Handhästridning med handhästgjord

heland68

Trådstartare
Hej ni som brukar ta handhäst med er ut på ridturen!

Själv gör jag det ganska ofta, ca 2-4 ggr i månaden, med mina båda islandsston. Rider på den ena och har då handhästgjorden på henne, medan handhästen går med grimma och är fastspänd nästan hela turen i gjorden med transportgrimskaft (släpper loss vid behov som t.ex. trånga passager, sidobyte och liknande). Detta tycker jag fungerar ganska bra, jag får båda hästarna motionerade samtidigt, och jag får ändå inte mer i händerna än jag klarar av. Plus att det är lätt att koppla loss och koppla fast handhästen. En fördel tycker jag också är det blir med gjorden i och med att hästarna har så olika temperament, även fast de är snälla och trygga båda två. Den ena är livlig och den andra sävlig - och det var jobbigt att synka innan jag hade gjorden.

Men nu till saken: nya Hästfocus har en artikel om handhästridning, en kurs skildras och ledaren "Foje" intervjuas. Han säger att ett vanligt missförstånd kring handhästgjorden är att man tror att den ska spännas fast på ridhästen och att handhästen fästs i den. "Man ska aldrig sätta fast en häst i den du rider på för då har du ingen chans att klara situationen om det händer något". Han menar att gjord endast ska användas på 1:a handhästen att spänna fast 2:a handhästen i, dvs man måste ha 3 hästar.

Då undrar jag: är detta en "sanning" och jag har gjort fel? Tycker att det funkat så bra men det har kanske hela tiden varit helt galet?

Snälla ni som är vana handhästryttare ni kan väl hjälpa en förvirrad själ?

Vore jättetacksam för lite rådgivning i detta.

(Hoppas detta inte blir en tråd om handhästridning är bra eller dåligt, utan istället hur man ska använda handhästgjorden. )

Sv: Handhästridning med handhästgjord

Jag har ridit en del med handhäst, och har också en handhästgjord som jag köpte på Island. Har dock de senaste åren inte brytt mig om att använda gjorden eftersom jag normalt sett rider i westernsadel. Då binder jag fast handhästen med en säkerhetsknut runt sadelhornet istället. Släpper loss och släpper ut längd på grimskaftet vid smala passager och liknande.

Resonemanget att inte sätta fast handhästen i ridhästen har säkert sin logik, men jag inbillar mig att hästen jag sitter på, är starkare än jag och har större förmåga att därmed hålla kvar handhästen.

Kan tillägga att jag använder en lugn, rutinerad och pålitlig häst att rida på när jag har handhäst, inte de hästar som jag är lite osäker på hur de reagerar (det vill säga, islänningarna går inte att använda till det.

blev lite nyfiken du har ingen bild på denna handhästgjord :confused:

// vickis som oxå rider med handhäst ibland

För det första förstår inte jag vart/hur ni sätter handhästgjorden om ni rider på hästen....sadeln är ju i vägen ?? :confused:

Jag har endast sett, på Island, att man använder den som Foje säger: Man sätter gjorden på handhäst nr 1 för att fästa 2an i osv osv....

Använder den själv om jag ska leda ett sto med föl en längre sträcka tex på asfaltsväg där det kommer bilar. Sätter då fölet på insidan.

Eller om jag ska ha med mig så många hästar att det blir krågnligt att hålla alla i handen, tex om det är någon unghäst som inte är van att ledas.

Men jag kan inte för mitt liv få ihop att sätta den på en häst med sadel......fattar inte hur ni får till det :)

Jag vet inte om du "gjort fel" men alla sätt är väl bra utom de dåliga.
Personligen skulle jag inte vilja sätta fast en häst i den häst jag rider på, bättre att snabbt kunna släppa handhästen ifall något verkligen händer !

NU förstår jag inte....tycker du inte att islandshästar generellt sätt inte går att använda till att sätta fast en handhäst i ?
För att du inte vet hur de reagerar i olika situationer ???

Vilken ras har du för att sätta fast handhäst i då
Någon speciell eller är det mer en häst som du verkligen känner väl ?

Hästar är flyktdjur, man kan aldrig veta hur en häst kommer reagera, oavsett hur väl man känner den hästen.......

Förstod inte riktigt ditt resonemang att islandshästar inte går att använda till det men du kanske menade just de islandshästar DU känner....

Delvis KL

Hittade en tråd från förra året som kanske förklarar lite hur tänket kring rida med handhäst (om jag lyckas länka, är osäker på man gör): http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=986590

Men min fråga kvarstår; om det jag gör är olämpligt (dvs sätta gjorden på ridhästen).

Jag brukar sätta på gjorden först, och sen sadeln lite bakom. Har hittills inte känns som nåt problem, och inte någon av hästarna har protesterat eller fått skav, ömmat eller nåt.

Senast ändrad:

Som jag har förstått det så använder man sig av tre hästar när man ska träna unghästen i handhästridning. Då har man två vana ridhästar och så unghästen. Man rider en, tar den andra vana vid hand med träns, och fäster så unghästen i grimma i den vana handhästen. Då får handhästen ta unghästens ryck när den inte riktigt förstår och försöker gå iväg.
Jag har gjort så själv och gillar metoden och man får unghästen att förstå hur den ska gå som handhäst och kan få motion. Det är dock inte alltid man har tre hästar och då tycker jag att man får göra det bästa av situationen. Jag har tränat unghästar att följa med som unghäst med bara en annan häst. Då har jag använt en longergjord som jag kunnat fästa framför sadeln. Det har funkat. Rider jag däremot med en van handhäst tar jag den i handen. Jag anser det enklare då jag kan placera den hästen var jag vill.

Använd ditt förnuft! Det funkar ju. Fortsätt så.

Använd ditt förnuft! Det funkar ju. Fortsätt så.

Tack det lät så klokt :) (Förstår inte varför jag är så rädd att andra ska tycka jag gör fel, det är ju så rätt att man bör lita mer på sitt eget omdöme - funkar det för mig och mina hästar, så vad är egentligen problemet?? Är nog lite rädd också att jag helt enkelt inte begriper att jag gör nåt idiotiskt :crazy:)

Handhästgjorden sitter fast i handhästen, detta för att koppla t ex unghäst vid handhästen. Nej man ska aldrig göra fast handhästen i den häst man rider, där talar vi om en ren säkerhetsfråga dessutom.

Handhästgjorden sitter fast i handhästen, detta för att koppla t ex unghäst vid handhästen. Nej man ska aldrig göra fast handhästen i den häst man rider, där talar vi om en ren säkerhetsfråga dessutom.

Jag tror dig för du verkar vara en person som vet vad du pratar om, men samtidigt var det lite annorlunda resonemang i den tråden jag länkade till. http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=986590

Skulle så gärna vilja förstå på vilket sätt det är större säkerhetsrisk att ha en handhäst fastspänd i ridhästen, än i en annan handhäst? Vore jättebussigt om nån kunde ta sig tid att förklara? För vem är det en större säkerhetsrisk; för ryttaren, för ridhästen, för handhästen? Kan det inte å andra sidan vara ökad risk att ha tre hästar med ut, än bara två (ridhäst plus handhäst)?

Senast ändrad:

Ja jag har sett en sak som inte hade behövt hända om handhästen inte hade varit fastsatt i ridhästen, ryttaren ramlade mellan ridhäst och handhäst och fastnade hängande vilket gav onödigt stora skador på personen. Här hade ju hästarna inte en enda chans att undvika att trampa på människan, något som de undviker så långt det är möjligt om den är sjyssta i huvudet och i en sådan situation kan de inte undvika det hur gärna de än vill.

Jag har ridit med 6 st handhästar totalt som max, en i varje hand och sedan gjordar på de andra. Så mitt råd är ändå sätt din säkerhet före din bekvämlighet, hur du hanterar det är upp till dig.;)

Jag har ridit med 6 st handhästar totalt som max, en i varje hand och sedan gjordar på de andra. Så mitt råd är ändå sätt din säkerhet före din bekvämlighet, hur du hanterar det är upp till dig.;)

Jag hör vad du säger :bow: och kommer nog att dra mig framöver för att sätta gjorden på den jag rider. Men visst är det ett dagligt dilemma det där med att väga säkerhet mot vad som är praktiskt, roligt eller bekvämt. Hade man varit riktigt säkerhetsmedveten hade man ju kanske satsat på annat än ridning. Eller åtminstone alltid haft säkerhetsväst. Och inte ridit barbacka vilket jag ÄLSKAR att göra och därför gör ofta .... åh varför är det inte lika kul med akvariefiskar :grin:

Tycker precis som Boj att det främst är säkerthetsttänk och skulle inte komma på tanken att binda fast den häst i den häst jag satt på.. Om du håller i hästen kan du alltid på mycket kort tid släppa handhästen om något skulle ske. Vid inlärning är de ju lättast att sätta fast unghästan på en annan häst men då går jag alltid men den första handhästen eller rider på en tredje häst - kan underlätta enormt speciellt om man inte har en så villig unghäst - har dessutom alltid med mig någon annan som kan rida bakom och fösa på unghästen om den skulle vilja sacka efter och dra i tygeln - för meningen är ju att den ska kunna springa lös och fritt vid sidan av, handhästen ska ju inte behöva dra den och inte heller ryttaren. En häst som är vältränad i handhästridning bör inte kännas när man håller i den :)
Tycker du bör övergå till att hålla dina ston i handen igen men du gör så klart precis som du vill :) (Men jag har inte ens sett dom galnaste, gamla islänska hästgubbarna göra på det sätt du beskriver... Och säkerhetstänk är sällan deras första prioritering..

Men handhästridning är i övrigt toppen :)

//Petronella

Handhästgjorden är till för att som det sagts tidigare sätta fast handhäst nr 2 osv på den hästen som verkligen är handhäst, alltså den du har i handen.

På frågan om att sätta fast i hästen i ridhästen har jag ofta gjort såhär: Lärlingar: lägger westernsadel på ridhästen och har ett grimskaft med ett par öglor knutna på som jag sen kan hänga över hornet. Då kan jag enkelt ta lös om så behövs, kan reglera handhästens grimskaftslängd enkelt o skulle det bli dragkamp åt nåt håll blir i alla fall inte min arm kilometerlång o det brukar de fatta snabbt att stopp är stopp o här är min position som handhäst :)

Träns är inget jag använder på mina handhästar. Jag brukar använda repgrimma eller vanlig grimma på dem som jag vet alltid sköter sig...

Så mitt råd är ändå sätt din säkerhet före din bekvämlighet, hur du hanterar det är upp till dig.;)

Det gör jag också och därför rider jag sedan 25 år som TS beskriver, utan incidenter.

Det går INTE att ha tre hästar i bredd på tungt trafikerade vägar, man tar för stor plats. Två kan man hålla koll på lättare.

I Sverige har vi sällan så totalvilda hästar som man har på Island utan det går att ha dem bredvid sig utan att de freakar ut :)

Det viktiga är ju att grimskaftet har en panikhake och löser ut vid högt tryck och man ska snabbt nå att knäppa loss den.

Jag förstår absolut åsikten att man inte bör binda fast en häst i sin ridhäst, tror inte den som citerats i artikeln riktigt förstod hur hästen kan vara fastknäppt och lätt löstagbar. Eller att svenskar har tämjda hästar när de börjar träna dem :)

Sen brukar jag iofs inte ha dem fastknäppta alls utan bara i en ledtygel i grimman så fort de lärt sig grejen med att gå på rätt ställe. Och allra först leder jag ridhästen med en medhjälpare som kan fösa på handhästen bakom.

Jag VILL ha hästen jag ska rida in bredvid/nära och med en ledtygel jag har lös lära den att sakta in för tryck på nosryggen. Det blir för dålig tajming med en häst emellan tycker jag.

Nu inträffade den här incidenten där ryttaren föll mellan hästarna just i Sverige, hade inte handhästen varit fastgjord i ryttarens häst hade skadorna lätt kunnat undvikas. I övrigt så har jag även ridit med 6 handhästar här hemma, iofs så ger jag mig inte ut på trafikerade vägar med handhästar, varför skulle man göra det?

Vill man miljöträna hästen så finns det ju enklare sätt att ta till än att ge sig ut i trafiken med den som handhäst.

Varför? Vi kan inte rida någonstans om vi inte börjar med en starkt trafikerad genomfartsled. Det beror lite på var man bor :)

Och hästarna blir tidigt bra miljötränade.

Man kan alltid skada sig när man håller på med hästar. Just handhästridningsbiten med en grymt säker erfaren ridhäst som i princip rider in unghästen åt en anser jag dock hör till de säkraste sätten att forma nya ridhästar :idea:

Stallägaren har nyligen satt i gång sitt sto samt börjat träna sin nya unghäst.
Hon rider på avelshingsten och startade med en valack som handhäst där hon fäster unghästen.
Nu har hon bytt valacken som handhäst till sitt tävlings sto som skall sättas igång efter ha gått med föl.
Bra tempo är det också, jag hinner knappt med på min gamla pålle.

Kl.

Jag har ridit med handhäst två ggr en gång bara för att testa om den en av ungdomarna ens skulle hänga på och en gång med mammas häst som handhäst...
Det enda jag råder dig till om du håller i dem att släpp för tusan om de drar.
Mammas pålla började nämligen trilskas och den jag satt på blev osäker och började backa och då flög handhästen iväg och jag hängde på ur sadeln och dunkade axeln i backen.
Vilket slutade i axel ur led och bruten överarm inte så skönt...

Vad gäller säkerhet så är ju allting en "samvetsfråga".

Jag hade varit död idag om jag inte haft ridhjälm en gång. Därför rider jag aldrig utan hjälm. Det är många, otroligt många, som aldrig har hjälm när de rider. (finns väl otaliga diskussioner på Buke...)

Det är så mycket man "aldrig" ska göra som hur många människor som helst gör. Ta stigbyglar. En jättevanlig sak som orsakar skador är ryttare som fastnar med foten i stigbygeln.
Trots att det idag finns öppna stigbyglar som är balanserade och säkra och andra lämpliga "hjälpmedel" som gör att man inte kan fastna, så fortsätter "folk" att rida i "livsfarliga" fotbojor.

Har man hästen fastbunden och ramlar mellan så är det såklart skitfarligt och dumt. Ramlar man av hästen när den blivit skrämd i panik och råkar föra foten genom stigbygeln så är det livsfarligt. Åker man i backen och landar mitt på skallen på en sten så är det livsfarligt om man inte har hjälm.

....

Är det förresten ingen som kan producera en bild av en gjord fäst på en häst som också har sadel på sig??

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
2 315
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 644
Senast: Stereo
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 214
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar