Handmatning

Sv: Handmatning

Varför så vek?
Slå istället näven i bordet (stallväggen) och klargör var du står med din häst. Strunta i att linda in meddelandet och skylla på det ena eller andra. Det är väl själva f*n om inte mannen kan förstå rent språk?

Om du trots allt föredrar att gå via lappar, så varför inte något sånt här:
Matning av hästarna förbjudet enligt lag! Överträdelse kommer att polisanmälas och skadestånd att utkrävas.

Inget dalt. ;)

LIA

Ska du sätta upp lapp så skulle jag sätta ner en i gubbens brevlåda.
Så han förstår att det gäller honom med...

Annars kanske han tycker att han ju inte Matar dom... Han ger dom ju bara godis...

Jag känner tyvärr igen detta. Sätt upp en skylt och om han fortsätter så prova visa honom hur hästen blir. Om inte annat kanske någon annnan kan säga till honom, också, så han kanske tar det mer allvarligt. Det bästa är att låta honom träffa någon som är lika eller någon grad envis. Lycka till

Jag hade ett liknande problem med min granne häromåret. En äldre man som ofta ställer upp och hjälper mig med både det ena och det andra (t ex hästpassning, utfodring och annat om jag måste resa bort eller jobbar sent), vilket jag är väldigt tacksam för.

Men han fick för sig att han skulle mata hästarna med fallfrukt från sin trädgård, så han slängde in massvis med halvruttna äpplen till dem. Inte så kul när en av hästarna har lätt att få kolik ...

Jag kunde ju inte skälla ut honom eftersom jag vill ha en bra grann-relation (och även hans fortsatta hjälp). Men det som tog skruv var att upplysa honom om att överutfodring kan resultera i en svindyr efterräkning för veterinärvård. Äldre farbröder är ofta ganska snåla av sig ... Han slutade direkt med att slänga in äpplen.

Så ett tips kan ju vara att säga till grannen att någon av hästarna faktiskt kan bli svårt sjuk av morötter, med dyr veterinärvård som följd. Och var noga med att påpeka att han får stå för kostnaderna eftersom det är hans fel.

Känns lite som ett icke-problem. Vi har också en granne som ger hästarna nån godbit ibland. Det ser jag bara som trevligt. Att ha en granne som gillar hästarna är bara positivt. Hur kul skulle det vara att ha en granne som INTE gillade hästarna och som tex släppte ut dom eller försökte skada dom eller sabotera på annat vis eller som polisanmälde ens hästar för minsta lilla?

Vill man inte att hästarna ska handmatas så går det väl att montera upp nån krubba nära staketet där gubben kan lägga morötterna.

Morötter är dessutom nyttigt för hästar.

Jag har instruerat min granne i vad han får ge hästarna för saker och även bett honom säga till om han tex tänker lägga ut mycket frukt på en gång. Då brukar han ge hästarna lite frukt och sedan ställa en hink med äpplen i stallgången så att jag själv kan portionera ut resten i lämpliga doser.

Och vår granne brukar ställa upp och fodra ibland om jag måste bort över natten- det är en riktig GULDGRANNE!!!!:love::bow:

Härlig granne du har KT. :)

Jag har alltid ända sedan jag haft min första ponny när jag var 13 år, haft som policy att inte vara snål med mina hästar. Det innebär tex att om jag möter barnfamiljer när jag är ute och rider så stannar jag och frågar om någon vill klappa och vill dom det så passar jag på att berätta lite om hästen jag sitter på och hur man ska göra när man möter en häst etc etc.

Med grannarna så är det samma sak. ( Vi har grannar väldigt nära gården på två sidor). De har hela tiden kontinuerligt informerats när något särskilt händer i stallet, tex om något djur är krassligt eller något annat ovanligt är på gång.

De får gå in i stallet som de vill även om de har gäster. De är instruerade i vad som får ges till djuren som godis och hur det ska göras. De vet att det inte får gås IN i hagarna om man har med småbarn med. Samt att djuren ej får matas om man själv är INNE i hagen. De är informerade om smittskyddsläget och liknande.

Finns där besökande barn så ställer jag gärna upp och låter dom sitta lite på nån häst eller tom kanske går en liten promenad och leder ett barn- under förutsättning att jag har tid just då.

I utbyte av den lilla tid jag faktiskt själv lägger på att visa grannarna saker så har jag härliga grannar som gillar att djuren finns på min gård. Grannar som kommer och knackar på om dom ser nån liten skada på tex ett staket, grannar som ibland ställer upp och gör nån utfodring. Grannar som ibland kommer och skänker nån bräda eller annat som kan vara till nytta i gårdsverksamheten som de fått fatt på nånstans.

Ibland kommer jag hem från jobbet och finner att någon liten ung djurvän besökt grannarna och tex sopat hela stallgolvet jättenoga eller vikt gamla fodersäckar och lagt dom fint så att jag kan lätt ta dom till tippen. ( Golvsopning är en tillåten barnaktivitet) eller att något barn har fyllt en hink med gräs och ställt i stalldörren " så att minigrisarna kan få när jag kommer hem", eller andra små trevliga vänligheter som gör livet på landet så mycket trevligare!

Vilken härlig granne du verkar ha! (Och vilken härlig granne du verkar vara!)

Men, faktum är, denna gubbe är speciell (inte på ett bra sätt) och han har saboterat en del för oss innan, därför kan jag för mitt liv inte förstå varför han så gärna vill ge hästarna godis.

Halv kl*
Har inte sett till honom nåt mer vid hagen sen jag skrev sist.
Jag pratade med stallägaren om problemet, så det kan tänkas att h*n har tagit sig ett snack med gubben igen. Får hoppas han lyssnar den här gången

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 511
Senast: Dopy
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka