Hänger sig... Virus?

MissFideli

Trådstartare
Min dator har börjat med ovanan att den hänger sig i princip dagligen. Mestadels när jag surfar, men ibland även när jag inte gör det.
Virus?
Försöker göra koll med Ad-Aware, men den hänger sig innan det är färdigt (testat 3 ggr med samma resultat). Har kollat på Aktivitetshanteraren (har XP), men hittar inget konstigt så då vet jag inte hur jag ska göra.
 
Prova att söka igenom datorn med något antivirusprogram. (Ad-aware söker bara efter spionprogram, inte virus). Det går även att testa datorn gratis via webben, till exempel med Panda ActiveScan.

Men det är inte säkert att det är ett virus. Det kan även vara någon drivrutin eller viktig fil som är trasig, eller så kan det vara ett program du installerat som inte fungerar som det ska på din dator. I så fall löser man problemet genom att ta bort eller installera om det som är trasigt. Men tyvärr är det svårt att veta vad problemet beror på.

Oberoende av vad felet beror på så bör du se till att göra säkerhetskopior av alla viktiga filer du har på datorn. Risken finns att problemet blir värre och att allt på hårddisken blir förstört eller inte går att komma åt.
 
Det gick inte, det tar för lång tid och datorn hänger sig innan den är färdig.
Nått måste det väl finnas att göra?
 
Trist. :(

Vad händer när datorn låser sig? Får du ingen som helst ledtråd till vad det kan vara för fel?

Försök stänga av så många program som möjligt, och se om problemet är kvar. Många program ligger ju igång i bakgrunden och kan till exempel leta efter uppdateringar då och då. Kanske är det något sådant som hänger sig? Enklast är nog att döda programmen via aktivitetshanteraren. Tyvärr är det lite svårt att veta vilka processer man kan döda utan att datorn hänger sig på grund av det.

Det finns även lite olika startalternativ för Windows. Bland annat kan man starta i felsäkert läge. Då är risken för krasch mindre, men det är mycket som inte fungerar då eftersom inte drivrutiner m.m. läses in. Jag sitter inte vid någon XP-dator just nu, så jag kan inte kolla hur man gör, men jag har för mig att det i kontrollpanelen någonstans finns något som kallas "Alternativ start" eller något i den stilen. Det finns även en felsökare i windows som man kan försöka med. En del av tipsen man får där kan vara användbara.
 
Det händer inget, den bara blir still och jag får starta om med on/off-knappen.
Felsäkert läge ja, det tror jag att jag använt nån gång förut när det låg ett virus som startade om dator hela tiden.
Hittar ingen Alternativstart i kontrollpanelen iaf. Nej jag vet inte hur mycket jag vågar ta bort i aktivitetshanteraren. Har kollat upp allt som ligger där och inget verkar konstigt, om det vore ett virus borde det inte synas där?

Datorer är bra så länge dom fungerar :smirk:
 
Nej just det, nu minns jag. Det jag tänker på finns inte med i kontrollpanelen. Förmodligen har Microsoft velat gömma det eftersom man kan ställa till mycket skada om man inte vet vad man gör. Programmet heter msconfig, och man startar det genom att välja Kör på startmenyn och sedan skriva msconfig. I fönstret som kommer upp är det nog främst diagnostikstarten som skulle kunna vara intressant för din del gissar jag. Titta i hjälpen. Och var försiktig om du ändrar något!

Men det här kanske inte hjälper dig. Det är nog framförallt om det är några drivrutiner eller autostartande program som är felaktiga som man kan ha nytta av att laborera med uppstarten.
 
Ja, det är kanske säkrast att du inte ändrar något.

Ett annat alternativ...

Med antivirusprogrammen brukar det gå att göra en startskiva, så att man ska kunna virussöka datorn utan att starta windows först. Det skulle nog du behöva göra. Jag vet dock inte om man kan skapa en sådan skiva om man redan fått in ett virus i datorn.
 
Så här skulle jag göra till att börja med:

Starta datorn i felsäkert läge. Detta gör du genom att trycka på knappen F8 varje sekund från det att du trycker på on-knappen tills du får upp en meny på skärmen. Felsäkert läge brukar vara det första alternativet och du väljer detta genom att trycka ENTER.

Du kommer nu in i Windows som ser lite annorlunda ut än vanligt. Bla STÅR det "Felsäkert läge" i alla hörn. Nu används bara originaldrivrutiner och vissa saker ex. modem fungerar ej.

När du nu kommit in i windows ska du göra en defragmentera hårddisken. Dubbelklicka på "Den här datorn" som ligger på skrivbordet. Markera C: och högerklicka med musen på den. Välj "egenskaper" och sedan fliken "verktyg". Defragmentera betyder bara att den städar på hårddisken och gör ingen skada alltså.

När detta är klart så kan du köra Ad-Aware.
Har du ett virusskydd så scanna igenom datorn också.
När du gjort detta kan du starta om datorn och låta den starta som vanligt. Har du fortfarande problem skulle jag välja att ta bort samtliga program som ligger i Autostart-mappen ifall det är nåt av dem som strular. När du gjort det får du starta om igen.

Hade du inget virusskydd på datorn så kan du gå ut på nätet och köra det online. Förhoppningsvis går det bättre nu.

Ovanstående instruktioner är INGENTING som på något sätt skadar din dator. Detta är något som bör göras regelbundet, en dator behöver mat, bad o skötsel den med annars blir den så där trotsig som din tydligen är nu.....
Lycka till.
 
"Många program ligger ju igång i bakgrunden och kan till exempel leta efter uppdateringar då och då."

Joorå, mitt abonnemang på Norton Antivirus hade löpt ut...och pga detta hängde sig maskinen hela tiden. Det började med att fjärranslutnings-rutan började autostarta varje gång...när väl abonnemangen förlängdes funkade datorn igen....alternativet hade varit att avinstallera programmet helt...de är lite luriga på symantec...
 
Jag har ett utgånget antivirusprogram som varje gång jag startar datorn säger att det är utgånget. Men ändå uppdaterar den när jag är uppkopplad. Kan det vara det som är problemet ? :bump: :bump: :bump:
 
Mycket troligt.
Gå in i Auto-startmappen och ta bort detta program.
Öppna utforskaren och leta rätt på den mappen, brukar vara:

C:\Documents and Settings\
Ditt inloggningsnamn\
Start-meny\
Program\
Autostart

Markera ditt virusprogram och tryck delete.
Det är dock bara sökvägen till programmet som raderas.
Själva programmet finns kvar ändå.

Starta om datorn och kolla om det går bättre.
Om det inte funkar bättre ialla fall kan du lägga tillbaka sökvägen till autostart-mappen. Detta gör du genom att öppna papperskorgen i utforskaren, högerklicka på filen och välj återställ.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har en gammal MacBook som är typ 13 år. Den funkar ok men börjar bli ganska trött och hänger sig ofta. Har kollat runt på nya datorer...
Svar
2
· Visningar
288
Samhälle I vårt kvarter löper gatan så att den slingrar sig fram, detta för att sänka hastigheten förstås. Inget konstigt där. Det är relativt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 683
Senast: LadySara
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: super
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp