Sv: Hänger kvar i innerhanden i höger varv.. Tips önskas!
Lycka till! / M-oaa
Mitt starkaste tips till dig är att prata med din tränare om hur du ska göra.Jag har ett problem när jag rider i Höger varv.. Jag blir hängande i innertygeln rätt ofta Tror att det beror på att jag har en skada i min högra vadmuskel som gör att den är mycket svagare. Jag vart för några år sedan trampad av en häst så vadmuskeln gick i princip av.. :S
Höger varv är dessutom min hästs sämre varv så jag orkar inte riktigt böja honom runt innerskänkeln lika bra som i vänstervarv. Jag får kramp tyvärr så fort jag lägger an skänkeln lite grann. Därav har jag den fula ovanan att istället "hjälpa till" med handen.
Är det någon som har något tips på övningar som gör att jag kan få det lite lättare att böja hans insida utan så mycket inverkan av min innerskänkel.? Vi är tyvärr ännu inte så långt framme i utvecklingen än att vi kan böja enbart med vikten och sitsbenen.
Jag brukar rida mycket volter, åttor, serpentiner i skritt i början av passet för att försöka mjuka upp honom ordentligt och då lyssnar han bra på enbart att vrida axlarna och använda vikten men sen när vi kommer till traven så behöver jag innerskänkeln mer och då uppkommer det här problemet.
Hmm nu vart det mycket svammel men jag hoppas ni förstår vad jag menar!
Lycka till! / M-oaa