Handtecken

Lejonelle

Trådstartare
Konstigt nog blir min hund förvirrad när jag använder samma handtecken men menar olika saker :eek: :angel: :idea:

Hur gör ni för att hitta bra och tydliga signaler, man kan ju inte använda pekfingret till allt.

Sv: Handtecken

till min hund har jag,
sitt= pekfinger upp
ligg= peka på golvet/ först tecken för sitt sen peka golv,
vacker tass = sitt sen fram med ett knä,
hopp= klappa på mina axlar så hon hoppar mot mig,(står man bredvid godis skåpet så hoppar hon alltid mot det istället dock :p)

men bara man vet vad man själv menar och är övertydlig så förstår hundarna vad man vill.

Använd kroppen oxå. typ en liten nickning , axelryckning , lägga huvet lite på sne m.m... Man kan göra hur mycket som helst egentligen å det bästa är att hundar är så bra på att läsa av kroppsspråket att det behöver inte vara jättetydligt. :laugh:

men du kanske BARA vill använda handtecken? å då är ju mitt inlägg totalt onödigt. :p

Senast ändrad av en moderator:

Hur många handtecken behöver du? Är det mest som förstärkning, eller är hunden döv så du behöver en hel uppsättning?

Min hund reagerade på små viktförskjutningar eller en liten viftning med ett finger. Det kluriga var att jag själv skulle bli medveten om mitt kroppsspråk. Även om jag hade bestämt mig för en signal (t.ex. en höjd vänster hand för att hon ska lyfta höger tass) så kanske jag samtidigt omedvetet gjorde något mer (lutade mig lite bakåt, la huvudet på sned, sträckte på mig etc.) :angel:

Ett tips är att hitta handsignaler som inte är direkt sammankopplade med den rörelsen som ska göras. Kanske en hand för pannan symboliserar "ligg", t.ex... :p Annars blir lätt alla handtecken liknande. Vad gäller signalord så kan jag tipsa om att hitta på ord. Det spelar ju egentligen inte någon roll vad de betyder för en människa, bara de är tillräckligt lätta att åtskilja för hunden... ;)

Konstigt nog blir min hund förvirrad när jag använder samma handtecken men menar olika saker :eek: :angel: :idea:

Hur gör ni för att hitta bra och tydliga signaler, man kan ju inte använda pekfingret till allt.

Som någon annan skrev
Sitt- pekfinger upp
Ligg- pekar i golvet
Stopp/stanna- stopptecken med hela handen, handflatan.

Det är bara det jag använder med själva handen.

Tycker det finns massor:)

Du ha ju två händer med 10 fingrar:D

Som någon annan skrev
Sitt- pekfinger upp
Ligg- pekar i golvet
Stopp/stanna- stopptecken med hela handen, handflatan.

Som sagt, finns massor, lägger till:

Klapp på låret, för fotingång, säger däremot inget.
Target för inkallning, säger inget där heller.
Pekar med hela armen ifrån mig "Marsch frammåt"

Sitt = ena armen/handen upp i midjehöjd
Ligg = ena armen/handen från midjehöjd och neråt
Stå = båda armarna upp i midjehöjd
Inkallning = klappa på benet
Framåtsändande = högerarmen dras från vänster sida och framåt ut i luften
Starta linförighet/frittfölj = börja alltid gå med vänster fot först
Sitta eller ligga kvar = börja alltid gå med höger fot först
Backa = börja gå med vänster fot först

Sen kan man använda targetfinger, huvudrörelser och kroppsrörelser. Det viktiga är att samma rörelse betyder samma sak varje gång. Man kan aldrig använda samma handtecken för olika moment, hunden kan inte veta i så fall vad du menar.

Hur många handtecken behöver du? Är det mest som förstärkning, eller är hunden döv så du behöver en hel uppsättning?

Jag hade en döv hund förut så jag tycker det är lite praktiskt med handtecken. Nu upptäckte jag problemet när jag skulle använda pekfingret för att få hunden att göra en 8:a och plötsligt insåg att min hund tyckte att pekfingret framåt betydde "leta godis".

Man kan aldrig använda samma handtecken för olika moment, hunden kan inte veta i så fall vad du menar.

Nej det var det jag upptäckte när jag använde en handrörelse som jag menade betydde att hunden skulle följa handen runt i en åtta. Och hunden plötsligt bröt för att leta godis eftersom den tyckte att jag hade gett kommandot för det... :o

Liknande trådar

Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
899
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 022
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 284
Senast: ufot
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 254
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka