Hänger kvar i innerhanden i höger varv.. Tips önskas!

Sv: Hänger kvar i innerhanden i höger varv.. Tips önskas!

Jag har ett problem när jag rider i Höger varv.. Jag blir hängande i innertygeln rätt ofta :( Tror att det beror på att jag har en skada i min högra vadmuskel som gör att den är mycket svagare. Jag vart för några år sedan trampad av en häst så vadmuskeln gick i princip av.. :S
Höger varv är dessutom min hästs sämre varv så jag orkar inte riktigt böja honom runt innerskänkeln lika bra som i vänstervarv. Jag får kramp tyvärr så fort jag lägger an skänkeln lite grann. Därav har jag den fula ovanan att istället "hjälpa till" med handen. :crazy:

Är det någon som har något tips på övningar som gör att jag kan få det lite lättare att böja hans insida utan så mycket inverkan av min innerskänkel.? Vi är tyvärr ännu inte så långt framme i utvecklingen än att vi kan böja enbart med vikten och sitsbenen.
Jag brukar rida mycket volter, åttor, serpentiner i skritt i början av passet för att försöka mjuka upp honom ordentligt och då lyssnar han bra på enbart att vrida axlarna och använda vikten men sen när vi kommer till traven så behöver jag innerskänkeln mer och då uppkommer det här problemet.

Hmm nu vart det mycket svammel men jag hoppas ni förstår vad jag menar! ;)
Mitt starkaste tips till dig är att prata med din tränare om hur du ska göra.
Lycka till! / M-oaa

*KL*

Hej allihopa. Nu är jag just hemkommen från stallet där Equiterapeut/Kiropraktor varit på besök.
Jag förklarade mitt problem med att han var svårare i ena varvet och han gick igenom hela hästen från topp till tå (årliga kollen) och hästen är hur fin som helst! Inga låsningar eller spänningar på fel ställen.. Då frågade han mig hur jag själv ser ut i kroppen och gjorde en snabb koll. det är JAG som är ramsne.. jag har ett roterat bäcken själv så han sa att det inte är så konstigt att jag inte lyckas ställa hästen och blir hängande i innerhanden. För som jag ser ut nu i kroppen så talar jag om för hästen att böja sig i vänstersidan och när jag försöker korrigera med skänklar och handen så blir jag hängande i innerhanden och hästen kommer ändå inte kunna böja sig korrekt. Såå.. det första jag ska göra nu är att gå till en kiropraktor och lägga mitt bäcken rätt! SEN ska ajg testa alla era tips och se om vi kan få bukt med det hela!

Tack allihopa för hjälpen!

jag har faktist haft samma problem i samm varv och samma hand får liksom kramp i armen. hela tyngden hamnar på min arm. försöker släppa den tygeln och konsentrera mig på yttersidan och hur ja sitter men han lägger sig lik förbaskat på inner.

men nu några veckor senare har ja blivit starka och jämnare i sidorna och han också(han va utlånad tror de handlar lite om de också) mycke förvändgalopp så brukar de släppa och sidvärds för vår del och så inge joxande bara sitta där och rida.

Jag har samma problem fast tvärtom :p. I höger varv går det bra men i vänster varv hänger jag mig i innerhanden så det blir helt galet. Försöker sitta och tänka att jag ska vara mjuk hela tiden men det är svårt. Det blir mindre harmoniskt i vänster varv liksom. Jag är säker på att det har något med att jag är sned att göra, men även hästen har svårare för vänster varv. Om du inte har något emot att jag snor tråden lite skulle jag vilja fråga vidare:

Jag låser mig i vänster hand då den är innerhand, och det beror delvis också på att hästen inte vill ställa sig åt vänster. Om jag ger efter på tygeln så rakställer han sig och oftast ökar farten. Tror det har att göra med att jag tappar yttersidan, men hur ska jag göra? Känns som en ond cirkel där jag tar på inner, slappnar av - hästen ställer om sig och rusar - tar i inner igen. Jobbar mkt med det men det är svårt. Det händer speciellt i traven. Har inga sådana problem i höger varv...oftast ;)

Liknande trådar

Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka