Hänger i ett framknä

Sv: Hänger i ett framknä

Sedan vet inte jag om just denna åkomma leder till reservation i försäkring, sådant är ju i alla fall viktigt för mig.

Knapplån!

Jag har en rätt diger samling av hästlitteratur och den är i stort sett samstämmig om detta:

Sabelbent = benaxeln bruten bakåt, anses som ett svaghetstecken.

Bockbent = benaxeln bruten framåt, anses normalt inte ha någon större betydelse (om det inte är gravt).

Men "hänger in knäna" betyder för mig att hästen mer eller mindre tillfälling "ställer sig bockbent" tex vid vila men inte under rörelse. Eftersom ingen reagerat tidigare är jag kanske rätt ensam om den tolkningen?

Mitt halvblod (med mycket fullblod i stammen) "hängde" ibland i knäna. När jag tvingades sälja honom som 17-åring var han helt ren på böjprov vilket fick vet att kontrollböja båda fram en extra gång och sedan önska sig fler hästar av den sorten...

Jag tycker det verkar lite överdrivet försiktigt att välja bort hästen bara för detta, men självklart skulle jag i morsvarande situation vara extra noga med att kolla med vet vid besiktingen exakt vad avvikelsen på just den här hästen kan ha för betydelse.

Nej! du än inte ensam om den tolkningen .Men här är det inte frågan om det, utan hästen är bockbent rätt gravt på ett ben och mindre i det andra.
Det är alltså frågan om en extriör avvikelse inte om nått som syns då och då.

Resten överlämnar jag till TS.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 251
Senast: Grazing
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 711
Senast: Brandgul
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka