handen på hjärtat, plockar ni upp efter era hundar?

Sv: handen på hjärtat, plockar ni upp efter era hundar?

Jag plockar alltid upp, även i skogen, påsar har jag överallt så de finns alltid till hands...undantag till upplockning är i vår instängslade hönsgård, eller hundgård eller vad det nu kan kallas-om hunden bajsar i ett buskage eller snårighet därinne typ.

KL

Jag plockar alltid upp, även i skogen utom om han har gått in i ett snår eller liknande. De skogar vi går i är väl använda för olika slags friluftsliv och jag tycker inte att t.ex. svampplockare ska behöva trampa i hundlort så fort de lämnar stigen. Inte heller vill jag behöva kryssa mellan bajshögarna när vi är ute och går utanför stigarna. Tyvärr är det många som struntar i att plocka upp i skogen och det är riktigt otrevligt. Vem vill titta på fossilerade gigantiska labradorhögar i parti och minut?

Ja jag plockar ALLTID upp efter min hund. Trevligt att läsa tt det finns fler som plockar upp efter hunden frivilligt :))
Även när den gör sina behov i gräset vid sidan på grusväen. Det är SÅÅÅ roligt att köra röjsågen i hundskit som skvätter runt.
Men tyvärr så är det många som alldrig plockar upp efter sin hund. Bra för att det är en väg på landet. Varför skulle det var skilland på oss på landet mot er i stan? Det är så äckligt när man går till sidan för en bil så står man i hund skit.
Så även om jag bor på landet så begär vi att dom rom rastar sina hundrar på vår länga smala grusväg plockat upp efter hundarna och att dom anväder koppel på hunden inte i jackfickan.

Jag plockar också upp där det kan tänkas störa, har också några gånger fått petat bort bajset med pinnar/ stoora löv;). Då hunden/arna har bajsat på olämpliga ställen och jag glömt påsarna hemma...

Jag plockar nästan aldrig upp.

Mina hundar rastas i stort sett alltid där det är höggräs, där få andra går. På klippta gräsmattor plockar jag förstås upp, men rastar som sagt sällan på såna platser. Dessutom kan jag säga till mina hundar att vänta så att de kan gå ut i högt gräs.

Jag är dessutom en sån där person som kallt går fram och erbjuder en påse till de hundägare jag ser som inte plockar. Har lyckats med att få flera pensionärsgubbar börja plocka (åtminstone häromkring är det mest äldre folk som struntar i att plocka upp) med den taktiken. Jag går ändå alltid omkring med påsar i fickorna.

:bow:

TS: Jag plockar alltid upp. Eller nej, det var en lögn, inte om vi är i skogen och hunden är flera meter bort från stigen. Men på/alldeles bredvid stigen, absolut. Samma sak i bostadsområden, parker osv. Tycker det är skitäckligt (:D) med hundbajs och jag vill inte se/lukta/kliva i någon anann hunds bajs och ser det som självklart att jag tar upp efter den hund jag är ute med.

Jag plockar alltid upp där det finns en risk att det kan störa folk och fä. Men det är väldigt sällan som det händer på sådana platser, vi rör oss inte så mycket i sådan miljö.
Vuxenhunden gillar dessutom att skita i höggräs/buske.
Hemma på tomten kör jag en runda med spaden en gång om dagen. Skitäckligt med hundbajs ju!

Senast ändrad:

*knapp*

Jag plockar ALLTID upp såvida det inte mot förmodan skulle vara inne i en buske eller i skogen. Detta gäller även i hundrastgården, där är det ju jätteviktigt att man tar upp då det är så hårt tryck just där.

Jag har alltid en rulle med mig, skulle skämmas ögonen ur mig om jag skulle stå utan påse vilket har hänt och då får man ju snällt gå den rundan senare och plocka upp skiten.

Jag plockar alltid upp inne i bostadsområden, är vi i skogen plockar jag inte upp eller om hundarna sätter sig långt nere i ett dike som gränsar till terräng där ingen människa normalt sätter sin fot.

Jag plockar alltid upp efter min hund, med reservation för att hunden någon enstaka gång har bajsat tre gånger på en runda och jag bara har haft med mig två påsar.

Dels är det inte så kul att trampa i det, men framförallt finns det en risk att sprida sjukdomar och/eller parasiter. Här i Stockholm så sprids t.ex. magsjuka som en löpeld i perioder.

Jag plockar alltid upp, med handen på hjärtat! Bajsar hon i skogen utanför en stig plockar jag inte upp, men alltid annars :)

Plockar alltid upp där det kan störa folk. Men aldrig i skogen. Skulle dem skita nära gångvägen så tar jag en pinne och skvätter bort det längre in i skogen/diket :)

Den enda gången jag inte plockar upp är om vi är mitt ute i skogen, inte på någon stig utan "off road" så att säga eller om de gör någonstans där jag helt enkelt inte kan komma åt utan att riskera att sticka ut ett öga eller två på någon pinne eller liknande. Jag har dock alltid minst 2 påsar med mig i fickan så är det möjligt så tar jag alltid upp efter dom.

Plockar alltid upp där det kan störa, dva städer, samhällen, bland hus osv. Men aldrig annars. Inte i skogen, i högt gräs vid grusvägar osv.

Jag plockar alltid, utan undantag upp efter min hund runt där vi bor (väldigt centralt och mycket hundar vistas i vår "kiss o bajs runda" park. Däremot på långrundorna ute i naturen är det en svårare fråga. Är jag i skogen plockar jag inte, om han bajsar på en stig puttar jag undan med en pinne.

Är jag dock i ett naturområde som är lite mer ordnat bland villor och så där det egentligen känns som att man borde plocka upp men där det inte finns papperskorgar puttar jag bort det med en pinne där med.

Finns ett ställe vi promenerar ibland där det verkligen känns som man borde plocka men finns inte en papperskorg inom 1 mil i orådet. Ja då har jag fått släpa på full bajspåse ett par gånger i två timmar och det gör jag inte om. Annars är min hund rätt duktig att bajsa direkt invid papperskorgar! Rätt så praktiskt! :bow:

Släpar ni med er fulla bajspåsar på långrundor utan korgar eller hur gör ni?

kl

Nej, jag plockar inte upp. OM jag skulle röra mig i centrum eller på nåns gård plockar jag såklart upp, men hunden bajsar alltid i nåt dike och jag ser ingen anledning att plocka upp bajs ur ett dike. Samma gäller i skogen. Som tur är så bajsar hon aldrig på stigen, utan under någon gran eller i ett dike. Noggrann hund.

Sedan låter jag henne aldrig kissa på gräsplättar, utan alltid i diket.

Edit, bör kanske nämnas att jag bor på ett ställe med skog och ängar, inte precis tätbygd...

Plockar alltid upp i stan, i parker, eller andra offentliga platser. Det är rent hyfs att städa efter sig och sin hund.

Plockar inte upp i skogen, eller om hon sätter sig långt in under buskar/ställen som jag inte kommer åt utan att vrida kroppen halvt ur led.

Det är sällan jag glömmer påsar, men visst har det hänt att jag glömt eller (vanligare) att det bajsas friskt och min två påsar ryker direkt - så kommer det en tredje hög på hemvägen... då brukar jag försöka knuffa bort det.

Jag tycker det är viktigt att visa respekt för andra och ta bort bajset, det är inte mycket arbete med gör stor skillnad.

Alltid - även i skogen om de inte backat in i någon taggig buske eller något snår. Det rör sig en hel del folk i vår skog, särskilt i svamp- och bärtider, så att lämna känns inte okej. Fy för att trampa i nylevererad hundbajs!

Exakt. Jag undrar varför så många här tycker att det är ok att inte plocka upp bara för att bajset inte ligger precis på stigen. Det kan väl ändå komma folk och gå där; andra hundägare inte minst. Jag är en sådan som gärna försöker gå utanför stigarna för att hunden och jag själv ska få lite mer träning och det är döäckligt att hitta hundbajs överallt. Dessutom plockar jag gärna bär och svamp, liksom många med mig.

Exakt. Jag undrar varför så många här tycker att det är ok att inte plocka upp bara för att bajset inte ligger precis på stigen. Det kan väl ändå komma folk och gå där; andra hundägare inte minst. Jag är en sådan som gärna försöker gå utanför stigarna för att hunden och jag själv ska få lite mer träning och det är döäckligt att hitta hundbajs överallt. Dessutom plockar jag gärna bär och svamp, liksom många med mig.

Fast det beror ju lite på var man bor och hur frekvent skogen används, där jag går med våran hund så skulle jag säga att hans bajs per dag, matchas av ett par älgar, rådjur, räv, vildsvin, grävling, lo och en och annan varg... Så det spelar inte så stor roll om hans bajs ligger kvar eller inte, det är ändå en försvinnande liten del av det bajs som ligger i skogen... :D

Men däremot när vi tex har varit på besök i Göteborg så har jag självklart plockat upp överallt, och blivit förskräckt över hur många som uppenbart inte gör det...

Liknande trådar

Övr. Hund Liten spinoff på Icke-hundägare. Känner att jag måste starta denna eftersom jag precis upplevde någonting som gjorde mig jäv-igt...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 512
G
Övr. Hund Äntligen sommarlov! Men som hundägare blir det inte alltid som man minns det när man var liten. Upp varje morgon. I alla väder. Ut och...
2
Svar
23
· Visningar
2 369
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka