Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle tvunget ha tik när jag skaffade min första hund. Men när det sket sig i två kullar och ingen hade nån planerad kull inom rimlig tid (har hovawart och så många kullar per år föds inte) så blev det en hane från första kullen jag skulle haft tik från ändå. Har aldrig ångrat det valet och inte är han direkt påverkad av löptikar. En vända som unghund kunde löptik störa ut honom vid träning men numera bryr han sig inte. Det är bara när tiken jag har löper som han kan bli lite störd av andra löptikar men inte så att han inte fungerar i träning/tävling.Tack för allas svar!
Försöker övertala mig själv att jag kan tänka mig hane, men det är sablans svårt alltså.
Jag skulle tvunget ha tik när jag skaffade min första hund. Men när det sket sig i två kullar och ingen hade nån planerad kull inom rimlig tid (har hovawart och så många kullar per år föds inte) så blev det en hane från första kullen jag skulle haft tik från ändå. Har aldrig ångrat det valet och inte är han direkt påverkad av löptikar. En vända som unghund kunde löptik störa ut honom vid träning men numera bryr han sig inte. Det är bara när tiken jag har löper som han kan bli lite störd av andra löptikar men inte så att han inte fungerar i träning/tävling.
Som många andra upplever jag att det är vanligare inom vissa raser och linjer.
Skiljer det på tikar och hanar då? Tänker på könsbundet agg.Ja, löp är jag dels väldigt orolig för då jag bor i ett otroligt hundtätt område. Sen har andra saker (som inte nämnts i den här tråden) också betydelse, som att jag exempelvis ska ha en ras där hanhundsagg inte är särskilt ovanligt.
Skiljer det på tikar och hanar då? Tänker på könsbundet agg.
Så tråkigt. Då är det ju en viktig bit att ta hänsyn till med. Har man många hanhundar man umgås med kanske tik är lämpligast.Ja det gör det, tyvärr.
Så tråkigt. Då är det ju en viktig bit att ta hänsyn till med. Har man många hanhundar man umgås med kanske tik är lämpligast.
Hur vanligt är det att hanar störs och blir jobbiga, pipiga, okoncentrerade etc. kring löptikar? Går sådant mycket i arv?
Jag har typ alltid haft tik och trivs så himla bra med det, de få erfarenheter jag haft av hane har varit sådär. Överväger hur det skulle va att ha en själv, men är rädd för just att ha en som blir jobbig vid löp eftersom vi bor i ett otroligt hundtätt område där det ständigt finns en tik som löper.
Alltså inte intresserad av diskussionen tik vs hane, den finns det mängder om trådar i. Mest intresserad av hur pass vanligt det är med berörda hanar.
Jag upplever att hanar som får vara med och gå igenom hela löp med tikar, lär sig när det är tid att bry sig eller inteTack för allas svar!
Försöker övertala mig själv att jag kan tänka mig hane, men det är sablans svårt alltså.
Jag upplever att hanar som får vara med och gå igenom hela löp med tikar, lär sig när det är tid att bry sig eller inte
Har nu en unghane på 1 år och 7 månader och detta är nu tredje löpet han upplever. Tidigare två hemmavid (hans mors löp) och nu med promenader varje dag med kompisens tik som nu löper. Hon började visa intresse och vika svans redan förra veckan men min grabb har bara varit lite "gullig" mot henne fram tills idag och inte haft några problem att leka, jobba, vara lös etc. Idag säger han däremot att hon är redo, så nu tar vi en paus från kompisen och tiken några dagar för nu är det "hett" och verkligen höglöp
I övrigt är det många löptikar i området, men det har inte varit några problem att få grabben att vara lös ute och fokusera I koppel har han däremot varit lätt dragig och nosig pga det, men vi jobbar på belöningssystem där.
Mycket är rasbetingat och jag upplever att ju mer arbetsvillighet det finns i hunden, desto lättare har den att koppla bort löptikar och kunna koncentrera sig på annat.
Hahaha, eller hitta någon du kan promenera med under löpenJag får helt enkelt låna hem löptikar då?
Hoppar in här utan att ha läst hela tråden, så ni får ursäkta om detta redan tagits upp!
Hur effektivt är det att kastrera äldre hundar för att få bort lite av det här med att sitta i hallen och gnälla/maniskt luktande på kissfläckar när traktens tikar löper? Frågan gäller en 5-årig dansk-svensk.
Hoppar in här utan att ha läst hela tråden, så ni får ursäkta om detta redan tagits upp!
Hur effektivt är det att kastrera äldre hundar för att få bort lite av det här med att sitta i hallen och gnälla/maniskt luktande på kissfläckar när traktens tikar löper? Frågan gäller en 5-årig dansk-svensk.