Hänger i ett framknä

N

NiraK

Nån som har erfarenhet av en hästar som hänger i ett framknä? Vi är seriösa spekulanter på en jättefin häst, som uppställd hänger i ena framknät. Den är hel och fräsh, gått igenom besiktning ua och exportröntgen ser bra ut. Hur allvarligt ska man ta på detta med framknät?
Hästen ligger i en prisklass runt 200 000

Nirak

Sv: Hänger i ett framknä

Det är varken eller. Det är en ridhäst. Regelbundet tränad

Nirak

Det är väl inte så vanligt bland vanliga ridhästar, men man ser det ofta bland både travare och galoppörer.

Hur gammal är den?

10 år gammal

Hur har du upplevt att det påverkat hållbarheten hos de hästar du stött på?

Nirak

Jag hade en travarsto som hängde i båda knäna. Hon var 18 när jag fick henne och hade inte tävlat mycket utan hade gått som avelsto.
På henne var det höfterna som inte höll, knäna var det inga problem med. Likadant med de fullblod jag vet som hängt i knäna, de har också gått sönder på andra ställen först.

Benet bildar inte riktigt en rak linje. Kan liknas med att hästen är lindrigt bockbent. Jag är dålig på att förklara.. :p

Nirak

Tror det även kan kallas sabelbent,

(eller är det på andra hållet kanske :confused:)

/ Vimsiga Vimsan

Haha ja sabelbent heter det nog. Vet inte riktigt vart jag fick bockbent ifrån :o:D

Nirak

Min förra häst hänger i knäna. Han har gått internationell GP hoppning, gick förra året 1.40 som 15 åring och går nu som juniorhäst. Han är fortfarnde OK.
Har hört att det inte spelar så stor roll för hållbarheten, är värre om det är åt andra hållet.

Tack båda för svaren. NiraK har varit vänlig nog att PM:a mig bilder på hängande knä. Nu känner jag mig riktigt upplyst... :)

Jag har har haft fler hästar i min närhet med den benställningen.Och några av dem har det inte gått nå vidare med pga just deras knän.Förslitningar Pålagringar och ständiga inflamationer. En av dem gick om kull på en tävling rätt in i ett hinder fick inte upp frambenen i tid . (helt slut i knäna båda fram och dömdes ut 9 år gammal)
Och för egen del skulle jag ALDRIG betala 200 000 kr för en häst med en så uppenbar extriör avvikelse.

jag tror min pålle hänger lite i knäna.. han är 17 år o kallblodstravare (aldrig tränad för trav) men har aldrig *peppar peppar* varit halt. nu är han en hobbyhäst men jag tänkte att jag svarar ändå ;)

Om du söker på sabelbent finns det massor med träffar. Skulle jag köpa en såpass "dyr" häst som den ni tittat på så skulle jag nog vilja ha så få exteriöra avvikelser som möjligt, men det kanske är jag som är snål;).

Jag tänker som du..Och tycker inte det handlar om snålhet utan det handlar om att vara realistisk.Och hästar med avvikande benställning kan få problem .Alla får det inte men risken är betydligt större än hos en som är rättställd.

Sen en häst i den prisklassen är ju en investering . som en jämförelse tex så inte skulle jag gå och köpa en bil i den prisklassen som jag vet är ramsned.
/Q

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 251
Senast: Grazing
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 711
Senast: Brandgul
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 427
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka