Hane kissar på hona

CPS

Trådstartare
Jag har två hundar, en hane på 1 år och en hona på 3,5år. De är verkligen bästa kompisar men jag har upptäckt ett ganska komiskt men irriterande problem. Hanen, inte kastrerad, har den senaste månaden börjat kissa på tiken då de är ute och leker eller på promenader utan koppel. Detta sker då hon kissar och han känner doften.
Jag har sagt till han men beteendet fortsätter och jag känner att jag måste fråga. Jag har bara haft hanhunden i snart 2 månader. Aldrig haft en hane innan utan bara tikar. Sen undrar jag hur ni skulle göra ang kastrering. Ingen av mina är kastrerade och jag har inga planer på att ta valpar på dem, vem av de skulle ni kastrera om någon?

Jag har två hundar, en hane på 1 år och en hona på 3,5år. De är verkligen bästa kompisar men jag har upptäckt ett ganska komiskt men irriterande problem. Hanen, inte kastrerad, har den senaste månaden börjat kissa på tiken då de är ute och leker eller på promenader utan koppel. Detta sker då hon kissar och han känner doften.
Jag har sagt till han men beteendet fortsätter och jag känner att jag måste fråga. Jag har bara haft hanhunden i snart 2 månader. Aldrig haft en hane innan utan bara tikar. Sen undrar jag hur ni skulle göra ang kastrering. Ingen av mina är kastrerade och jag har inga planer på att ta valpar på dem, vem av de skulle ni kastrera om någon?
Större ingrepp på tiken, men mindre risk för beteendeförändringar.

Jag kan inte påstå att jag är så väldigt påläst när det kommer till kastrering men jag vet att det finns ett par jobbiga biverkningar. Dessutom är ju alla typer av ingrepp riskfyllda i sig. Om jag satt i din sits hade jag nog läst på en massa om kemisk kastrering och rådfrågat vet om det.

Vi kastrerar både hanar och tikar. Tikar p g a risken för livmoderinflammation, hanar då de haft oönskade hanhundsbeteenden.

Och jag kastrerar ingen, pga risker och biverkningar. Jag håller hundarna isär vid löp och lär dem att uppföra sig, har aldrig varit några problem här. Det är en smaksak helt enkelt, läs på och konsultera med vet skulle jag säga.

Ang att hanen kissar på tiken skulle jag gissa beror på att han ska markera efter tiken och orkar inte vänta helt enkelt. Händer med mina hundar också ibland.

Mina två hanar kissar ganska ofta på varandra, de orkar helt enkelt inte vänta tills den andra är klar eller att de helt enkelt hamnar i vägen för varandra. Upplever inte att de har någon särskilt syfte att "träffa" den andra.

Tror inte att detta "problem" kommer att försvinna med kastrering av någon av hundarna. Däremot skulle jag personligen inte vilja ha både en fertil hane och en fertil tik då det blir en hel del jobb med passande och delande kring löp och hundarna kan bli VÄLDIGT påhittiga och lära sig att forcera både dörrar och galler för att komma åt varandra.

Jag hade kastrerat tiken om någon ska kastreras, lite dyrare och större ingrepp men idag är de duktiga på dessa ingrepp och risken för livmoderinflammation försvinner och försäkringen brukar bli billigare.

Jag vet inte hur det ser ut med TS hundar men min hanhund brukade råka kissa på min (kastrerade) tik från början, innan hon insåg att man måste vara lite snabbare på att flytta sig. Hans syfte var alltså egentligen inte att kissa på henne, de hittade bara en intressant fläck och medan hon fortfarande stod och luktade ville han markera och gå vidare, oftast hamnade de därför i huvudet på henne. Det försvann inte efter kastreringen även om han kanske inte var lika het på gröten efter. Men, han hade också en tendens när han mötte nya hundar att ställa sig och kissa på deras ägare, antagligen främst för att de var närmast just då men det var trots allt medvetet. Det försvann efter kastreringen. Jag har också varit med om okända hundar som sprungit fram och ställt sig och urinerat på min tik och inte heller där har det varit någon olycka.

Jag skulle nog hålla honom kopplad och ser till att säga åt honom+hindra om han försöker kissa innan hon flyttat sig. Okastrerade hanar har ju även generellt större driv att kissa på allt och inget, så jag skulle nog kemkastrera hanen till att börja med.

• Tack snälla ni för era svar.Jag ska ha större koll på kissandet och har idag en tid för konsultation gällande kastrering. Tack =)

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
376
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 970
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 206
Senast: Rugge
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar