Hängande späcknacke

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 7 401
K

Krulidut

(Skrivet från krulidut men texten kollad av madde - kompis som rider denna häst )

Jag rider ett litet gotlandsruss som är runt 10 år.
han omhändertogs 2006 (ifråntogs) pga. svår fång. han fick en otrolig späcknacke (som minskat ) som hänger mycket.
Han är i fullgång nu och hoppar och arbetas lite i dressyren, dock tycker han dressyren är jobbig efter som han har nacken.
nu mera ställer sig nacken när han går i form (när man kommit så långt :smirk: )

frågan är vad kan man göra för att hjälpa honom att få upp nacken?
han reds dagligen denna sommaren och tidigare lov i anpassad träning. Under skoltid rids han bara på helgerna.

Hans hovar har tidigare vart kameltoffel fossingar men är hela poch fina nu.

Han går i hage med mindre gräs i, men det finns lite att äta.

I höstas var han deprimerad genom att visa det på pälsen som var matt, mörk under han hade dålig andedräkt, han stog gäna och bara hängde i hagen
MEN han är av stort behov av kärlek (antagligen därför han inte är depprimerad länhre)

han hoppar upp imot 110 och tycker det är roligt att hoppa, så han funkar ju i ridningen osv.

TACKSAM FÖR SVAR:bow::bow:

Sv: Hängande späcknacke

massera nacken på honom varje dag, gärna upp til en haltimme timme då minskar nacken även om et tar tid.

vad roligt att det illa russet hoppar så högt:D
bider?

och en eloge till din kompis(?) som omhänder tagit den lilla ponnyn!

har han inga vänner han kan leka med i hagen? det kanske kunde minska hans depression, annars kan du ju alltid lägga ut leksaker till honom i hagen;)

lycka till

okey, i cirklar med timme eller?

Hans depersion är över nu efter som att han var i ett sådant behov utav kärlek när han kom, nu är han mycket bättre, ingen grå päls kvar

jajamensan nu går han med en kelsjuk vallack (kast. våren 2006 )
som busar :D

ska hälsa henne detta (hon är på toa nu :angel: )

upd. bilder

110

P1010114.jpg

nacken
P1010006.jpg

i hagen ( kompisar längre bort)

P3280137.jpg

ska se imorgon om jag har någon biöld på han i vintras/höstas, är hemma hos kompisen nu som rider denna gosse..

han är fortfarande ganska omusklad men MYCKET bättre än innan.

Är du säker på att det bara är en hängande späcknacke? Han har inte en nerv/muskelskada som gör att halsen ser ut sådär? För det var väldigt extremt. Det ser nästan ut som om musklerna är helt obefintliga i övre delen av halsen. Men det kan ju vara som det ser ut på foto.

Har du haft vet att kolla honom?

Han ser ju visserligen pigg och glad ut, men kolla ändå.

Det där är ingen späcknacke. Det ser mer ut som att en muskel pajjat. Jag hade kollat med vet vad han/hon tror om det...

Ja eller hur? Tex den där långa som går längs med hela halsen och bak på ryggen..*glömt namnet*

Men vilken sötis annars :love:

Till alla. Vet. har kollat, dock vet jag inte 100% säkert om vad hon har sagt. Har för mig att hon sagt att det är späcknacke.

Jo den är ohygligt mkt men det ghar blivit bättre

Nu en fråga från Madde (ryttarinan ifråga.) Om det är muskelfel hur fixar jag det då?

Om man rider honom i form så sträcker endel upp sig (mycket bättre) men inte helt då.

Om det är muskelfel, då kommer man aldrig kunna bilda en stark hals då eller? :crazy::crazy:

Han kom till stallet i förra sommaren (sen sommaren) då hade han kamelhov, var äkligt mager och ville knappt gå bara ligga, osså andredräckten var ohygglig :crazy::(

Allt tydde på fång då menkan det ha blivit så att späcknacken dödat nerver osv. av sin tyngd ( den väger grymt mycket och om man står och ska hålla upp den är det tubngt, båda armar behövs..)

Mja... det "vanligaste" är väl att hästen fått en spark eller så på halsen som tatt av en muskel. Men har en hästveterinär sagt att det är späcknacke så är det väl forhoppningsvis det också. Då borde hon väl fått något råd därifrån på hur hon skulle behandla tycker man.

joo tycker att vet. borde sagt nått men efter som att jag inte var närvarande vid någon utav veterinär kontrollerna så vet jag inte 100% har bara hört utav ägaren.

Nacken är hård kan jag ju meddela.

Senast ändrad av en moderator:

*puttar*

ryttaren är medlem på hippo: SuperS (dock ej aktiv, medlem idag ^^ )

Jag tror inte heller att det där enbart är späcknacke.
Möjligt att det är en extrem följd av en tidigare rejäl späcknacke men jag skulle vilja få det uppkollat ordentligt.

några frågor ni vill att jag ska ställa?

oj vad läskit det ser ut men duktig hästen är endå men inte kul att släpa runt på den nacken kanske.

jag tycker du ska säga till ägaren att hon ska ta ut en veterinär igen och fråga vad det är.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka