Vänta nu här lite, nu lägger du ord i min hand som jag aldrig skrivit.
1) Självklart är det en juridisk fördel för mig som säljare att bevisa att jag sålt en felfri vara. D v s visar upp ett besiktningsprotokoll som är UA. Bevisdelen klar vid en ev. tvist.
2) Jag har ALDRIG skrivit att köparen bör ha full rätt att välja klinik eller besiktning. Jag skrev att jag som köpare vill att min veterinär ska få besiktiga hästen. Det har inget med säljaren att göra, annat än att jag besiktigar hos min veterinär. OTROLIGT stor skillnad, vilket du kanske förstår om du tänker ett varv till.
Oj, det var inte så det var menat..
Men det jag försöker få fram är ju att köparen fortfarande kan och kanske även bör vara lika delaktig i besiktning, det är inte bara en säljares sak eller ansvar, att varken bekosta, beställa eller planera för - det går inte att ta för givet utan båda parter måste ta ställning.
Om man även går tillbaka till frågan här i tråden är det inte konstigt att köparen tänker vänta så långt till avtalad hämtningsdag? Varför undersöker man inte hästen före det?
Säljaren har gjort en besiktning och köparen vill göra en men tänker vänta så pass länge.
Sen ihop med det förstår jag inte vad reservationen ska säkra, alltså ihop med ev reservation när en besiktning inte måste utföras från säljarens sida heller. En häst måste ju inte besiktigas öht men det är ju att rekommendera, helst att båda gör det.
En köpare som skulle nekas att välja klinik (inom rimligt avstånd men får bestämma över bokning samt närvara) och veterinär skulle jag se som konstigt, att säljaren bara vill besiktiga med en viss veterinär och bara tillåter det.
Så utifrån det du skrev att du skulle kräva det, antar jag att du inte är emot det, att köparen bör kunna få vara delaktig och även göra egen besiktning oavsett om hästen är ua vid säljarens besiktning?