hane hund som ska para..!!??

zazza girl

Trådstartare
mamma och dom ha en vitschäfer som vi ska para med en tik som e vit med...
hur mycket kan man ta för parningen ????
valparna kommer inte ha någon stam.....

:confused: :confused:

Sv: hane hund som ska para..!!??

GUD! Då har jag betalat MYCKET för min blandrasvalp.... Eller förstår jag fel. Betalade ca 50%.

Om man lånar ut sin hane för att para en tik, så brukar man kunna ta 10% av vad försäljningssumman är för en valp.

Exempel: Om valpen säljs för 3000:-, så ska hanhundsägaren ha 300:- i språngavgift.

Vad har du betalat 50% av?

:o Förlåt
Jag är helt ute och cyklar.
Tog med mig tankar från en annan sak jag läste in här.
Ursäkta...

Är det verkligen så?!?
Jag har hört att hanhundsägaren ska ha ungefär priset av en valp, inte just i språngavgift men totalt.
Har även fått sådana priser när jag letade hanhund till min tik (förvisso renrasig avel men ändå).
Vissa ville ha priset av en valp när de var födda, andra ville ha en språgavgift och sedan en viss summa per valp. Räknade på det senare och skulle det komma ut en normalkull så skulle summan uppgå till priset av en valp (självklart på ett ungefär, svårt att säga exakt).

Funderar lite på samma sak då jag tänker använda min hane i avel om han är fri på AD/HD röntgen, vad kan man ta ut i avgift? Har ju tänkt i banorna att det blir priset av en valp men jag kanske måste tänka om....

Kan nån klargöra hur det egentligen ligger till? Gnist, du brukar ju ha koll, kan du kanske utveckla ditt svar lite :-)

ja jag vill gärna veta för vi ha redan parat han och jag sa att vi ta det sen när valparna kommer för att se hur många det bli....
det bli ju renrasiga vita schäfer valpar.....

Nu svarade jag bara på vad man kan ta i språngavgift i det första svaren, men visst kan jag utveckla det lite mer :)

Det finns 3 olika alternativ

* Språngavgift på 10% av valppriset + 10% av valppriset för varje levande född valp.

*En parningsvalp

*Ett fast pris som innefattar språng och valpavgift. Brukar oftast vara samma summa som ett valppris.

zazza girl skrev:
det bli ju renrasiga vita schäfer valpar.....

Spelar ingen roll.
Om de inte har stamtavla, så räknas de ändå som blandraser i frågan om avtal och värde på tjänster.

MIn rekomendation är att ni skriver in det ni kommer överens om i ett avtal!

simpan skrev:
Är det verkligen så?!?
Jag har hört att hanhundsägaren ska ha ungefär priset av en valp, inte just i språngavgift men totalt.
Har även fått sådana priser när jag letade hanhund till min tik (förvisso renrasig avel men ändå).
Vissa ville ha priset av en valp när de var födda, andra ville ha en språgavgift och sedan en viss summa per valp. Räknade på det senare och skulle det komma ut en normalkull så skulle summan uppgå till priset av en valp (självklart på ett ungefär, svårt att säga exakt).

Funderar lite på samma sak då jag tänker använda min hane i avel om han är fri på AD/HD röntgen, vad kan man ta ut i avgift? Har ju tänkt i banorna att det blir priset av en valp men jag kanske måste tänka om....

Kan nån klargöra hur det egentligen ligger till? Gnist, du brukar ju ha koll, kan du kanske utveckla ditt svar lite :-)

Du har rätt i ditt resonemang, men det beror lite grand på vad det är för ras. Ett "valppris" är högt på en liten hundras som kanske bara får tre valpar. det skulle i så fall innebära att tikägaren betalar 33 procent till hanhundsägaren.

Sedan kan man resonera lite kring hur mycket pengar tikägaren tänker begära för sina valpar OCH värdet på hanhunden. En välmeriterad och frisk hane borde kosta mer än en hane som bara är frisk.

Men som hanhundsägare sätter du priset. Bestäm vad du vill ha för tjänsten och så får tikägaren besluta huruvida denne vill betala eller inte.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 165
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
983
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 368
Senast: Vovve
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 619
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar