Handmata godis?

Eldsdotter

Trådstartare
Jag är bara nyfiken på folks åsikter om att handmata hästar med godis. Själv har jag alltid gjort det, men jag har full förståelse för vår ridskola som inte tillåter det. För visst kan hästar börja nafsa och tigga godis!

Min egen häst får godis ur min hand varje dag, oftast hästgodis, men även morot, äpple mm. Normalt i kombination med gos och smek, för han är väldigt social och tycker om att bli kliad och klappad. Jag har också principen att jag ger en godis varje dag när han kommer fram till mig i hagen för att hämtas in. (Har även gjort så med medryttarhästen, som kommit fram till mig, men varit svårhämtad för sin ägare. Hrm...) När vi kliar och gosar utan godis kan min häst puffa och tigga, men inte mer än så.

Jag lär fortsätta som jag gör, så länge min häst inte börjar nafsa eller något dumt pga godiset. Men jag är ändå nyfiken på hur ni andra gör. Så?;)

Sv: Handmata godis?

rätt hanterat en underbar inlärnignsteknik, förstärknignsträning, som jag själv använder mig av. har aldrig haft tiggiga hästar ens i inledande start.

fel hanterat kan det bli livsfarligt :) som all annan träning.

Det beror på hästen som individ för mig. Nuvarande och en tidigare häst skulle jag aldrig ge godis då de ofelbart skulle bli noppiga och kräva godis i tid och otid.
De andra två fick godis, där var det inga problem.

Som inlärningsteknik? Det beror också på hästen, hur godissnål den är. Och om inte andra sätt fungerar bättre.

Mina får alltid godis ur handen när jag kratsat hovarna och de har lärt sig snabbt att lyfter man hoven självmant när matte petar lite på benet går det fortare och då får man godis snabbare :) Hovslagaren tycker också det är behändigt

Sen brukar jag också ge godis i samband med att jag tar av träns och sätter på grimma efter arbete.

Så gör jag också.
Ger godis ur handen när det är en belönig. Min häst är relativt ny och det är ett bra sätt för mig att visa att jag är den "snälla, trevliga matten".
Skulle det visa sig att han blev nafsig eller påträngande tiggig skulle jag givetvis sluta att ge godis på det sättet.

Det beror på hästen som individ för mig. Nuvarande och en tidigare häst skulle jag aldrig ge godis då de ofelbart skulle bli noppiga och kräva godis i tid och otid.
De andra två fick godis, där var det inga problem.

Som inlärningsteknik? Det beror också på hästen, hur godissnål den är. Och om inte andra sätt fungerar bättre.

nu finns det ju oändlit med trådar om just detta men godisbelöning funkar toppen på alla hästar som tycker om godis. Man måste bara var konsekvent och ha en tydlig plan. ex så får mina hästar aldrig något utan den inlärda förstärkaren och en uppgift. men det måste man ha i all hästträning för att få ritkigt bra resultat.
jag har valt att träna med positiv förstärkning för att det är är i min mening mer effektivt än nån annan korigeringsträning eller negativ förstärningsträning.

men ajg är inte ute efter att frälsa världen. :) så jag tänker inte utveckla det mer just nu :)

Jag ger inte godis ur handen till några hästar, får hästen något extra ges det i en hink eller krubba.
Det funkar bra för mig, belöning för mina hästar är snarare ordentligt kli i pannan/på halsen och positiva, lugna ord ord.

Hur andra gör spelar mig ingen roll, jag har sett både för och nackdelar med godiset, men här omkring så är det mycket barn som mer än gärna sticker till hästarna godis (även annat än hästvänligt godis, tex rollo-kolor :crazy:...) i tid och otid och det är inte ett beteende jag vill förstärka, barnens då :p.

Jag ger inte godis ur handen till några hästar, får hästen något extra ges det i en hink eller krubba.
Det funkar bra för mig, belöning för mina hästar är snarare ordentligt kli i pannan/på halsen och positiva, lugna ord ord.

Hur andra gör spelar mig ingen roll, jag har sett både för och nackdelar med godiset, men här omkring så är det mycket barn som mer än gärna sticker till hästarna godis (även annat än hästvänligt godis, tex rollo-kolor :crazy:...) i tid och otid och det är inte ett beteende jag vill förstärka, barnens då :p.

som sagt, även kli kan vara positiv förstärkning :)

Jag har en f d ridskolehäst som tigger i flera dagar efter att hon blivit handmatad, så det har jag slutat med. Jag har för säkerhets skull inte heller lärt hennes avkommor att det kan finnas godis i händerna om det skulle vara så att hennes beteende inte är inlärt.

Istället får hon belöningar i form av klappar och ord vilket fungerar alldeles utmärkt både på henne och hennes ungar.

Jag är bara nyfiken på folks åsikter om att handmata hästar med godis. Själv har jag alltid gjort det, men jag har full förståelse för vår ridskola som inte tillåter det. För visst kan hästar börja nafsa och tigga godis!

Min egen häst får godis ur min hand varje dag, oftast hästgodis, men även morot, äpple mm. Normalt i kombination med gos och smek, för han är väldigt social och tycker om att bli kliad och klappad. Jag har också principen att jag ger en godis varje dag när han kommer fram till mig i hagen för att hämtas in. (Har även gjort så med medryttarhästen, som kommit fram till mig, men varit svårhämtad för sin ägare. Hrm...) När vi kliar och gosar utan godis kan min häst puffa och tigga, men inte mer än så.

Jag lär fortsätta som jag gör, så länge min häst inte börjar nafsa eller något dumt pga godiset. Men jag är ändå nyfiken på hur ni andra gör. Så?;)

Jag ger alltid godis i krubba eller hink. Men på något mystiskt vis fick min valack alltid för sig att börja buffa på min sambo varenda gång han var i stallet...
Jag blängde anklagande på min sambo som försäkrade på heder och samvete att han aldrig gett godis. Efter ett tag kom vi på att han gör så för att han hoppas på att min sambo ska leka med honom. De har nämligen stått och lekt "brottning" sedan hästen var liten och haft lite av en match dem emellan, min sambo med armar och händer runt huvudet och nosen och hästen kontrar med att buffa med huvudet för att försöka ta sig loss. När han väl är loss så buffar han lätt på sambon för att han sak ta tag igen. Ibland får min sambo vinna, då lägger hästen huvudet på sned och hänger med hela huvudet ner i famnen på min sambo. Det ser så komiskt ut när de håller på.
Men att han gillar det, hästen alltså, var ju lite märkligt. Min sambo har mest gjort så för att busa eller retas lite med hästen. Men uppenbarligen fick han en bufflig "sambohäst" av den anledningen istället. :laugh:
Men mig gör han inte så med, som tur är för jag brukar pussa honom massor på mulen och då står han helt blickstill och blåser tillbaka jätteförsiktigt.
Ja, ha ha, detta hörde väl inte till tråden egentligen men jag kom att tänka på det bara angående buffliga hästar.

Använder absolut inget godis till hästarna. Jag tycker det är ett mycket dåligt sätt att lära en häst något. Hästar får ju inte godis när de gör något rätt mot en annan häst så varför skall de få det av oss?

Använder absolut inget godis till hästarna. Jag tycker det är ett mycket dåligt sätt att lära en häst något. Hästar får ju inte godis när de gör något rätt mot en annan häst så varför skall de få det av oss?

det får man ju välja själv.
personligen anser jag mig inte vara häst och det jag kräver av hästen är absolut inget de andra hästarna begär av varandra.

jag anser inte heller att jag ger godis till hästen, jag belönar ett beteende som jag vill ha mer av.

naturligtvis ingår hyfs o fason i vardagshanteringen, men även där kräver jag saker av hästen som inte är "naturligt" . Det ordet är ju väldigt inne just nu...

Jag har också principen att jag ger en godis varje dag när han kommer fram till mig i hagen för att hämtas in. (Har även gjort så med medryttarhästen, som kommit fram till mig, men varit svårhämtad för sin ägare. Hrm...)

Det är det som är risken med att ge svårfångade hästar godis för att få tag på dem i hagen. Det är inte lika roligt längre när man inte har med sig godis eller en dag då godiset är slut. Dom är inte dumma :D

Annars tycker jag att det är okej för min del att ge godis från handen så länge inte hästen får olater av det. (På ens egna villkor, inte hästens)

Den häst som börjar kräva godis och kanske blir farlig till sättet när den gör det bör absolut inte handmatas.
-Har sett mindre fina exempel på sådana

Senast ändrad:

Jag ger lite när jag andan faller på. Inte alls på någon regelbunden basis utan högst slentrianmässigt. Äter jag ett äpple i stallet så får hästen skrottet, ibland tar jag med mig en hästgodis om jag ska hämta något ur skåpet och godispåsen ligger lättillgänglig etc. Ägaren ger lite mer rutinmässigt, när hon kommer och efter träning. Hästen tigger efter kel (och lyckas oftast med det :angel: ) men så gott som aldrig efter godis.

Angående andra trådar så började jag faktiskt med sökfunktionen men fick bara fram oändligt med trådar om olika typer av godis, inte själva matandet, men man kanske inte ska ge upp för fort när man letar i sökträffarna...:o

Tahari, jag har resonerat som du, med tanke på att min häst är ny och det är stallägaren som fodrar vill jag fjäska med godis, rätt eller fel...:angel:

Jag lägger också ofta något gott, morot eller liknande, i krubban som en positiv förstärkning till att gå in. De första veckorna var det nämligen svårt att ta in min häst i stallet. Det berodde på att han fick snöklampar under hovarna och tyckte att det var otäckt att halka på betonggolvet. Att jag sedan kratsade hovarna innan vi gick in kopplade han ju inte omedelbart till att golvet inte skulle vara otäckt. Men lite godis i krubban gjorde att det blev mer positivt att passera stallgångens betonggolv...

jag anser inte heller att jag ger godis till hästen, jag belönar ett beteende som jag vill ha mer av.
Och hästen svarar nästa gång för att den vill ha mer godis, eller hur?
Så vad har den lärt sig? Att människan blir nöjd om hästen svarar på en signal när människan ber om något? Eller att den ska agera för att få godis?

Själv ger jag aldrig godis som belöning eller muta. Gör som Araminta, plockar med mig godis när andan faller på (och ger ur handen), och då kan godiset bestå av nästan vad som helst. Ibland blir det två gånger samma dag, ibland går det två veckor mellan gångerna. Inget tiggande här inte.

Belöning under inlärning blir att pressen ögonblickligen tas bort och jag visar min belåtenhet med vad hästen gjorde. Den formen av belöning är minst lika effektiv som godismatning men utan dess avigsidor. Den "vardagliga belöningen" är belåtenhet, berömmande ord, smekningar etc så hästen vet att vi, från min sida sett, är överens och glada i varandra. Hästen visar likaledes.

LIA

Och hästen svarar nästa gång för att den vill ha mer godis, eller hur?
Så vad har den lärt sig? Att människan blir nöjd om hästen svarar på en signal när människan ber om något? Eller att den ska agera för att få godis?

Själv ger jag aldrig godis som belöning eller muta. Gör som Araminta, plockar med mig godis när andan faller på (och ger ur handen), och då kan godiset bestå av nästan vad som helst. Ibland blir det två gånger samma dag, ibland går det två veckor mellan gångerna. Inget tiggande här inte.

Belöning under inlärning blir att pressen ögonblickligen tas bort och jag visar min belåtenhet med vad hästen gjorde. Den formen av belöning är minst lika effektiv som godismatning men utan dess avigsidor. Den "vardagliga belöningen" är belåtenhet, berömmande ord, smekningar etc så hästen vet att vi, från min sida sett, är överens och glada i varandra. Hästen visar likaledes.

LIA

ja naturligtvis svarar den med att upprepa beteendet för att den vill ha belöning... annars vore alltihopa helt misslyckat :rofl:
och visst känner djuret av när jag är nöjd oavsett om jag ger godis eller inte genom det jag utstrålar och det faktum att den går belöning.
OCH naturligtvis lär den sig att svara på en signal precis som i vilken annan träning som helst. Den enda skillnaden från den vanliga inlärningen är att jag förstärker det rätta beteendet med en inlärd förstärkare + belöning. I mitt fall är den inlärda förstärkaren ett ord, men kan även vara en klicker eller nått annat ljud. Jag använder godis som belöning men det kan även vara precis allt mellan himmel och gjord som hästen uppskattar. Efterhand som beteendet blir stadigt och betingat så tar jag gradvis bort godiset och ersätter med uppmuntrande ord eller lite smek eller ingenting alls beroende på. Det är inte meningen att man ska belöna för evigt. När man kan cykla behövs inte stödhjulen. :)
I den traditionella träningen lägger vi på ett tryck och belönar med eftergift, egentligen samma sak men minus belöningen. Två sidor av samma mynt som kallas Operant betinging. Du väljer negativ förstärkning och jag positiv, båda är effektiva och väldigt bra metoder.

ex på hur jag lär in flytta för tryck:
jag ber hästen flytta för tryck, när den gör det säger jag min inlärda förstärkare och belönar med godis. Upprepar tills det sitter. jag kan välja att lägaa på ett kommando ex flytta eller bara behålla trycket som kommando. när det sitter så kan jag börja plocka bort godiset.

Men jag ger fortfarande inte godis till hästen, jag förstärker och belönar ett beteende som jag vill ha mer av! Mina hästar får aldrig godis i något annat avseende och tigger därför inte heller.
OCH jag accepterar inte beteenden som är farliga för människan! De bestraffas (korrigeras) direkt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel