Y

Yoshi

Hej

Moderator kan du vara snäll och flytta tråden om den ligger fel ;)

Jag brukar rida med handhäst vilket är superkul, det är mkt frihetskänsla i det.

Min fundering är att min häst som går på sidan brukar bita den hästen som jag rider (lite i bogen) då och då under turen. Dem är kompisar i hagen. Han gör det bara när han inte tror att jag ser.

Någon som har erfarenheter att dela med sig?

Jag tycker det är kanon att kunna ha handhäst så dem kan bli tränade utan ryttare och min upplevelse är att hästarna tycker att det är kul. Men varför gör han då så men sin polare?
 
Sv: Handhäst

Jag vet inte varför han gör så, men kan berätta om min erfaranhet med att ha handhäst.

Jag hade ett ponny sto jag brukade rida med min unghäst arab vid hand. Detta funkade jätte bra just för att ponnyn inte släpte fram araben framför sig, jag såg till att hon inte kom efter och ponnyn högg efter henne om hon rusade på och försökte komma framför henne. Detta var rent ledarskap från ponnyns sida, hon var äldre och klokare och höll unghästen på plats.
 
Sv: Handhäst

Varför din häst gör så vet jag inte, men kan berätta hur mitt islandssto beter sig som handhäst.

Hon går med helt exemplariskt, men kan om hon tycker att det går långsamt bita ridhästen i bogen/ halsen/ mot huvudet beroende på var hon kommer åt. Hon är väldigt ranglåg i hagen men har inga problem med att uttrycka sin vilja som handhäst, vet ju att den andra inte kommer åt henne där...
 
Sv: Handhäst

Nej jag har ju ingen aning om varför han gör så. Men han är oerhört lätt att ha med sig väldigt följsam och duktig.
Var bara nyfiken i största allmänhet och om andra hästar oxå gör som han ;)

Tack för svaret.

Fatima
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Ni vet ju det där med att man kan sätta en ljudabsorberande huva på hästar när de är reaktiva... har någon av er provat calming earplugs...
Svar
7
· Visningar
728
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp