Sv: Handhäst
Jag har haft mina små som handhästar. först lösa i skogen med mamman, sen handhäst med mamman. sen med annan häst kompis de trivs med och känner, en trygg och lydig som man kan lita på. Behöver inte vara en super lugn en, bara den är LYDIG och lyhörd. Använde min ganska sprättiga, heta 75% fullblods valack jag hade tidigare som läromästare åt D-ponny unghästen, det funkade hur bra som helst, för han var lydig trots att det fanns mycket fart i honom. Men han funkade jättebra med unghästen, spred dessutom sin glädje och framåtanda över skog och mark till henne, men även sin lydighet, så resultatet var kanon.
det har aldrig varit ngra problem men det kan jag tänka mig beror på att jag börjat så tidigt och med de resurser jag haft (dvs mamman med från början, och att fölisen varit van vid skog och mark, både lös med mamman, och senare promenader vid hand).
tänk på som de andra säger att träna i padock först om du inte har de förutsättningar jag haft. sen på "säkra" breda lätt framkomliga vägar utan konstigheter som diken, leriga områden som kan skrämma unghästen eller ställa till problem med att få över både rid och hand häst. osv.
var noga med att öva röst kommandon redan från början. dvs kommando för byte av gångart, avsaktning, stanna. osv.
jag har haft stor nytta av handhäst metoden i det att unghästen blir otroligt säker på omgivningar, inklusive trafik efter hand, och ger en allsidig träning. Inget konstigt sen när man sätter sig upp och rider i skogen. Trots att man har en häst med som man rider, så övar man mycket självständighet och lugn hos unghästen ändå som man har igen senare. Men det har du säkert redan räknat ut, spinner ifrån dina frågor nu!