Lejonelle

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att rida med handhäst? Hur tidigt kan man börja? Hur lär man en unghäst? Det känns spontant som ett jättebra sätt att hantera en ung individ men hur sjutton ser man till att det blir säkert? Kommer spontant på minst sjuttioelva farliga situationer som kan inträffa!
Lejonelle

Sv: Handhäst

Börja med att skaffa en rejäl gjord, inget billigt smäck som går sönder vid minsta motstånd.
Gå sen lite försiktigt fram, börja med att leda din äldre häst från marken, ungästen skall lära sig att gå vid sidan, följa med i ytter- & innersvängar, stanna osv.
OBS! Se till att du har kort grimskaft, hästen skall aldrig få en chans att komma runt framför "ledarhästen" Kort grimskaft förhindrar även att den lille stegrar sig eller gör andra dumheter.
När detta funkar, sitt upp på din häst, ha någon som leder din häst, gärna i paddock.
När detta fungerar, börja med att skritta runt i paddock, volter osv.
Det är en fördel om du har en äldre trygg häst som "ledarhäst".
Vill du sen jobba med lite inspänning på handhästen, sätt träns under grimman.
Lycka till

Vad för gjord rekommenderar du? En tömkörningsgjord typ? berätta mer om lämplig utrustning.
Lejonelle

Finns speciella handhästjordar, tror att T*prei*er säljer sådana.
Den skall få plats framför sadeln, inga utskjutande delar.
Skall försöka ordna en bild på min egen handhästjord.

Kort grimsaft, typ transportgrimskaft, spö att peta på den lille hästen med om den inte sköter sig.

Trygg "ledarhäst"

Jag hade med min tvååring ett par ggr förra året när jag red ut på nodsvensken. Nordisen va Lillans idol o hon hade säkert följt med utan grimskaft...

Nu va kanske inte hon bästa exemplet för hon går med på allting. men man får ta det lugnt och kanske ha nån annan människa med sig första gångerna...

Jaha, man sätter gjorden på ledarhästen. Vad bra, då tappar man ju inte handhästen i första taget. Berätta mer, jag vet inget om detta.
mvh
Lejonelle

Jag började att ha med mitt halvblod som handhäst när han var 2,5 år. Det var aldrig några probelm, jag ledde alltid honom o den äldre hästen tillsammans och båda var vääääldigt lugna.
När jag red hade jag en longerlina som inte var "fulllängd" så jag hade lite å ge när han ev stannade upp för en bajspaus eller nått :angel:

Jag har haft mina små som handhästar. först lösa i skogen med mamman, sen handhäst med mamman. sen med annan häst kompis de trivs med och känner, en trygg och lydig som man kan lita på. Behöver inte vara en super lugn en, bara den är LYDIG och lyhörd. Använde min ganska sprättiga, heta 75% fullblods valack jag hade tidigare som läromästare åt D-ponny unghästen, det funkade hur bra som helst, för han var lydig trots att det fanns mycket fart i honom. Men han funkade jättebra med unghästen, spred dessutom sin glädje och framåtanda över skog och mark till henne, men även sin lydighet, så resultatet var kanon.

det har aldrig varit ngra problem men det kan jag tänka mig beror på att jag börjat så tidigt och med de resurser jag haft (dvs mamman med från början, och att fölisen varit van vid skog och mark, både lös med mamman, och senare promenader vid hand).

tänk på som de andra säger att träna i padock först om du inte har de förutsättningar jag haft. sen på "säkra" breda lätt framkomliga vägar utan konstigheter som diken, leriga områden som kan skrämma unghästen eller ställa till problem med att få över både rid och hand häst. osv.

var noga med att öva röst kommandon redan från början. dvs kommando för byte av gångart, avsaktning, stanna. osv.

jag har haft stor nytta av handhäst metoden i det att unghästen blir otroligt säker på omgivningar, inklusive trafik efter hand, och ger en allsidig träning. Inget konstigt sen när man sätter sig upp och rider i skogen. Trots att man har en häst med som man rider, så övar man mycket självständighet och lugn hos unghästen ändå som man har igen senare. Men det har du säkert redan räknat ut, spinner ifrån dina frågor nu!

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 539
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 732
Senast: co-SMAD4
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 898
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar