Sv: Handhäst
Har provat lite olika varianter. Man tar liksom det som funkar för dagen
.
Har iofs bara ridit med handhäst med min gamle+den mörka. Detta var "perfekt" från början, den gamle var ju utbildad på en hand och var extremt lättriden. "Läste tankar" typ - mycket bra när det blev lite snurrigt med den mörka tjejen ett par gånger. Handhästen var väl arbetad med ledövningar och väldigt "ledbar", dvs svarade fint på fokus hos mej etc. Fanns absolut noll risk för att ridhästen skulle sparka åt den andra, den andra var jag lite tveksam över men hon avgudade ridhästen så egentligen fanns det nog ingen anledning till oro.
Provade med både kapson och grimma, grimskaft och longerlina (avklippt sådan). Tyckte det vart lite obekvämt med ett tjockt grimskaft, vill ha bara nåt "lätthållet" (lite bekväm och kinkig, ska man hålla nåt klumpigt i ena handen så påverkar det ju ridnigen etc kanske negativt).
Funkade lika bra med kapson som grimma, kapsonen lite bättre då den ju inte snurrade något och for upp i ögonen på hästen (nackdelen med grimman är att grimskaftet sitter på undersidan huvudet).
Bäst är såklart om man kan ha handhästen precis bredvid, som Alex skriver - med nosen vid foten på ena sidan.
Men eftersom jag är lite emot "statiskt jobb" - alternativt att enbart jobba hästarna från ena sidan, och hela poängen var att försöka stärka och skola handhästen, så bytte jag sida ofta och lekte även en del med att låta henne gå bakom och gå framför. När hon fick gå framför kunde man ju jobba en del med öppnor åt båda hållen på henne, med hjälp av ridhästen som "trängande". Att hon hamnade bakom emellanåt var mest pga att hon sackade efter lite på vissa underlag (hon var barfota, ridhästen inte). Inget som var bökigare än att jag med en "lock" i grimskaftet fick henne att trava ikapp.
Jag hade även med henne lös några vändor, dvs kopplade henne på de vägar som det kunde komma trafik på och släppte lös ute i skogen där det var kilometer till trafik. Löshästen var mycket flockbunden och gick helst med huvudet i ridhästens svans.
Ute i sommarstugan där det är massor med backar var det också perfekt att kunna ha henne lös (det är verkligen "ute i buschen"), då hon så att säga kunde anpassa sitt backarbete lite själv när jag galopperade uppför med ridhästen. Det blir helt enkelt ännu lite mer dynamiskt och löshästen kan anpassa jobbet mer till vad den känner för själv (kan ju vara viktigt på en unghäst tex).
Helst hade jag velat ha den möjligheten alltjämt, dvs att ha med hästar lös... Det är ju otroligt kul att se hur unghästarna far ut i skog och mark och tränar sej själva över stock och sten (på ställen där man är lite mer tveksam till att rida).
Detta kräver ju dock bara att man HAR "trafiksäkra" vägar och att hästen kommer när man ropar så man kan "koppla" den.