N

Ninjaninis

Hur gör ni när ni har med er en handhäst? Utrustning? Tillvägagångsätt?
Har lite funderingar på om det skulle kunna funka för våran lille unghäst...

Sv: Handhäst

en i mitt stall brukar ha me sej handhäst när han rider ut, han brukar bara ha träns/grimma o longerlina på den..

jag har börjat lite smått med min åring.
och de funkar ganska bra med tanke på att jag aldrig haft en handhäst, hästen jag red har aldrig varit elelr haft och åringen har heller aldrgi varit med om de.
jag hade ett långt grimskaft, grimma och så den vanligt utrustningen på hästen jag red.

ja började men att gå med båda hästarna och när jag såg attd ef unka började jag rida på en ridplan kolla så de gick att svänga.
och sen ut korta svängar i skogen.
och de går bra.

när jag var på Irland för snart 5 år sedan i ett jaktstall, så hade jag alltid handhäst med mig för att det skulle gå snabbare att få alla hästarna motionerade. 9 st.

Hade bara grimma och ett 2,5m grimskaft på handhästen och det som behövdes på "ridhästen".
Nu var dessa hästarna rutinerade sen innan. Det var nån man inte kunde ha tillsammans pga dom började tävla och nån var för nervig/ svår att hålla med sällskap. Man lärde sig fort dels av sina egna misstag och enl arbetsgivarens råd.

Prova hemma först inom inhägnat område. få handhästen trafiksäker först innan du ger dig ut. Du klarar INTE hålla en skenande handhäst. Dels pga att det kan smitta av sig på ridhästen och du har 2 panikslagna hästar.
Samt att ridhästen är en lugn och trygg individ dels för din egen säkerhet.
En Au-pair tjej jag umgicks lite med jobbade hos en hoppryttare som ibland hyrde en jakthäst av oss och deltog på min arbetsgivares jakter (han var den föreningens huntmaster) gjorde den missen. Som tur var så fick hon "bara" en hjärnskakning och en stukad tumme och hästarna klararde sig utan några skador.

Lycka till

Senast ändrad:

Grimma och långt grimskaft på handhästen. Jag anv inte longerlina utan långt grimskaft.

Inget speciellt på ridhästen, möjligen betslar jag upp ett steg just in case.

Vill ha handhästen på vänster sida (eftersom jag är högerhänt och behöver jag rida på en hand gör jag det bäst och säkrast på höger).

Sen vill jag ha handhästen så att någonstans mellan nos och bringa är vid min fot. Dvs de får inte vara längre bak än att nosen är vid min fot, och inte längre fram än att bogen är vid min fot.

Sen är det bara att tuta och köra ;) Nästan iaf. Man lär ju se till att det är hästar som funkar ihop, det är en extrem fördel om man i princip kan garantera att ridhästen inte slår.

Men sen sitter jag upp, på bilfri väg, och så är det bara att prova. Min valack (nu 10 år) har gått måååånga mil som handhäst, i alla gångarter. NU har han fått vara den som tar med unghästen (2 år) på handhästturer. Valacken är väl inte det lugnaste och stabilaste som gått i ett par skor alla gånger, men det täcker unghästen upp för som vid premiärturen SUCKADE tungt när valacken började fnatta runt och tyckte linan var äckliiig :devil: Efter någon kilometer var det dock inga problem. Dock bara provat i skritt än.

Jag vill INTE ha handhästen i träns, eftersom OM det skiter sig så är min regel 'släpp handhästen och håll dig kvar på ridhästen' enligt devisen att handhästen förhoppningsvis följer ridhästen, och åker jag av tappar jag mest troligt bägge två. Och om jag släpper handhästen vill jag inte den ska ha en lång lina kopplad till bett att trampa på. Dessutom skulle jag inte vilja ta med en häst som handhäst om den inte är FULLT hanterbar i grimma.

Jag HAR dock haft handhäst i träns. Då hade jag ett longerdelta, och ett lagom slitet hösnöre mellan delta och krok till linan, med förhoppningen att det skulle brista OM jag tappade hästen ochd en klev på linan.

Och så ett litet generellt råd - det fungerar oftast bättre i trav än skritt, då bägge hästarna men ffa handhästen har mer att koncentrera sig på och mindre tid att fundera ut bus ( a la öka farten, bita ridhästen i baken etc). :angel:

Om det är en unghäst (1-3 år) har jag bara grimma och grimskaft.

Jag börjar även i paddock och sedan stor hage för att sedan bege mig ut i skogen. Gärna med någon medryttare till annan lugn häst.

Äldre häst och som är van att gå som handhäst brukar jag ha t.ex longergjord med inspänningar i tränset, långt grimskaft (3 m) i delta.

Inspänningarna är "lagom" spända, alltså ej för hårt så hästen inte kan röra sig, men ändå så den har lättare att komma i form.

Men även hos de äldre hästarna har jag ibland grimma och grimskaft bara för att de ska komma ut och röra på sig.

Ganska smidigt sätt om man har många hästar som ska motioneras och inte "jobbas" utan endast konditionstränas.

Hälsningar

Monica

Ett tips köp en elastisk bogserlina och byt ut krokarna till grimskaftskrokar jättebra med en töjbar lina för stannar handhästen till så riskerar du inte att åka ur sadeln.Tappar du handhästen drar ju linan ihop sig så den slänger inte.

Det är lite så som jag har tänkt!
Grimma å grimskaft å bara släppa om ngt skulle hända.

Stygge är lungn å har aldrig sparkat, däremot är ju unghästen lite småjobbig nu å tar första bästa chans att nafsa till Stygge... men kan oxå tänka mig att det skulle gå bättre i trav när han måste kocentrera sig lite mer på att springa med.

Kanske idé att först ta med mig en kompis som går med unghästen för att sen byta till att jag håller honom, kompisen är med å visar vart han ska gå å att nafs på Stygge är icke tillåtet....sen om det visar sig att det inte funkar bara ta över igen.

Får testa lite försiktigt i helgen :)

Jag har kapson och långt grimskaft, unghästen helst på höger sida eftersom jag är starkast där vill jag kunna hålla emot mer.
I skritt går det jättebra, och i trav på vägen, men ute på ett fält blir det rodeo om man travar och då tappar man ju dem :crazy:
Så man ska nog inte ta rätt över stubbåkrar osv ;)

Min förra häst red jag och hade min nuvarande vuxna häst som handhäst ibland. Då var ju båda vuxna och rutinerade och då hade jag träns med delta och ett grimskaft på den som var handhäst.
Brukade rida som vanligt då, fast med två hästar i bredd, travade och galopperade med. De var så väldigt smarta att de gjorde aldrig fel. Sade jag den enas namn före jag "ptrooade" så saktade enbart den hästen farten osv.
Kändes rätt mäktigt att ha ca 500 kg i varje hand och dundra fram i galopp, med full kontroll. :)

Har provat lite olika varianter. Man tar liksom det som funkar för dagen :).

Har iofs bara ridit med handhäst med min gamle+den mörka. Detta var "perfekt" från början, den gamle var ju utbildad på en hand och var extremt lättriden. "Läste tankar" typ - mycket bra när det blev lite snurrigt med den mörka tjejen ett par gånger. Handhästen var väl arbetad med ledövningar och väldigt "ledbar", dvs svarade fint på fokus hos mej etc. Fanns absolut noll risk för att ridhästen skulle sparka åt den andra, den andra var jag lite tveksam över men hon avgudade ridhästen så egentligen fanns det nog ingen anledning till oro.

Provade med både kapson och grimma, grimskaft och longerlina (avklippt sådan). Tyckte det vart lite obekvämt med ett tjockt grimskaft, vill ha bara nåt "lätthållet" (lite bekväm och kinkig, ska man hålla nåt klumpigt i ena handen så påverkar det ju ridnigen etc kanske negativt).
Funkade lika bra med kapson som grimma, kapsonen lite bättre då den ju inte snurrade något och for upp i ögonen på hästen (nackdelen med grimman är att grimskaftet sitter på undersidan huvudet).

Bäst är såklart om man kan ha handhästen precis bredvid, som Alex skriver - med nosen vid foten på ena sidan.
Men eftersom jag är lite emot "statiskt jobb" - alternativt att enbart jobba hästarna från ena sidan, och hela poängen var att försöka stärka och skola handhästen, så bytte jag sida ofta och lekte även en del med att låta henne gå bakom och gå framför. När hon fick gå framför kunde man ju jobba en del med öppnor åt båda hållen på henne, med hjälp av ridhästen som "trängande". Att hon hamnade bakom emellanåt var mest pga att hon sackade efter lite på vissa underlag (hon var barfota, ridhästen inte). Inget som var bökigare än att jag med en "lock" i grimskaftet fick henne att trava ikapp.

Jag hade även med henne lös några vändor, dvs kopplade henne på de vägar som det kunde komma trafik på och släppte lös ute i skogen där det var kilometer till trafik. Löshästen var mycket flockbunden och gick helst med huvudet i ridhästens svans.
Ute i sommarstugan där det är massor med backar var det också perfekt att kunna ha henne lös (det är verkligen "ute i buschen"), då hon så att säga kunde anpassa sitt backarbete lite själv när jag galopperade uppför med ridhästen. Det blir helt enkelt ännu lite mer dynamiskt och löshästen kan anpassa jobbet mer till vad den känner för själv (kan ju vara viktigt på en unghäst tex).
Helst hade jag velat ha den möjligheten alltjämt, dvs att ha med hästar lös... Det är ju otroligt kul att se hur unghästarna far ut i skog och mark och tränar sej själva över stock och sten (på ställen där man är lite mer tveksam till att rida).
Detta kräver ju dock bara att man HAR "trafiksäkra" vägar och att hästen kommer när man ropar så man kan "koppla" den.

Har handhäst ibland både när jag rider och kör.
Grimma/grimskaft eller ev Kapson.
Skydd om hästen behöver det.
Krågnligare än så gör jag det inte.
Kör jag så ligger hästen självklart i rygg på mig. Håller i grimskatet precis som jag håller tömmarna.

Såg en tjej som band upp sin handhäst i vagnen en gång :crazy: Det blev inte trevligt sen vill jag lova.

Häftigt!

Nja, stubbåker är väl kanske inte det första att testa :P

Lös handhäst som kommer när man ropar *IMPONERAD*
Lille Higgins är nog tyvärr för självsäker och oberoende för att hänga på nått sånt, men drömma kan man ju :)

Handhästen lös har jag också haft när jag bott så att jag haft 'säkra omgivningar'. Iofs kom INTE hästen om man ropade, men den höll sig inom synhåll för ridhästen. Och det var väldigt bekvämt att slippa linor etc. Liite mindre bekvämt var det när den lösa handhästen kom fräsandes förbi i full galopp och ridhästen tände till, men det blev ju en bra träning det med.

Jägarna var eg de enda vi mötte när vi var ute, och de SUCKADE tungt när det kom en häst med ryttare, en lös häst och två lösa hundar ;) Var nog inga älgar kvar i den skogen inte ;)

Haha, här är dom vana vid att våran hund springer med lös och tjejen jag rider med har 3 lösa hundar med sig! Men "lilla" lösa okontrollerade ardennerhiggins skulle nog bli för mkt! :P

Testade faktiskt igår! Gick först en bit med båda hästarna, sen hoppa jag upp på Stygge å det gick ju riktigt bra. Skritten var lite jobbig ibörjan då de inte alls har samma takt å Higgins fick för sig man kunde stanna å beta lite för att sen springa ikapp...men sen testa jag å trava å det gick kanon. :) Å vad skönt han tyckte det var att springa av sig lite! Häftigt att hästarna anpassade sig så efter varandra när de fattade hur det var tänkt!

Hihi, när jag red förbi grannarna där vi har vårt semesterställe, barbacka på Bandit med Stella lös - gåendes med huvudet precis vid Bandits svans (tryggaste stället), så blev de helt lyriska. Det var ju så sööööött. ;)

Ang ropa, mycket godis, en flockbunden (osjälvständig) häst och några andra "trick" och det var rätt enkelt. Det var ju mestadels i skritten som hon snurrade iväg, men i ett sånt läge krävdes det tex bara att jag tex vände riktning alternativt tog ett par trav-steg eller galopp-steg så hade hon "slutit upp" igen.

Ja, den som har haft föl känner igen beteendet, skillnaden var att Stella faktiskt var över 10 år... ;)

(eller för den delen en lite osäker valp, spring och göm dej bakom ett träd och den blir noga med att vara följsam ;) )

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 851
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 963
Senast: Sel
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
312
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst