handbojjor till häst?

Sv: handbojjor till häst?

Läskiga bettplattan (hoppas piggarna är av gummi!) finns här (For Your Horse > Girths And Accessories > Accessories > Bit Burr om de ändrar länkningen på sidan igen).

Natali skrev:
"Handbojorna" används när du skall rida ut på en längre tur, typ över några dagar. Då sätter du den på hästens framben= då kan inte hästen sticka iväg, och du kan ha hästen lös runt tältet när du övernattar i skogen.

Precis, och så vaknar man av att hästen snubblat och kraschat över tältet?? :rofl: :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Att hobbla en häst när man är ute på tur tillåter ju hästen att beta vilket inte uppbindning gör.

Jag var på turridning i Norge och då hade hästarna sånna där när vi övernattade i tält på fjällen. Dom hade inga problem alls med dom, dom kan ju gå men inte trava/galoppera eller hoppa tror jag det är. Dom slapp ju då vara uppbundna och turledarna slapp bygga hage åt dom. fast i Sverige är dom förbjudna. Kan säkert missbrukas... somm allt annat.

Fast den där bettplattan såg läbbig ut!! Det är så man gör för att hästen ska gå bra... :idea:

En jag känner en som hade "bojjor" bak på en häst när den hade box vila för om han inte hade dom så skulle innte stallet finnas kvar då han sparkade så :devil: mycket, men han kunde både lägga sig ner och resa sig utan problem.

Men jag skulle inte våga ha dom på en häst ute eller varför inte om hästen har behandlats för en skada och inte får springa så han den ju ändå vara ute, eller nä frästen låter för reskabelt.

Kram

En häst i stallet har såna på sig för att han sparkar väldigt mycket i boxen (ful ovana). De han har är med kedja mellan som man delar på mitten så att benen inte sitter fast i varandra. När han sparkar får han en smäll på benet av kedjan. Observera att den är ganska lätt så han skadar sig inte, men det är tillräckligt för att det ska göra lite ont och han slutar..

Och än en gång har vi människor hittat enkla lösningar på problem vi själva skapat...

Hehe* äntligen ett bra tips på hus jag ska få svarten att sluta gräva sönder hästtransporten med frambenen... :D

Ja dessvärre var den enkla lösningen den bästa i det här tillfället. Hästen är inlånad till ridskoleverksamheten sedan februari och det är bättre att han står med bojjor än sparkar sönder både sig själv och stallet. Som tur är så sparkar han nästan bara vid fodring, men det är irriterande nog som det är.. Han ska tillbaka till ägaren nu i juni så vi slipper honom i alla fall! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag undrar vad för utrustning man kan köpa när man inte har egen häst och rider nästan aldrig? Jag har redan bland annat ryktväska...
Svar
11
· Visningar
1 093
Senast: Modest
·
Utrustning Hej! Vad har ni för utrustning på era HSS hästar? Headshaking syndrom Jag söker just nu de absolut bästa nosnäten som finns! Nån som...
Svar
1
· Visningar
708
Senast: ylvalill
·
Utrustning Viss utrustning passar ju inte bra utseendemässigt på alla hästar. Vissa är jätte fina i "svängda" pannband medan vissa inte alls passar...
Svar
9
· Visningar
1 033
Senast: Mimsan_
·
Utrustning Tycker att det är dags för en ordentlig utrustningstråd! Frågeställningen lyder som följer: Vad har din för utrustning? Vad för har den... 2
Svar
30
· Visningar
3 291
Senast: saraee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrsnack nummer 18