Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur många här har med sina unghästar som handhästar? Hur gamla är de när ni börjar och hur länge fortsätter ni? Hur mkt "gör" de vid sidan om? Travar, galopperar? Hur långa pass?
Lite mer praktiska frågor: vad har ni för rep/grimskaft? En lång longerlina? hur håller ni den? Eller är hästen helt lös? Vi har inte mycket bilvägar här, men OM det mot förmodan skulle komma en bil är det ju otäckt att ha en lös häst. Men samtidigt måste de vara svårt att hålla i en lina samtidigt som man galopperar?
Nu blev jag ruskigt sugen på att ha med 1-åringen som handhäst. Han fungerar ypperligt i par med sin syster och är känslig för repgrimman. Har dock aldrig provat förut, hur börjar jag?
En tanke, lilhästen kan bli skraj och tvärnita, risk att jag åker av om stoet fortsätter och jag inte hinner fatta vad som händer...?!
Du ska absolut inte ha hästen lös under sådana förhållanden. Det heter HAND häst av en anledning - annars är det LÖS häst.
Repet skall vara längre än ett vanligt grimskaft för att OM du behöver ge efter mer än normalt så ska det finnas lite span. som Connemara säger, 2, 5 meter är ganska bra. dock ska du inte ha ha en handhäst på särskilt slak lina generellt - du måste kunna kommunicera och inverka på den hela tiden, precis som hästen du rider. det är INTE svårt att hålla den under galopp om du uppfostrar den rätt och har en ridhäst som fungerar i par med handhästen. Återigen, du ska hela tiden ha KONTAKT med handhästen när du galopperar, kunna göra en förhållning i linan omedelbart när du så önskar, därmed kan du inte ha linan slak utan det ska finnas kontakt i princip hela tiden, eller mycket mycket nära tillhands.
Lite mer praktiska frågor: vad har ni för rep/grimskaft? En lång longerlina? hur håller ni den? Eller är hästen helt lös? Vi har inte mycket bilvägar här, men OM det mot förmodan skulle komma en bil är det ju otäckt att ha en lös häst. Men samtidigt måste de vara svårt att hålla i en lina samtidigt som man galopperar?