handen uppe elr nere???

S

spindel_17

jag är väldigt förvirrad.min jätteduktiga tränare säger att jag ska ha handen nere och min komis som oxå är tävlingsryttare,ridlärare säger uppe..
hur ligger det till??????:confused:

Sv: handen uppe elr nere???

Båda menar lagom!! :idea: Fast har olika sätt att uttrycka sig på. Självklart skall du bära din hand själv, den får inte ligga mot sadeln eller nedanför men den får heller inte bli för hög, du skall ha en rak linje från hästens mun till din armbåge.

Handen ska väl lite högre upp när man har befäst formen? Det kanske fortfarande är något som inte stämmer, du är orolig med handen och hästen blir därmed orolig i munnen - då är det bra med lite lägre hand - efterhand som du (ni) blir stadigare kan du höja handen lite. Är det inte så att om du vill ha hästen i lite lägre form sänker du handen lite och höjer handen lite när du vill höja formen? Det var ganska längesedan jag red för en tränare så jag kan ha fel...

handen ska vara lagom högt, varken nere på manken eller uppe i näshöjd på ryttaren

tror att man brukar säga en handsbredd över manken om man ska ange ett mera exakt mått

Jag tycker inte att man kan säga en statisk punkt där handen ska vara. Ibland kan den behöva vara mer än en decimeter nedanför manken, ibland ganska hög. Det beror ju helt på hur hästen går.

Många har så ostadig hand att de gör bäst i att vila handen mot hästen, så att hästen över huvud taget kan få arbetsro.

Rak linje från hästens mun till din armbåge. Du anpassar handens höjd till hur hästen går mao. :)

Jag utgår från att frågan gäller tävlande ryttare och har man så dålig hand som du beskrev så ska man hålla sig från tävlingsbanorna ett tag till tycker jag.

hrm...

Handställningen handlar ju mkt om HUR du vill påverka din häst i träningen. Nu har jag själv väldigt spelande händer, och är fullständigt medveten om vad jag gör med dom och varför. (det får man av att träna för gamla militärryttare och tyska beridare för dom e F*n inte nådiga om man jamsar runt med händerna..)

Men vet du inte varför, eller hur, du påverkar din häst så försök hålla dig till "medelläget" som dom flesta här så vänligt upplyst dig om :)

Det där med handställning och indirekt och direkt bettpåverkan är en hel vetenskap.. men ta upp det med din tränare nästa gång - h*n känner ju både dig och hästen - framför allt vet hur ni ser ut ihop - och borde därför kunna ge ett Betydligt mer uttömmande svar än någon av oss besserwissrar här kan :D

Lycka till! :D

Men det ska väll finnas ryttare i alla kategorier, annars skulle det ju varken finnas vinnare eller förlorare. Jag ser tävling som träning, det är ju ett utmärkt tillfälle att få hästen och sig självt bedömd? Har jag fel? På ett protokoll står det ju det mesta du behöver veta för att förbättra dig. Sist jag tävlade dressyr fick jag kommentaren " sänk handen ibland" och trots denna kommentaren vann jag..

Är jag helt ute och cyklar? :)

hrm...

(det får man av att träna för gamla militärryttare och tyska beridare för dom e F*n inte nådiga om man jamsar runt med händerna..)

Ja, då får man veta bla att man påverkar hästen bättre och mer precist om man inte sitter med en halvmeter mellan händerna.

Vilket stämmer. Sen kan man behöva leda, visa, ta olika tygeltag, men grundställningen är med händerna nära varandra, inte långt utanför på varje sida:crazy:
Apropå gamla militärer som kan ägna en lektion bara åt handställningen:p

Ja, då får man veta bla att man påverkar hästen bättre och mer precist om man inte sitter med en halvmeter mellan händerna.

Vilket stämmer. Sen kan man behöva leda, visa, ta olika tygeltag, men grundställningen är med händerna nära varandra, inte långt utanför på varje sida:crazy:
Apropå gamla militärer som kan ägna en lektion bara åt handställningen:p

:rofl: Låter som vi hamnat med precis samma form av gamla militärer.. jiiiiis, dom kan VERKLIGEN få en att skärpa sig. Fast en lektion? Snarare tre år på rad... *asg* Men snacka om att man lärde sig vad man bör göra och vad man inte bör... Grundställningen på händerna är ju samma oavsett om man rider klassiskt, western eller barock/akademiskt (vet inte skillnaden mellan b och a) precis som halvhalter, upplyftande tygeltag, sänkande tygeltag, ställande osvosvosv i nästan all oändlighet :D det är en djungel av bettinverkan där ute...

Det jag reagerar på idag (usch va jag låter gammal..) är när jag tittar på dressyr detta STÄNDIGA dragande, händerna är ju inte lugna och mjuka längre utan verkar få såga och skutta bäst dom kan. :eek: om jag går tillbaka och funderar på alla mina lektioner med dom där attans vattenkopparna i händerna, het-potatis-tankarna osv som alla var för att skona hästens mun så undrar jag vart dom försvann... Ett bett är ju inte skarpare än handen som håller tyglarna.. men vissa av dom ryttare jag sett på sistone skulle min häst aldrig acceptera att ha på ryggen, fast nu är hon ju lite egen med. :love:

Ja jag är ju så gammal så.....:rofl: :rofl: :D

Men det fanns en här i trakten för några år sen men han var gammal och orkade sen inte längre åka ut och träna.

Honom red min dotter för och det var så roligt för jag blev riktigt nostalgisk:p Hon uppskattade honom faktiskt. Även om det var ovant att en insturktör var så otroligt petig med ryttaren själv (och inte hästen)

Vissa som red för honom uppskattade det inte alls. :angel: De fick skritta skritta skritta och jobba med sitsen, och händerna i det oändliga. (VIlket deras hästar nog var innerligt tacksamma för:D )

ja.. det e ju just det :) Jag uppskattade det väldigt just med tanke på min pålle/mina pållar :)

men kan mkt väl förstå folk som inte orkar träna på det sättet :D

Råkade du med ut för "penningtricket"? Här är din veckopeng, den ska du ha mellan knäna och sadeln, tappar du dom är dom borta, nu ska vi träna lättridning utan stigbyglar... :rofl: jag var en fattig liten tös :)

ja.. det e ju just det :) Jag uppskattade det väldigt just med tanke på min pålle/mina pållar :)

men kan mkt väl förstå folk som inte orkar träna på det sättet :D

Råkade du med ut för "penningtricket"? Här är din veckopeng, den ska du ha mellan knäna och sadeln, tappar du dom är dom borta, nu ska vi träna lättridning utan stigbyglar... :rofl: jag var en fattig liten tös :)

:rofl: Ja det känner jag igen, det knäslutet har jag nog inte kommit från än helt och hållet (i fältsitsen):angel:

Samt balansridning av olika slag och det var mycket nyttigt. Inte vågade man säga att man inte tordes heller:rofl:

*ASG* inte våga? Pah! Blek som ett lakan och ett hjärta som slog som en trummaskin, men orden inte våga? :rofl: :rofl: :rofl: hade man otur så var d ju nästan så longerpisken kom fram..! Värst var väl ändå, släpp stigbyglarna, lägg ner tyglarna och sträck ut händerna - varsågod trava.. och när dom där attans farbröderna bestämde man var redo så skulle man fanken lyckas rida lätt, styra och allmänt möjligt annat.. jiiis. Skulle nog aldrig våga d idag..

Jag rider mkt western nu och knäslut på en westernhäst är som att lägga en gatsten på gaspedalen... *lol* Gissa om jag får skäll! :D Men man sitter kvar på d mesta tycker jag, stoltast blev jag för nån dag sen då jag tränade min donna barbacka och hon blev lite skrämd... :D hon har krut i arslet den lilla damen så rumpan åkte in (lite dubbelmacka över henne) och världens explosion frammåt, fanken, hon slängde mig så mkt bakåt med sitt ivägskjutande att jag nästan låg ner, men inte katten åkte man av :D :D

Ja det var både hoppa med uppknutna tyglar och utan stigbyglar och göra "konster" på hästryggen:rofl: Gör man det nuförtiden?

Och inte vågade jag i alla fall säga emot, som sagt:angel:

Jag körde såna övningar med barnen (de egna:p ) och de uppskattade det och blev väldigt sadelfasta i alla fall och det var ju meningen, okcså:idea: . Men de älskade det:idea:

Apropå, man ser ofta på ridbilderna här på buke bla att folk har händer långt isär, även lite duktigare ryttare ibland (och det är inte unghästar) Skulle behövas en och annan "gubbe" tror jag. :angel:

Själv försöker ajg komma ihåg och man känner ju när man har en bra handställning att man inverkar bättre och med mindre rörelser, men det är så lätt att glömma det:o

Vi behöver helt klart fler gamla gubbar i ridningen i dag! :) Känns som mkt av den respekten man hade för dom fattas i relationen barn/ungdom vs ridläraren i dag. Även respekten för hästarna upplevde jag annorlunda, i stallet där jag höll till vågade man inte springa och tjoa och stimma i stallet för att Kapten skulle bli sur. Barnen på ridskolorna idag verkar ju snurra runt hej vilt överallt.

Jag vet faktiskt inte om man gör dom övningarna fortfarande, den tyska beridaren jag tränar för gör det men jag har inte sprungit på en "normal svensk hippolog/ridlärare" som gjort det på väääääääldigt länge, typ tio år?

Jo, jag vet vad du menar, låga starka händer (som gärna låser sig) ser man ofta, som där till är så pass "ihop" med resten av kroppen att dom för varje steg förflyttar sig runt 5 cm bakåt/framåt vilket resulterar i ett evinnerligt dragande i munnen. Lär sig inte ryttarna idag att "separera" händerna från resten av kroppen? Den där flexande böjningen i armbåge och handled som gör att man SLIPPER rycka sin stackars häst i munnen.. Sen har vi ju nästa favorit, händerna uppe vid näsan så fort man ska sakta av/hästen drar på lite/det kommer ett hinder. Den är ju en klassiker numera med. Roligast (för jag tycker faktiskt det är ganska humoristiskt) är när folk med högburna händer ska hoppa, hästen blir lite tänd, händerna höjs ännu mer, avtrampet kommer, händerna är någonstans i öronhöjd på ryttaren, landingen då hästen sänker huvudet och ryttarens redan alldeles för högt placerade tyngdpunkt resulterar i att ryttaren skallar sin häst i nacken. Jag såg en tjej för lite sen som lyckades med detta vid varje språng! Det påminde lite om en gammal Kalle Anka serie.

Vad jag har hört så beror de på hur man själv är byggd. Har man länga armar ska man rida med en lägra hand, å med korta armar ska man rida hed en mer buren hand...
Men ja, bara man kan ge hästen de stödet den behöver å ge den eftergift så borde de ju inte spela sådär jättestor roll om man har handen lite mer buren el lite mer sänkt. Viktigast é ju att de fungerar på ett trevligt sätt för både häst å ryttare!:idea:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 534
Senast: Raderad medlem 149793
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 623
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar