handhästridning?

M

mausi

hej

jag har ju två hästar hemma och för att dom ska få röra på sig fler gånger i veckan så får ena följa med som handhäst. det funkar jättebra hon hänger med bra och är alltid glad och framåt. Eftersom jag jobbar så hinner jag inte rida båda på kvällstid utan rider så mycket jag hinner.

det jag undrar är hur tränar handhästen jämfört med den man rider på? får dom lika mycket kondition osv??
är det bra att ha dom som handhäst?

Sv: handhästridning?

Jag gillar det inte för om nu handhästen stannar och den häst man rider går på så slutar det inge bra.
Eller om handhästen hoppar till och blir rädd då rider jag hellre i en stor hage och har "hand" hästen lös Oftast är det en unghäst amn har och den amn rider klite äldre så då brukar unghästen följa efter utan problem=)

Handhästridning är en utmärkt idé!
Handhästen tränar upp sin kondis, vilket är till god hjälp sen när du rider den. Fortsätt så som du gjort, och rid även handhästen när du får tid. Även den måste ju få lite ridträning med tölt och böjning bland annat.

Visst kan det hända saker när man handhar djur, men det kan det alltid, så låt inte det stoppa dig!

Kul att du vågar rida med handhäst. Fler borde göra det i Sverige!

/Jonaz, som mest ridit med handhäst på Island

Jag gillar det inte för om nu handhästen stannar och den häst man rider går på så slutar det inge bra.
Eller om handhästen hoppar till och blir rädd då rider jag hellre i en stor hage och har "hand" hästen lös Oftast är det en unghäst amn har och den amn rider klite äldre så då brukar unghästen följa efter utan problem=)

Nja min ena häst stannade då stannade den andra också...Det var ju svårare att får den hästen som stannat attt gå men jag tog sambon med att manna på cykel..

Handhästridning är roligt för både mig och min hästar..

Gillade när jag var på island och en ryttare kom med en hel flock hanhästar!!!

Senast ändrad av en moderator:

...
det jag undrar är hur tränar handhästen jämfört med den man rider på? får dom lika mycket kondition osv??
är det bra att ha dom som handhäst?

Var bara noggrann med att låta handhästen gå omväxlande på höger och på vänster sida om ridhästen annars riskerar den att bli ojämn i sidorna. Handhästen går ju oftast lite ställd in mot ridhästen vilket gör att den vid ensidig träning musklar sig ojämnt.

Din fläckiga buse går kanon som handhäst, det är utmärkt som motion om man gör på rätt sätt. / Ninni

Jag rider också en hel del med handhäst. Tycker det är bra att slå två flugor i en smäll om man inte har tid osv. efter jobbet att rida ut i flera omgångar. Som någon redan sagt så är det bra att tänka på att låta handhästen gå omväxlande på båda sidor. Jag brukar också variera så att man inte rider samma häst jämt utan dom får turas om att springa med bredvid.

*lite kl*

Hur funkar de och rida islandshäst och ha en shettis som handhäst. ha rju ridit med islandshäst och en annan islandshäst förut utan problem.

Handhästridning är en utmärkt idé!
Handhästen tränar upp sin kondis, vilket är till god hjälp sen när du rider den. Fortsätt så som du gjort, och rid även handhästen när du får tid. Även den måste ju få lite ridträning med tölt och böjning bland annat.

Visst kan det hända saker när man handhar djur, men det kan det alltid, så låt inte det stoppa dig!

Kul att du vågar rida med handhäst. Fler borde göra det i Sverige!

/Jonaz, som mest ridit med handhäst på Island

okej ja men jag rider henne ca 4 dagar i veckan också :) det är bara för att hon ska få komma ut lite mer för hon har lite överskottsenergi damen :) jag tränar mycket tölt och samling/böjning i ridning men när hon går som handhäst får hon springa i lite mer fri form men hon töltar fint bredvid om jag har henne på vänster sida hm...annars travar hon fint bredvid.

Var bara noggrann med att låta handhästen gå omväxlande på höger och på vänster sida om ridhästen annars riskerar den att bli ojämn i sidorna. Handhästen går ju oftast lite ställd in mot ridhästen vilket gör att den vid ensidig träning musklar sig ojämnt.

Din fläckiga buse går kanon som handhäst, det är utmärkt som motion om man gör på rätt sätt. / Ninni

hehe du här också :)
jo jag rider ju gunna ca 4 dagar i veckan ibland mer beroende på vad jag hinner så handhäst ridningen är bara ett komplement. hon går på båda sidor och både töltar och travar rent och fint bredvid. håller sig på sidan eller halvt bakom. ibland kan de går lite fort och men då pratar jag med henne så lugnar hon sig.
jag red mycket med Mausi som handhäst på Gunna och Prins när han skulle bygga den kondisen som han hade förr då...hm...han gillade de ja!! och gunna verkligen stor njuter när hon får springa bredvid i lite friare form.

*lite kl*

Hur funkar de och rida islandshäst och ha en shettis som handhäst. ha rju ridit med islandshäst och en annan islandshäst förut utan problem.

Det borde ju inte vara några problem, om shettisen är pigg o glad o beredd att trava ikapp vid behov. Är shettisen väldigt slö kan det ju bli jobbigt! Men det är bara att testa!!

okej ja jag har aldrig varit med om att hon stannat men hon gillar de så hon hänger med glatt. tror inte jag skulle kunna ha henne lös då skulle hon fara i väg i galopp :) hon är ingen unghäst längre utan 16 år :)

Att rida med handhäst är praktiskt och nyttigt. Men det kräver att man har lydiga hästar!:angel:

För att handhästens ev oföljsamhet inte ska drabba ridhästens mun direkt,
kan man göra så här.
Jag har ett grimskaft knutet om halsen på ridhästen, sen trär jag handhästens grimskaft igenom. om den skulle hoppa till eller sakta in,
drabbar det inte ridhästens mun.
På det sättet kan man hålla båda hästarna hyfsat mjuka i munnen.

Att ha en unghäst springande lös med, skulle jag aldrig göra.
Det enda den lär sig av det är olater man måste jobba bort när den ska bli ridhäst sen.:devil:

Jag rider också mycket med handhäst, har ett 12-fots rep som grimskaft så jag kan släppa efter om det händer något utan att tappa handhästen.

Bra konditionsträning utan tyngd på ryggen, det gör att de musklar sig bra och jag tror de blir mer hållbara. Många av oss är ju ganska stora jämfört med våra islänningar, så jag tycker gott man kan försöka träna dem mycket utan ryttare också. Att köra in dem är ju också fin träning.

Dessutom är det skönt att kunna bränna ur lite överskottsenergi med hästen bredvid istället för att försöka rida den och överleva :p

KL

Nu hör jag inte alls hemma på islandshästars forum men jag svarar ändå ;)

Jag rekomenderar det skarpt. Men tänk på att va på kända platser och prova dig fram. Och att hästen du sitter på är trygg och att du kan lita på denne i alla konstiga situationer!

julafton_1199956098_4190059.jpg

Om handhästen stannar är den ouppfostrad och har inte lärt sig naturlig följsamhet, då ska detta tränas först genom ledövningar och framförallt ledarskapsövningar. Lämpligt att ha någon som går/rider bakom och lär hästen gå fram både i ledövning från marken och sedan när man övar som handhäst.

Som Gidde skrev är det upplagt för olater och egna dumheter om man har en häst lös med, det funkar bara för väldigt flockbundna hästar på ställen där det inte går någon trafik.

Ett vanligt fel många gör är att de har för långt ledrep till handhästen och att man slarvar med grundträningen av följsamhet. För långt rep ger hästarna tillåtelse att ta egna vägar /titta på en massa / sacka efter och ökar risken för trassel. Handhästen ska vara tätt intill dig och ridhästen alt. sitta i en handhästgjord på en van handhäst som går närmast hästen du rider. Jag tränar in följsamhet genom att sätta handhästen i kort ledrep (men med panikhake om uti fall) i en handhästgjord på ridhästen. Sedan promenerar vi ut första gångerna innan jag sitter upp och rider. Givetvis tränar vi följaövningar först...

KL

Nu hör jag inte alls hemma på islandshästars forum men jag svarar ändå ;)

Jag rekomenderar det skarpt. Men tänk på att va på kända platser och prova dig fram. Och att hästen du sitter på är trygg och att du kan lita på denne i alla konstiga situationer!

julafton_1199956098_4190059.jpg

I´m impressed! Inte ofta man ser stora hästar som handhäst. Kul!

Nja där håller jag inte med även en häst som är väluppfostrad kan bli rädd..Allt handlar inte om att den är ouppfostrad och nu har vi med levande varelser som har egna åsikter och då framförallt unghäsatr som inte är 100% väluppfostrade alltid det är inte ens en 20 årigt häst utan de KAN göra bus;)

Jag tror så här man måste uppleva en olycka med handhäst förerens man ska inse hur riskabelt det är..

Jag stod alltid bakom hingsten min .. han var ju snäll... tills det en dag det sa pang och jag låg på sjukhuset med krossar arm och mage..
Idga går ajg inte bakom hästar hur snälla de må än vara!!!

Jag rider inte med handhäst just pga att när jag gjorde de vart handhästen rädd och slängde sig bakåt och min axel fick ta mkt stryk och jag gjorde mig rätt illa.
Handhästen kom lös och höll på att bli överkörd av en bil...

Så nej jag anser inte de är värt att ha handhäst jag lägger hellre ner den tid som det behövs för 2 hästar.. rider den som ska ridas och den som inte är inriden hanterar jag ist från marken.
Och vill jag nu göra 2 flygor i en smäll och motionera båda samtidgt rider jag i en sommarhage och har handhästen lös som hänger med tätt bakom iallafall utan att man behöver hålla i.
Blir "hand" hästen rädd så riskerar jag inte att skada ridhästen i munnen eller min axel eller bli urdragen ur sadeln och hästen är instängda i hagen och kan inte bli påkörd=)

Perekt i mina ögon=)

Jag rider inte med handhäst men skiter fullkompigt om andra gör de.. inte olagligt på någe vis

Men jag skrev MIN åsikt i det hela bara och du har din=)

Ja där skulle jag VERLIGEN INTE ha en handhäst en järnväg UTAn stägsel rakt bakom er:crazy:

Nä min häst betyder mkt för mig så pass mkt att jag inte vill ta onödiga risker med hennes liv!

Och jag anser att det är mkt riskabelt att rida nära järnvägar med eller utan handhäst!

2 häsatr här om kring mig har blivit överkörda av tåget så nej fyy där håller ajg mig långt ifrån!!!!

jag kan ju tillägga att jag bor ute i ingenstans där vi sällan möter en endaste bil ens :) vi har flera kilometer till närmsta granne så skulle de bli nåt så jag måste släppa handhästen vilket har hänt en gång så försvinner hon inte och det finns inget som kan köra på henne. jag sätter inte fast henne utan håller henne i grimskaft och hon springer oftast helt bredvid mig.
jag upplever alltid att hon lyssnar bra och hästen jag rider tycker det är kul när hon är med.
men jag skulle inte ha det som enda träning utan rider ju henne ca 4-5 dagar i veckan men hon kan ha mycket överskottsenergi så då tycker jag de är bra hon får följa med som handhäst också.

För att handhästens ev oföljsamhet inte ska drabba ridhästens mun direkt,
kan man göra så här.
Jag har ett grimskaft knutet om halsen på ridhästen, sen trär jag handhästens grimskaft igenom. om den skulle hoppa till eller sakta in,
drabbar det inte ridhästens mun.

Jag hör inte heller hemma på islandhästforumet, men har haft lite tankar på handhäst. Och just att handhästens ryck ska överföras direkt till ridhästen mun, har bekymrat mig lite. Men nu med det här tipset! :bow: :D Varför kommer jag aldrig på såna saker själv måntro!? :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 204
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 674
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 146
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka