Han smiter!

flugskit

Trådstartare
Ni får ursäkta mitt frenetiska trådskapande.

Min lilla 7månades goldenvalp är en hejare på att smita. Han brukar få vara lös ute på gården när jag är ute. Han håller sig runt i kring för det mesta, fast mitt i det kan han få ett tvärryck och kasta sig ut på vägen och över till grannens dike. I går sprang han iväg efter vägen ca. 100m. När jag ropar på honom eller säger "NEJ!" med allvarlig ton så bryr han sig inte. Han bara marscherar iväg som om han har kottar i öronen.

Inomhus samt när jag är i ridhuset och tränar lyssnar han bra på sitt namn och när man säger "hit!".
Tycker det blir läskigt när han springer efter vägen eftersom det är endel bilar som kör här. Som plåster på såren så kan vi inte försäkra honom eftersom dom dumma uppfödarna vägrar ge oss stamtavlorna :mad:

Känns så tråkigt att alltid behöva ha honom fast när man är ute.
 
Sv: Han smiter!

Försäkra honom kan ni göra utan stamtavla och är han reggad, så kan ni anmäla uppfödaren till SKK:s juridiska avdelning, eftersom att man som uppfödare inte får hålla kvar stamtavlan!!

Om inte annat kan ni enkelt beställa en dublett :devil:
 
Sv: Han smiter!

Om jag vore du skulle jag först och främst sluta ha hunden lös eftersom du är medveten om att han kan dra iväg.
Sedan skulle jag införskaffa en långlina och träna med den istället, på så vis kan hunden få vara "friare" där det finns möjlighet samtidigt som man har något stopp.
Och träna utöver det mycket kontaktövningar.

Har du förresten gått/går någon kurs med honom? Om inte så kontakta närmaste brukshundsklubb så att du kan få hjälp på den vägen.
 
Sv: Han smiter!

Vi har makens oreggade bc försäkrad som en arbetande bc utan problem. Så det kanske beror på vilket bolag man har?

ÄR hunden reggad, men uppfödaren inte lämnar ut stamtavlan?
 
Sv: Han smiter!

Men om han är reggad måste det väl bara vara att uppge reg.nr om de vill ha det så kan du försäkra honom som renrasig? Du står väl ändå som ägare?

Är försäkringsbolaget så noga att du måste ha stamtavlan hos dig? Som du dessutom Ska ha, håller med Gnist, anmäl till SKK's juridiska avdelning. Är hunden din ska du ha stamtavlan.

Ang rymningarna, träna kontaktövningar & inkallningar med mer & mer störningar, använd lina i början. Det ska vara väl införstått för hunden att han ska hålla koll på dig, inte tvärt om, sätt gränser för hur långt bort hunden får knata iväg från dig. Bra tips att gå en kurs, om du inte gått valpkurs så kanske det kan funka annars någon allmänlydnadskurs?
 
Senast ändrad:
Sv: Han smiter!

Om jag vore du skulle jag först och främst sluta ha hunden lös eftersom du är medveten om att han kan dra iväg.
Sedan skulle jag införskaffa en långlina och träna med den istället, på så vis kan hunden få vara "friare" där det finns möjlighet samtidigt som man har något stopp.
Och träna utöver det mycket kontaktövningar.

Har du förresten gått/går någon kurs med honom? Om inte så kontakta närmaste brukshundsklubb så att du kan få hjälp på den vägen.
Jag har en långlina som han får sitta fast i.

Jag har inte gått någon kurs, det finns ingen här. Det var en kurs 4 mil härifrån för ett tag sen, men kunde inte gå den eftersom han var för ung då.

Gnist: Jag vet inte om han är reggad, pojkvännen har papprena hemma hos honom. Jag ska ta reda på det :)
 
Sv: Han smiter!

ID nummer har han garanterat, så då kan du söka reda på honom i SKK:s hunddata och se om han är reggad eller inte.
 
Sv: Han smiter!

Okej, jag ska promenera och hämta papprena i dag.

Nu har jag i alla fall mailat den juridiska avdelningen på SKK så får vi se vad dom säger!
 
Sv: Han smiter!

Ahhhhhhh, jag blir galen. Har hittat papprena nu. IDnumret står där. Har sökt på det på kennelklubbens sökmotor, men den hittar ingen hund? Det enda som kom upp var en person russel terrier som hade en annan slutsiffra. Vad är detta? Har vi blivit helblåsta eller vad är det frågan om?
 
Sv: Han smiter!

Har han ett "kennelnamn" alltså ett namn som han ska vara registrerad i? Med kennelns namn plus hans eget?
Vad heter kenneln, när är han född, vad heter föräldarna?
Står det inget reg.nr? är det id-nummer då & inte chipnummer?

Om du vill ha hjälp att leta reda på honom så kan du PMa mig. Gärna med så mkt uppgifter du har så blir det lättare:)

Hoppas att du inte blivit lurad..
 
Sv: Han smiter!

finns det inget regnr så är hunden inte reggad och alltså inte renrasig (med stamtavla). vad har ni betalt för hunden?
 
Sv: Han smiter!

Precis.. verkar konstigt att hunden inte finns med på hunddata, min valp fanns med redan innan jag hämtade honom.. Är väl så det "brukar" funka? hmm
 
Sv: Han smiter!

Han heter Buster på vaccinations- och besiktningsintygen. Han är köpt från en privatperson. Jag PM:ar :)

Cillamuffins: 7000kr.
 
Sv: Han smiter!

Ja, det har han. En kvinna som hade köpt en valp av honom ringde till pojkvännen och frågade om vi hade fått den, för hon hade inte heller fått någon.

Kan ju tilläggas att jag var på plats och såg hundföräldrarna, båda såg då ut som renrasiga goldens.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 334
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Min 6-månader gamla valp (unghund?) och jag har lite problem vad gäller möten med människor och hundar. Han går oftast lös, och när...
Svar
3
· Visningar
1 596
Senast: Nila
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 912
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Åh vad jag önskar att jag aldrig skulle behöva starta en sådan här tråd, speciellt inte redan. I lördags hämtade vi hem en...
13 14 15
Svar
285
· Visningar
32 204
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp