Händer som domnar pga graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Indyhope

Trådstartare
Varje gång när jag vaknar har jag en konstig känsla i mina händer. Det är ungefär som känslan när man har legat på dem och de har domnat bort, fast konstigare. Det känns som om de har svullnat upp 10 gånger i storlek och det tar jättelång tid innan känseln är tillbaka igen. Jag vet att jag inte har legat på dem när det händer, så det beror inte på det.

Kan det ha något att göra med graviditeten? Får kramper varje natt i benen också, men det är normalt har jag förstått.

Sv: Händer som domnar pga graviditet?

Ja, det har säkerligen med graviditeten att göra, sk. karpaltunnelsyndrom. Prata med barnmorskan nästa gång du är dit så får du höra mer. Jag har inte riktigt kläm på det där mer än att jag vet att det är besvärligt för de som drabbas.

// K

Åh, tack för svaret! Kollade upp lite mer om det på internet och det verkar vara det jag har. :(

Någon annan som har haft det i samband med graviditet? Gick det över efteråt?

Angående kramperna så brukar det kunna bero på magnesuimbrist. Detta är tyvärr något som kunskapen generellt är dålig om, tyvärr. Men prova att börja äta magnesiumtillskott så ska du se att det ger med sig om några dagar... (och läser man på förpackningarna så står det ofta att man ska ta större dos som gravid, vilket innebär att man HAR ett större behov just då)

Jag har också händer som domnar ibland, i samband med att de svullnar.

Blir i regel bättre men går sällan över helt. Är en tämligen enkel sak att operera och det blir stor skillnad efteråt.

Jag hade det under båda graviditeterna och det gick över direkt efteråt båda gångerna. Det beror nog på en ökad svullnad generellt och märks just där för att det är en så trång nervpassage. Det man kan göra att tänka på att inte hänga stilla ner med armarna i onödan utan lägga upp dem i hjärthöjd när man vilar. Och inte sova med böjda handleder..

Karpaltunnelsyndrom får en hel del gravida, speciellt mot slutet. Det går oftast över när bebin har fötts.
Du kan få nattskenor via arbetsterapeuten på din vårdcentral, det brukar hjälpa.

Lite för lat för att söka själv, så kan det slå sig även på benen? Mina ben/fötter "somnar" mycket lättare nu när jag är gravid än förut... inte för att det är så störande men av ren nyfikenhet...

Jaså, jag har hört att det är kaliumbrist som kramperna i benen kan bero på. Eller har jag svamlat till det nu?

Ang. karpaltunnelsyndrom så hade jag det i en hand under förra grav. och det gick bort helt efteråt. Kanske beror det på hur kraftigt det är huruvida det blir bestående eller inte. Har ännu inte fått några känningar av det (är i v 30) men det kan väl komma.

Vildvittra

Jag har oxå Karpaltunnelsyndrom . Hade det innan graviditeten och även nu efter, även fast det var värre när jag var gravid. :eek:
Att ha handlovsskydd när man sover är kanonbra och hjälper väldigt mycket. Det går bra att använda sådana man har när man åker inlines även om de kan vara lite varma :p Kanske har du sådana själv eller känner någon du kan låna av och prova.

Ett sätt att få tillbaka kännseln i händerna när det domnat är att vinkla handen något uppåt, inte så mycket bara en aning, och hålla den så en stund. Det brukar hjälpa mycket bättre än att öppna och stänga händerna som man annars brukar göra när händerna sover. Att sätta sig upp är också bra.

Lycka till!!

// Anna

Har också hört att kaliumbrist är boven.

M.

Bara för att virra till det ännu mer, så har jag hört att det är lågt blodsocker som är boven till kramp i benen. Jag blev rekommenderad att ha dextrosol tillgänglig på nätterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 760
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
971
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka