Hängande späcknacke

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 7 401
Sv: Hängande späcknacke

nehe ^^ smärre chok i förra sensommaren när man får höra att det ska komma ett gotlandsruss till stallet (tankarna shenar iväg ^^ ) osså får vi i princip släpa ut han ur transporten för han kunde inte gå för han hade såp ****** ont i fötterna..

kan ju berätta det jag vet om hans bakgrund.

det var 2 flickor som hade honom i min ålder dvs. 13-15 de tröttnade och såg inte tillhonom släppte honom på lite för kraftigt bete och oj hästen blev tjock och fick nacke... *hmm* nu när jag tänker efter den där nacken borde det ha tagit ett år för att skaffa?
och tjejerna borde väll ändå ha sätt? eller var det av okunskap? :smirk: nu börjar jag fundera..

iallfall grannarna hade typ ringt till nuvarande ägaren om omhändertagning utav ett litet sjukt gotlandsruss.

nej det kan inte bara vara späck :eek: för någon form av tillsyn borde det ha haft vid ex. vatten på fyllnad osv. och utav ex. utav andra hästars ägare *grymt jue :eek: :eek: *

Ja den var ful, men inte det fulaste jag har sett om det kan vara till någon tröst. Den hästen har nog haft långt mycket mer än ett anfall fång, då brukar de kunna bli så fula. Det kan bli bättre, men kommer aldrig att bli riktigt bra tyvärr. Så handlar det om att rida mycket dressyr, vilket kommer att vara besvärligt eftersom överlinjen inte har någon naturlig sträckning men kan bli bättre med tiden. Hästen får ej heller ha några återfall, då kommer man med största sannolikhet att vara tillbaka på ruta ett igen.

Jag har haft ett russ med liknande nacke men inte lika extrem. Jag jobbade bort merparten av den genom att tömköra och köra (jag är vuxen och hästen var 119 i mkh).

Så kämpa på,men jag skulle låta vet kolla igenom hästen iallafall, sp man får en allmän koll på den.

Söt var han iallafall!!! :love:

nej Sammy heter han :D
ryttaren heter SuperS ska se om jag kan tvinga in henne :D :angel: (0inlägg..)

1 halvår senare

de har vunnit sin första tävling i 70 cm 2 faser :)
och nacken är MYCKET bättre reser sig nu när dem hoppar
och de har börjat ställa mer nu

17295708.jpg

17295709.jpg

17295710.jpg

Så bra! Ni ser ut att vara på rätt väg i alla fall!

tkr dem är det :)
hon lär inte bli längre och han var 1 cm över b-ponny måttet så han tävlas som C-ponny guttans :D hon var typ jätte glad.

de ska börja longera nu så hon får se han arbeta
de jobbar även fortfarande på att ställa och böja samt länga hans steg lite

SHIT vad han hoppar! En sån fräck liten häst! :love:

Kul att se att det komemr framåt, kämpa på bara!

hahaha är jätte kool :D
vägrar typ aldrig och så.

skoj att se hur han ser ut fram til nästa vinyer

Min kompis hade för många år sedan en ponny med en exakt likadan nacke. Det var en muskelskada och inget annat. Den hade fastnat i taggtråd många år innan. Det blev aldrig bra.

Tycker oxå att det ser ut som om hela den övre muskeln hänger dvs inte bara fett.

Pigg o söt ponny- ändå.:)

Skulle försöka få den att välva sin överlinje- lägre nacke- som den gör när den hoppar.

lite svårt, hur menar du? ägaren funderar på att lägga vikter men vet inte, när han kom och han betade hängde nacken nu när han betar sträcker den upp sig och blir som i hoppningen.

Jag tycker också det ser ut som en muskel- / eller ligamentskada.

Att det blir bättre beror på att han arbetas och att de andra halsmusklerna blir starkare. Jag skulle INTE exprimentera med vikter och sånt för jag tycker att ni riskerar problem med nacken i så fall. Det vore ju synd om ni skulle råka förstöra det ni redan åstadkommit.

Träna på som ni gör så kommer han nog att bli ytterligare lite bättre. :idea:

det är INTE nuvarande ägaren som gjort han såhär :eek: om ni tror det.

ungen har gjort ett jätte bra jobb, betanke på att han knappt kunde gå när hon började. och vem anade en sådan hopp talang xD (hon kommer mörda mig nu när jag kallade henne ungen :angel: )

Shit vilken cool ponny. Vad fint han hoppar:love: Hälsa "ungen" att hon är duktig.

han är kool ;) och inte alls lätt att rida så eloge till ungen som förvisså är 14 men hon är min bääbis xD

han ser ju inte mkt ut till världen asså, en rugg uggla med en ful hals men hoppa kan han och river aldrig :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka