Handhäst - velig?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag är en STOR vän av att ha unghästarna som handhäst som end el av deras utbildning, trafikträning etc. Man får miljöträning, trafikträning, de vänjer sig vid ryttarhöjd osv osv. Och får motion.

Och efter att ha släpat runt med unghästen i snöre en mil per dag i vad som känns som en evighet nu så börjar det kännas väldigt lockande att ha henne som handhäst istället.

Men det finns ett par 'men'..

Ridhästen är inte alltid känd för att ha världens lugnaste nerver. Bryr sig inte om trafik, skogsmaskiner, uppflygande rovfåglar, vilt och liknande grejer men kan få stora skälvan för en konstig vedstapel, en jägare eller en snöfläck, och får total panik av skidåkare. Nu är det ganska lugnt i skogarna här, men enligt Murphys Law så finns ju risken att det är ett jäkla pådrag i skogen den dag jag ger mig på det ;) Unghästen är dock av den frimodiga, orädda sorten.

Ridhästen och handhästen/unghästen har gått ihop sen unghästen var föl och är best buddies. Frågar man dem är det far och dotter :devil: Valacken har alltid (nästan) haft skor, vintertid broddat. Inga sparkskador. Nu har även unghästen skor och brodd och fortfarande inga skador. MEN.. valacken har vid två tillfällen på lika många år sparkat för att varna mot unghästen (han är normalt INTE sparkig). Båda gångerna vid ledning när hon hamnat bakom honom och hon hamnat upp i baken på honom. Dock har hon ungefär en miljard gånger gått och i princip vilat huvudet på hans bak utan att han gjort något.

Så, det som gör mig osäker är risken för att ridhästen ska drabbas av tillfällig nervklenhet och börja jazza, och vi ska få en klassisk intrasslingssituation, alt att detörnar emot varandra och valacken slår.

Dock har jag senaste tiden roat mig med att leda dem ihop och medvetet lalla så de törnar in mage mot mage etc i varandra utan minsta knot, och valacken har skyggat för saker på marken ett par ggr och det enda som hänt är att unghästen har flyttat undan bort från valacken.

Det är mycket möjligt jag nojar i onödan, men input vore bra? Det skulle vara GULD värt för unghästen att knata med som handhäst nu under hennes konvalescens, så jag är som sagt braaa sugen att prova. Men jag vet inte om jag förlåter mig själv OM dte går åt helvete..
 
Sv: Handhäst - velig?

Jag tycker du ska ta chansa och prova. Eller ska jag säga risk :D.

Hur gammal är unghästen du ska ha med vid sidan?

Jag gjorde nått liknande för några år sedan och det gick hur bra som helst. Det var bara en kort runda men det gick bra. Jag var nervös innan men försökte att inte tänka på vad som kunde hända.
 
Sv: Handhäst - velig?

jag hade med min ena unghäst som handhäst. och vid dom tillfällena red jag mitt äldre sto som var ko lugn och trafiksäker mm, men som kunde tvärvända om det tex fanns en sandhög vid sidan om vägen :smirk:
men jag valde att ha med unghästen ändå och det gick jättebra, han var den som var den modigaste av dom 2 ;)
det enda negativa var att unghästen försökte betäcka henne första gången när vi skule iväg :crazy:
 
Sv: Handhäst - velig?

linafina skrev:
Jag tycker du ska ta chansa och prova. Eller ska jag säga risk :D.

Hur gammal är unghästen du ska ha med vid sidan?

Jag gjorde nått liknande för några år sedan och det gick hur bra som helst. Det var bara en kort runda men det gick bra. Jag var nervös innan men försökte att inte tänka på vad som kunde hända.

Unghästen är två år, och jag oroar mig inte det minsta för HENNE. Utan för det som ska vara den mer erfarna och stabila av de två *host*

Jag tror att endera går det som en dans, eller så kommer ridhästen avsky det, flippa ur och både jag och hästar flyger all världens väg.

Ironiskt, för när ridhästen var unghäst och gick som handhäst (och han har gått måååånga mil som handhäst, i alla gångarter) så var jag inte alls oroad, trots att det stoet jag red då KUNDE slå. Men hons kulle aldrig skygga, flippa eller bli skrämd, och det var ingen risk jag skulle åka av henne alldeles oavsett. (jag har en ryggskada orsakad av valacken och FÅR inte ramla av på samma sätt igen)

Det finns en chans att det kommer funka som end röm. Valacken har i sin ungdom gått åtskilliga mil som handhäst, och han borde minnas det, och kanske få en extra fjäder i hatten när HAN nu är den som är vuxen och förståndig och får ta ansvar för små äbebisar'. Men soms agt, säker på det är jag INTE.. :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Handhäst - velig?

Nej säker det kan man ju aldrig vara :). Helt plötsligt händer det grejor.

Om du har ryggskada och inte får ramla av så kanske du ska stå över? Tänker mest på dig då.

Om du väljer att göra det så tror jag att det kommer gå bra. Ha lång lina på 2 åringen och håll dig lugn så går det säkert bra. Jag håller tummarna och du får gärna berätta hur det gick sen om du nu bestämmer dig för att göra det.

Lycka till.
 
Sv: Handhäst - velig?

Jag tycker att du kan testa i skritt och att du ta med dig en kompis som går med första gången. För om det händer nåt så kan hon ta unghästen. Går det bra så kan ni ju öka ridturen lite varje gång även testa olika gångarter. Men det är aldrig risk fritt när det gäller hästar.
 
Sv: Handhäst - velig?

Hej Alexandra,

PROVA. Du har så mycket hästvana och hästvett att du inte har mycket att förlora, och reder ut det om det uppstår lite trassel.

Jag red min förra MYCKET krutiga lilla häst (75% fullblod och väldigt het, hoppig och flackig i skogen - dock väldigt lydig utöver detta), som ridhäst under tiden som jag hade mitt ungsto, då 2 år gammal som handhäst. Det gick JÄTTEBRA. Valacken insåg på något sätt sin roll som ankare, och höll sig i skinnet, blev lugnare av att ha unghästen tätt inpå sig. Bägge tycktes inse skillnaden mellan att komma för nära i flock sammanhang, jämfört med mig som ryttare (läs flockledare) med i bilden.

Tycker som sagt att du har mer att vinna på att testa än du har att förlora. Ta det bara nätt i början så får du en bra och snabb indikation på hur de funkar i sammanhanget. Men eftersom de är på den våglängd de är sinsemellan redan har du mycket goda chanser att lyckas.

Lycka till och vill gärna höra hur det går!
 
Senast ändrad:
Sv: Handhäst - velig?

Tja har jag lyckats ha med Galax som handhäst när jag ridit Action så ska väl du lyckas?

Har aldrig behövt släppa men min plan var alltid att om A börjar jazza runt för mycket och det börjar bli kris då släpper jag G. Hon skulle ju knappast ge sig av långt bort och när han jazzat klart så är det ju bara att fånga in henne igen. Jag använde alltid långt grimskaft (3 meters tror jag det är). Inte lång lina, det blir för mycket att hålla reda på. Inte vanliga grimskaft dom är för korta när ridhästen börjar studsa omkring.

Ha handhästen på din högra sida (oftast är man starkare i höger hand). Ha huvudet vid din skänkel. Jag höll tyglarna som vanligt och la grimskaftet över halsen på ridhästen och knölade in det med tygelfattningen. I skritt kan jag ha tyglarna i vänster hand och handhästen i höger hand men i trav och galopp vill jag ha två händer på tyglarna.

Det underlättar om hon kan kommandorna för trav och galopp innan du ger dig iväg. Annars hamnar handhästen gärna bakom innan den fattat att man ökat farten och då kommer du ju till risken att han kan slå om han nu gör det.

Jag har både fått tvärstopp och tvära vändningar och det enda som händer är att man trasslar in handhästen lite men det går oftast att reda ut.
 
Sv: Handhäst - velig?

Svarar flera i samma:

Linafina - LÅNG lina vägrar jag =) Det blir bara drygt att hålla rätt på, Jag vill ha handhästens huvud - bog vid min tot (det är hur mkt utrymme de har, minst huvudet vid foten, och max bogen vid foten) och att då ha en massa lång lina blir bara trassligt och klumpigt, jag har långt grimskaft istället. Och jag får inte ramla av med min rygg nej, fast samtidigt kan jag ju inte låta det styra alltför mycket, då kommer jag ju aldrig kunna rida ;)

Becca - bara skritt som är aktuellt nu iaf, sen om det fungerar och när lilldamen är frisk nog och så vidare blir det ju mer, men just nu är det bara skritten jag är ute efter =) Någon kompis att ha med i början är tyvärr inte görligt, jag har inga kompisar här tyvärr.

Mackan -tack =)

Tasja - jo, det jag är oroad för är när/om det blir stopp och tvärvändningar och 'trassel' att V ska flippa ur och blis krämd. Han är ju inte helt säker när det gäller ridning, och en lina runt baken vid ridning ger helt andra effekter än från marken. I övrigt har vi exajt samma syn på HUR det ska gå till =)

Men jag har efter litet funderande beslutat mig för att testa, slår valacken av benet på unghästen så tja, då får jag försöka leva med det då..
 
Sv: Handhäst - velig?

Åh vad skönt att hitta en jämlike!! :banana:

är också en fanatsik älskare av att rida med handhäst. I alla dess former och med alla möjliga och omöjliga kombinationer :o

jag började med mitt stabila gamla halvblod Amadeus. han fungerar som båda teaser vid ridning med lata hästar och som bromskloss vid de heta (ingen jag har haft men jag har alltid fått agera ridhjälp till inackorderingarna...) Jag började lära mitt cobsto att gå vid hand efter Amadeus. Det tyckte hon var relativt tråkigt men det var helt problemfritt. Hon höll sig snällt vid min högerskänkel. Sedan red jag henne och tog Amadeus vid sidan, Då höll han på att vända hemåt av tristess. han ser det som en personlig förolämpning att inte få bli riden. Han går med öronen rakt ut... Gwyneth (stoet) var dessutom svår att få fram till att gå först då det är Amadeus som bestämmer i hagen.
Så just den konstillationen har lagt ner. Amadeus har flyttat till sin nya ägare också för den delen men så började jag.
Så kom nästa pålle in i stallet. En ohanterad 3års cob med testiklarna kvar. Tog honom som handhäst och det var perfekt när jag red Kloka Amadeus. Han satte respekt i Haly så herre jesus om lille hingsten skulle få för sig att mopsa. Bita A i rumpan eller liknande. Det lärde även Haly att länga sin trav. Inte så lätt för en 150cm cob med korta ben att hänga med ett halvblod med flygande schwedengang på vägarna. Det var långa klivet före lärde sig Haly fort så hans idag ganska så vägvinnande och trevliga trav har vi Amadeus att tacka för :bow:
Tvärtomkombinationen var bättre. Där knöt man sonika fast ledtygeln i bröstan på cobben och så knatade vi iväg. Dom gick sida vid sida. Dessa två kunde man galoppera vid hand och träna ordentligt med på skogsvägarna.

Idag invigde vi 2års hingsten istallet och gå som handhäst till cobben. Gick prefekt. vi skulle bara testa lite i skritt och 2åringens ägare gick med bakom hela tiden ifall jag skulle behöva släppa, men icke då. Han gjorde ett par försök att klättra på mig och Haly men blev snabbt tillvisad sin plats i ledet av farbror Haly som tar sin arbetsuppgift på fullaste allvar. :D det slutade med att vi travade kanske en km med medhjälparen Lååångt bakom :o :rofl:

För att komma till vad jag skulle sagt från början var att olika kombinationer var olika bra. Alla fungerade, men med halvblodet Amadeus som ridhäst kunde det ibland gå lite hett till då han på gott och ont var så välskolad och när jag ber handhästen öka så lägger han sig i passage istället eller fattar galopp, så hela ekipaget med en ryttare och två hästar kunde bli något....orytmiskt. :smirk:

Men pröva du! Jag har oftast haft longerlina och inte ett grimskaft, iblanf behöver jag lägga handhästen bakom ridhästen tex vid möte med bilar, och då blir grimskaftet för kort. Istället har jag skaffat en hygglig snits på antalet öglor och tumgrepp med longerlinan.
Jag har alltid träns på handhästen! "ifallomatt" :cool:

Lycka till
 
Sv: Handhäst - velig?

Just träns på handhästen är en av de saker jag är kluven till. Jag vill ha det 'om utifall att', samtidigt som jaga bsolut inte vill ha det om jag tappar handhästen.

Valacken gick med både träns och grimma, lite olika, men lilldamen tar jag faktiskt i grimma tror jag. Inte börjat tömköra henne än (det kom en skada emellan som sagt) så inte börjat ta i bettet. Och damen är väldigt väl uppfostrad och skulle jag tappa henne med grimma hade jag nog tappat henne i träns med faktiskt, och då tappar jag hellre i grimma.

Behöver inte lång lina för att ta mig förbi saker, kommer det en bil får de iaf backa/vänta tills det finns mötesplats, svårt nog mötas med EN häst (men det kommer nästan aldrig bilar på den vägen heller)
 
Sv: Handhäst - velig?

du ska vara glad för det, vår väg kallas för "Fyllevägen" av Göteborgspolisen och det säger väl en hel del om hur bilarna beter sig på vägen. kommer det dessutom en häst på vägen så är lyckan gjord för dom.
(drar INTE alla över en kam men vår väg ligger precis emellan Hells Angels-gbg och en annan fristående motorklubb....Suck...ibland törs man knappt rida ut. Det har hänt att folket på motorklubbarna knackat dörr och bett oss stanna inne för att dom ska festa och ha biltävlingar...)
 
Sv: Handhäst - velig?

Jag brukar ta med mitt sto obs ej unghäst! som handhäst och jag lovar dig, valacken är inte exemplarisk. Han anser att det finns bara en gångart och den är galopp, oavsätt om man är på asfalt, i eländig terräng eller fin grusväg. Dessutom får han totalpanik ifall linan rör hans bakben :crazy:

Men det funkar bra ändå och vi har mött bilar osv, Gått i alla gångarter utan problem, det enda problemet är i så fall att sto:et kan stanna ifall hon inte orkar längre... och då rycker det till ordentligt i min arm eftersom jag har fullt upp med att hålla valacken!!!
 
Sv: Handhäst - velig?

HalyBailey skrev:
du ska vara glad för det, vår väg kallas för "Fyllevägen" av Göteborgspolisen och det säger väl en hel del om hur bilarna beter sig på vägen. kommer det dessutom en häst på vägen så är lyckan gjord för dom.
(drar INTE alla över en kam men vår väg ligger precis emellan Hells Angels-gbg och en annan fristående motorklubb....Suck...ibland törs man knappt rida ut. Det har hänt att folket på motorklubbarna knackat dörr och bett oss stanna inne för att dom ska festa och ha biltävlingar...)

Usch, jag är inte avundsjuk. Enda anckdelen med den här vägen förutom att den är för kort är att det stor bit av den sitter rovdjursstängsel. Dvs det sitter fårstängsel i vägkanten, och 1 dm över mark, 1 dm utstickande från stängslet sitter en enkel, blank järntråd. Perfeeeekt att skär aav senor på om de skulle börja jazza runt för vilt.
 
Sv: Handhäst - velig?

Becca85 skrev:
Jag tycker att du kan testa i skritt och att du ta med dig en kompis som går med första gången. För om det händer nåt så kan hon ta unghästen. Går det bra så kan ni ju öka ridturen lite varje gång även testa olika gångarter. Men det är aldrig risk fritt när det gäller hästar.



bra förslag :) så tycker jag också
 
Sv: Handhäst - velig?

Jag har alltid repgrimma på handhästen. Starkare än vanlig grimma men inget bett i munnen ifall du måste släppa.
 
Sv: Handhäst - velig?

Jag red connemaran, som likt din var trafiksäker men kunde spåra ur rejält för stora stenar osv, och min MYCKET nervklena shettis som handhäst. De låg så långt ifrån varandra på rangskalan det bara går.
Det var enorm skillnad i deras beteende när dom "arbetade". Då existerade inte rangen alls. Jag hade henne i ca 3-4 m lina eller flexikoppel för hundar och alltid i grimma. Commemaran var den typen man kunde linda linor 14 varv runt öronen utan att han reagerade och det var ju en stor fördel. Shettisen är otroligt instabil i
i trafiken men det gick bra när connemaran vart mellan henne och bilarna. I skogen lärde hon sig att antingen gå bakom eller framför och inte gå på fel sida av träden, på väg gick hon alltid på hö sida. M tiden blev de samspelta och det gick bra i alla gångarter trots em massa bockar och brallar.
Nu är han connemaran borta och shettisen och jag håller på lär upp ett vbl. Hon har så jäkla långa ben att shettisen får trava hela tiden när den stora skrittar, men det går bra det m.
 
Sv: Handhäst - velig?

Jag överlevde ;)



Idag premiärprovade jag, så på med utrustning på Vision (valacken), och grimma och grimskaft på Kele (unghästen).

Satt upp och Kele var som jag misstänkt inga problem, men VISION tyckte det var superfarligt och flippade och fnattade. Kele flyttade sig ur vägen och kollade med milt överseende blick på honom samtidigt som hon SUCKADE *s*

Lyckades reda ut det och börja skritta, men Kele ville gå bakom, och det tyckte Vision var hemskt läskigt för då kom grimskaftet mot honom. Och för att få alla på rätt plats igen fick jag cirkla på smal grusväg, både en och fjorton gånger första biten. Kele skötte sig med den äran.

Sen fick jag Kele att fatta var hons kulle gå, och lyckades hålla Vision hyfsat i schack och vi började ta oss framåt.

Kele kom på att man kunde trava för att hinna med bättre, men kom snart på att det var kul att trava, dock inga problem att bromsa.

Vid ett tillfälle såg jag på henne att hon tänkte nypa till Vision för att få llite fart på det hela, men Vision såg det också och innan jag hann göra något hade han vispat ut ett bakben hos hennes håll och sen övergav hon de ideerna.

Var ute i 60 minuter, red 45 av dem.

Trots att det alltså gick alldeles utmärkt att ha henne som handhäst efter det inledande trasslet så tror jag att jag fortsätter promenera henne nu under konvalescensen iaf och kanske har henne som handhäst 1 gång/vecka, jag insåg att jag inte riktigt gillar hur VISION får det när han går med handhäst. Dels är det inte bra för hans rygg att skritta en massa, men det kan jag ta om det inte är så att det lätt blir så att jag hamnar snett i sadeln, har svårt att formge honom på en hand och att han lätt får ryck i munnen om jag rider på tvåhands med Keles lina emellan.

men, jag är IMPONERAD över mina små raringar, Kele för hons kötte sig som förväntat (dvs strålande) och Vision för att han kom över 'skräcken' och sen var en klippa som oavsett hur jag satt eller gjorde (en gång var jag halvvägs ur sadeln) snällt och fint knatade på rakt fram! GLAD också att Kele inte verkade bry sig ALLS om min höjd!
 
Sv: Handhäst - velig?

*får luddiga minnesbilder av hur vi som tuffa tjejer på ridskolan skulle rida lektionshästar till sommarhagen, orkade inte rida två vändor utan tog handhästar som aldrig varit med om det, och galopperade hela vägen :idea: * Man var verkligen totalt rubbad när man var liten :o
 

Liknande trådar

Träning 2011:an har bott här sen han var ett år, och har tyvärr varit rejält trafikrädd hela tiden. Han är i princip inte rädd för fan själv...
2
Svar
33
· Visningar
2 293
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 591
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp