Handmata godis?

Sv: Handmata godis?

ex på hur jag lär in flytta för tryck:
jag ber hästen flytta för tryck, när den gör det säger jag min inlärda förstärkare och belönar med godis. Upprepar tills det sitter. jag kan välja att lägaa på ett kommando ex flytta eller bara behålla trycket som kommando. när det sitter så kan jag börja plocka bort godiset.
Jag gör samma sak men med "bra-signal" och utan godiset. Så varför godis?

Påminner mig om unghundskurs på Brukshundsklubben. Där skulle hunden följa godis i handen under tiden den "lärde sig" sitt, fot etc. När godiset plockades bort, hade hunden ingen aning om vad den gjort eller skulle göra. Allt den kunde var "följa godis". :angel:
Nej då, jag vet att det inte är den "tekniken" utan klickermetoden, du tillämpar.

Men jag föredrar alltså utan godis, eftersom jag anser hästar såpass intelligenta och omständigheter sådana, att det inte behövs. Annat t ex med delfinträning där man måste kunna skicka "belöningen" direkt över större avstånd mm. Man slipper också risken att man alltid måste använda godis så snart man ska lära hästen något, inte minst för att man själv satt sig i det beroendet. :o

LIA

Jag gör samma sak men med "bra-signal" och utan godiset. Så varför godis?

Påminner mig om unghundskurs på Brukshundsklubben. Där skulle hunden följa godis i handen under tiden den "lärde sig" sitt, fot etc. När godiset plockades bort, hade hunden ingen aning om vad den gjort eller skulle göra. Allt den kunde var "följa godis". :angel:
Nej då, jag vet att det inte är den "tekniken" utan klickermetoden, du tillämpar.

Men jag föredrar alltså utan godis, eftersom jag anser hästar såpass intelligenta och omständigheter sådana, att det inte behövs. Annat t ex med delfinträning där man måste kunna skicka "belöningen" direkt över större avstånd mm. Man slipper också risken att man alltid måste använda godis så snart man ska lära hästen något, inte minst för att man själv satt sig i det beroendet. :o

LIA

men hur ska hästen veta vad BRA betyder om du inte belönar och visar vad ordet betyder. Om din häst förstår det har du belönat det på något sätt innan :) Rent generellt så är ordet/klickern den inlärda förstärkaren som används för att visa exakt vad det var som var rätt. Godiset/kli/klapp är den primära förstärkaren. Det är vetenskapligt bevisat att den inlärda förstärkaren förstärker inlärnignskurvan hos de flesta djur.

jag hävdar att du belönar din häst även om du inte tycker det :) bara inte med godis. Antingen har du gjort ordet till den primära förstärkaren eller så säger du ordet och ger hästen en klapp/eftergift/kli/paus mm som blir den primära förstärkaren. Det kan vara en micropaus/eftergift . allt som hästen gillar som sagt.

Opernat inlärning är ju inte något som ska ersätta något annat utan ska användas vid sidan av det. Det som gör det så suverätn tycker jag är att jag så exakt kan visa vad hästen gjorde rätt. forskning har visar att du ahr ca 3 sek på dig att korrigera eller belöna. man minskar ju väldigt många förvirrande situationer :laugh:
ex ryttaren tror hon belönar för sänkning av huvudet, hästen tror att det var för att viftade med svansen *s*

:p ja jag har godis i fickorna jämt *s* men skulle det inte finnas går det alldeles utmärkt utan så länge jag inte använder min förstärkare eller kan använda mig av någon annan belöning. tex så går det alldeles utmärkt att belöna båda mina hästar med lite kli. Jag planerar varje pass med mina hästar för jag anser att så fort jag och hästen ser varandnra så börjar träningen så därför är det väldigt sällan jag upplever något som helst probelm med träningen.

DOCK skulle jag inte rekommendera godisträning specifikt utan inlärd förstärkare för då är risken stor att man får buffliga och tiggiga hästar.

men hur ska hästen veta vad BRA betyder om du inte belönar och visar vad ordet betyder. Om din häst förstår det har du belönat det på något sätt innan :) Rent generellt så är ordet/klickern den inlärda förstärkaren som används för att visa exakt vad det var som var rätt. Godiset/kli/klapp är den primära förstärkaren. Det är vetenskapligt bevisat att den inlärda förstärkaren förstärker inlärnignskurvan hos de flesta djur.

jag hävdar att du belönar din häst även om du inte tycker det :) bara inte med godis. Antingen har du gjort ordet till den primära förstärkaren eller så säger du ordet och ger hästen en klapp/eftergift/kli/paus mm som blir den primära förstärkaren. Det kan vara en micropaus/eftergift . allt som hästen gillar som sagt.

Opernat inlärning är ju inte något som ska ersätta något annat utan ska användas vid sidan av det. Det som gör det så suverätn tycker jag är att jag så exakt kan visa vad hästen gjorde rätt. forskning har visar att du ahr ca 3 sek på dig att korrigera eller belöna. man minskar ju väldigt många förvirrande situationer :laugh:
ex ryttaren tror hon belönar för sänkning av huvudet, hästen tror att det var för att viftade med svansen *s*

:p ja jag har godis i fickorna jämt *s* men skulle det inte finnas går det alldeles utmärkt utan så länge jag inte använder min förstärkare eller kan använda mig av någon annan belöning. tex så går det alldeles utmärkt att belöna båda mina hästar med lite kli. Jag planerar varje pass med mina hästar för jag anser att så fort jag och hästen ser varandnra så börjar träningen så därför är det väldigt sällan jag upplever något som helst probelm med träningen.

DOCK skulle jag inte rekommendera godisträning specifikt utan inlärd förstärkare för då är risken stor att man får buffliga och tiggiga hästar.

Har läs din och Lia´s tänkegång:
:bow: till båda two.
Själv är godis en Join Up tecknik, The Hand That Feed´s!
När jag ropa in hästerna vet dom att dom få mätt eller nåt gott.
Efter en arbetes pass ska dom har sin lila ranson, det har dom förkänt för dom har jobbet, men belöning som man göra med hunder för att dom sitta fint eller bara att dom har blivit snäll, nej, rösten och en kläpp är belöning nog.
AZ

men hur ska hästen veta vad BRA betyder om du inte belönar och visar vad ordet betyder. Om din häst förstår det har du belönat det på något sätt innan Rent generellt så är ordet/klickern den inlärda förstärkaren som används för att visa exakt vad det var som var rätt. Godiset/kli/klapp är den primära förstärkaren. Det är vetenskapligt bevisat att den inlärda förstärkaren förstärker inlärnignskurvan hos de flesta djur.

jag hävdar att du belönar din häst även om du inte tycker det bara inte med godis. Antingen har du gjort ordet till den primära förstärkaren eller så säger du ordet och ger hästen en klapp/eftergift/kli/paus mm som blir den primära förstärkaren. Det kan vara en micropaus/eftergift . allt som hästen gillar som sagt.
Självklart visar jag, det var det jag menade med "bra-signal". Min "bra-signal" etableras i vår dagliga samvaro, hästen läser mig som en bok och jag gör vad jag kan för att den ska vara så öppen som möjligt. Boken alltså. :)
Så först eftergiften, omedelbart därpå bekräftelse på att hästen gjorde rätt och att jag blev glad (eller vad man ska kalla det). Att bara ge eftergiften medför ju inte någon speciellt positiv reaktion hos hästen, förutom att det lilla obehaget försvinner. Förstärkaren är viktig om den kommer så att hästen upplever kopplingen eftergift+beröm.
Ofta säger man i trådarna att man ska "ge massor av beröm". Det är väl OK som trivselfaktor för hästen, men man ska inte tro att den fattar att något den nyss gjorde medförde all denna glädje.

Opernat inlärning är ju inte något som ska ersätta något annat utan ska användas vid sidan av det. Det som gör det så suverätn tycker jag är att jag så exakt kan visa vad hästen gjorde rätt. forskning har visar att du ahr ca 3 sek på dig att korrigera eller belöna. man minskar ju väldigt många förvirrande situationer
Skulle snarare vilja säga att man har 0,3 sekunder på sig. 3 sek är en väldigt lång period, relativt sett, och jag tror inte man blir så effektiv om man tar så god tid på sig.

Vilket väl är varför så många har dom problemen. Man ger godis som beröm, utan koppling och alltför sent.

LIA

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel