar iom att sidostycket inte kan 'löpa' på ringen, och bettet kan inte ändra vinkel lika mkt i munnen vid tygeltag. Dessutom så lyfter det upp bettet en aning från tungan jämfört med tränsbett med ringar.

Vissa hästar märks inte skillnaden på, andra avskyr det, och ytterligare andra märks det STOR skillnad på. Till exempel vissa små fullblodsdonnor :angel:

Det är btw inget körbett, utan 'helt vanligt tränsbett', men med just hanging cheek. Vissa påstår det blir skarpare, men då lär man i princip sätta dit en kedja, annars är det så små skillnader i skärpa att det är försumbart. Däremot kan som sagt olika hästar reagera väldigt olika, och ett bett hästen inte gillar kan ju upplevas som väldigt skarpt fast det inte är det.

Vet inte varför men HC är inte så vanligt i Sverige, i t ex england är det väldigt vanligt och man kan hitta både oledade, tvådelade och tredelade tränsbett med HC. Det kallas btw ibland i Sverige för baucherbett. Om nån vill söka på det =)

Senast ändrad:

jag kan ju ingenting om bett, men som gammal hoppryttare är jag inte heller rädd att prova olika bett.

Jag ville ju prova att rida min på tredelat silikonbett och var på hööks, men inget fanns så jag köpte ett med parerstänger och fick senare veta att det heter fullcheek.

Nåväl, jag kan tänka mig att parerstängerna har lite samma funkton som forna tiders gummiringar man satte på betten på unghästarna.

Min valack älskar sitt fullcheekbett och jag köpte ett likadant globus utan parerstänger och det gillade han inte. Satte på gummiringar på mitt muffbett och då blev han också glad.

Kanske har detta bett någon liknande funktion.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 257
Senast: malumbub
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 037
Senast: Farao
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 681
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 872
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025