Han sparkar!

Sv: Han sparkar!

så, det är inte riktat mot dig, ska bara skriva av mig lite.

Om det är såhär, att du har fått en shettis på foder, av en privatperson eller en förening kanske, och du fick med en kass sele som ingen häst ska behöva dra i, ingen körutbildning utan bara en lyckospark i rumpan och en kort beskrivning om hur man kör, så är det för djäkligt. Man ska aldrig köra själv om man inte är riktigt van, man ska aldrig köra ut med okänd häst, man ska ha bra grejer, kunna anpassa grejerna och ha säkerheten i åtanke alltid. Känna att man behärskar allt detta innan man ger sig ut med en ponny, som dessutom riskerar att få en skakel mellan bakbenen av glädjesprång.. suck, hur var det med den där kuskutbildningen ? se annnat inlägg.

förväntar mig inget svar..utan säger som puffan, : ville bara skriva av mig lite

Hej Snigelfarmor! Jag hör till den enorma skaran av okunniga kuskar. Jag kör mina shettisar med en sk skitsele men inser nu att detta måste få ett slut:eek: . vi är många som tror att dessa selar är helt ok men jag förstår nu att så inte är fallet. Hur når man ut till alla dessa okunniga kuskar där ute i landet? Jag vill så klart att körningen skall vara lika rolig för hästen som för mig!

Appropå sele...

Jag föredrar Tärnsjöselarna men då kommer man upp i en annan prisklass... :angel:

Slagjord är helt enkelt en rem som man fäster i skaklarna. Den lägges över hästens bakdel, så att pålle inte ska komma upp så högt med bakdelen när han sparkar bakut, och fastna med benen över en skakel eller där man sitter. Vi har en liten ligist, som kan göra glädjeskutt, och honom är det inget fel på alls, han kan även göra så, när han blir riden, fast då är det under protest, han gillar bättre att bli körd.

Sen är det ju så, att alla hästar passar inte till att vara ridhäst, eller körhäst, förr sa man, att gick det inte att ha hästen som ridhäst, kunde man alltid använda den som körhäst! Det gjorde att många hästar fick göra det som de passade bäst till. Så är det inte nu för tiden, utan många hästar skall vara ridhästar, vare sej de passar bra för det eller ej.

Men prova en slaggjord tycker jag, det är nog bara att han är ovan vid att någon kör honom. Ofta kan man sluta med slaggjorden efter ett tag, då hästen lärt sej, att det inte är någon idé att skutta omkring, för det tar bara stopp iallafall. Lycka till, jag tror faktiskt inte att det är nåt fel på hästen, bara för att han sparkar bakut.

Min ena shettis både skuttar av glädje och försöker dessutom ofta rulla sig när vi är ute och kör och rider. Han har blåbärsfläckar på sadelgjorden som bevis :D
Men, jag tror han gör det av glädje eftersom det kommer då vi själva är glada och hejar på lite extra. Hoppas det är detsamma för din nya vän, så det inte är för att något inte känns bra för honom... Shettisar visar ju ofta vad de tycker om saker och ting - bra eller dåligt - man missar det inte. Åtminstone inte hos mina ;)

Däremot kan jag förstå att det är lite jobbigt, jag har själv varit med om att min ena häst fick upp bakbenet över skackeln och fick panik. Det slutade lyckligt den gången (hon lyssnar väldigt väl till vad vi säger) men man vet ju aldrig vad som kan hända...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 577
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 200
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka