Han skrämmer mig lite...

caradan

Trådstartare
Min nya häst (sedan 2,5 vecka) har börjat sin test period nu. Från att varit en ängel i all hantering så börjar han att testa lite.
LÄgger gärna öronen bakåt när jag leder honom, trampar rakt på mig. Han känns hotande men han gör inget alls egentligen som är hotande men ändå blir jag osäker.

Nu har jag bara ridit honom två gånger men jag har varit ute och gått och borstat mycket och grejat.

När vi är i stallet är det inga problem, han har öronen halft bakåt men han gör inget alls.
Jga kan greja obehindrat med honom
Han surar då jag spänner gjorden på sadeln (testade en ny idag) inte så att han hugger i luften eller så men han surar.

Han har något lurigt i sig och det känns som om han kommer att explodera när som helst.

Enligt förra ägaren så är han en ängel rätt och slätt. Och visst han är jätte snäll men vad jag hatar denjna test period...hoppas att den går över fort. (med min förra häst höll vi på i 6 månader!)

Har ni några tips och ideer hur jag hanterar honom i dessa lömska situationer??

Jag fick en ny häst för några månader och jag kan säga att det är nu som hennes "test-period" börjar komma..
Mest av allt när man rider ut.
Men: Att umgås med han mycket, och som du gör, är ute och går och borstar och allmänt bara var med honom, gör att han tyr sig till dig och då efter ett tag behöver han inte testa..
Jag blev också lite skrämd då just för att man inte känner hästen och vet inte hur man ska gå tillväga och hur låångt han är villig att gå..
UMGÅS! Strunta i ridningen om du känner att det inte ger nånting..
Allt tar sin tid.
Jag umgicks väldigt mycket med min och nu är vi bästisar, redan efter några små månader..

Lycka till !! :)

Det hade nästan varit bättre om han gjorde ngt än detta hotandet, det gör mig galen att inte veta om det kommer ngt eller ej....

Men jag får ta det lugnt med honom, rida kan jag ändå inte för jag har ingen sadel!

Jag är precis som du! Jag tolkar och försöker förutsäga hur hästen ska reagera. Och jag tar det personligt om hästen ser sur eller orolig ut. (Blir ledsen eller rädd.) Det påverkar mig jättemycket. Och då blir det ju en ond cirkel, för om hästen märker att jag blir nervös, då blir den ju oxå nervös eller frustrerad.

Men det brukar hjälpa att tänka på att ingen häst blir farlig över en natt. Det ska jättemycket till innan en häst anfaller en människa. Hästar vill ju vara till lags och göra rätt. Och de flesta hästar vet ju inte om hur stora och starka de egentligen är i förhållande till oss människor.

För att en häst ska fatta att den kan skada en människa måste den passera många steg. Det finns ju odrägliga ponnier som får göra i princip som de vill för sina ryttare, eftersom barnen är så små och inte är tillräckligt tydliga. Men ändå har dessa ponnier inte börjat gå till anfall än. De har fattat att de kan vända hem när de inte vill gå längre, och de kanske har märkt att de kan böja ner huvudet och beta, trots att barnet drar i grimskaftet, men tanken har inte slagit dem att de helt enkelt skulle kunna slå omkull ungen och slippa tjatet. Det krävs mycket för att en häst ska gå så långt.

Jag hade en unghäst som kickade mot mig i hagen. Då blev jag både ledsen och upprörd, och trodde att hon hade tagit makten över mig. Men min kille bara skrattade och visade att hon faktiskt gjorde så även åt de andra hästarna. Hon kickade, men alltid med minst en meters marginal. De andra hästarna rörde inte en min, för de VISSTE att hon aldrig skulle våga kicka så att det träffade. Så jag skickade in min kille i hagen, och när hon kickade i luften tog han ett steg framåt mot henne och röt till, för att visa att han inte gillade att hon gjorde så. Och det funkade.

Förstår du vad jag vill säga? Jag menar att du inte ska ta det så personligt om hon lägger öronen bakåt eller nåt sånt. Tro inte det värsta. Innerst inne VET du ju att hon inte är nån galen, felhanterad häst som hatar människor, eller hur? Titta på henne i hagen, hon lägger säkert öronen bakåt åt de andra hästarna oxå ibland, utan att det betyder så värst mycket. Det kanske bara betyder typ: Kan du inte gå nån annanstans och fisa! ;)

Din häst är inte elak mot dig personligen, precis som ovanstående sa. Han vill bara se vem det är som ska bestämma egentligen.

Det gäller helt enkelt att du visar att det är du som bestämmer. Detta går att göra med väldigt enkla medel.

Om han hotar, bry dig inte om det. Skratta och prata med honom som om du inte har en aning om vad han sysslar med.
Om han går på dig.. Flytta på honom ordentligt.

Ge tillbaka men gör ingen stor affär av det hela. Det är väldig sällan man behöver ta till hårda nypor eller ens höja rösten..

Lycka till och tänk på att alla som får en ny häst får gå igenom en sån här period.

Hästar kan ändra sitt beteende ett tag efter miljö byte.
Jag har alltid gjort så att jag försöker komma igång och jobba hästen efter ca 2dgr. Vid överskotts energi så kan hästar lätt bli lite "surare".
Försök att snabbt hitta rutiner för din nya häst så känner han trygghet och du har lättare att lära dig hur han uppträder i olika situationer.
Häng inte upp dig på detaljer och låt honom inte skrämma dig, tidsnog så lär ni känna varandra och du kommer nog då säga precis som tidigare ägare sa att han är som ett lam.
Om du blir skrämd och osäker försök att ta hjälp snabbt så ni inte kommer på kant med varandra.
Lycka till
/M

Jag är lite skeptisk mot det här "testperiod"-konseptet. Många gånger handlar det om undanflykter från ryttaren för att hästen börjat säga emot. Testar gör dock alla hästar, det är självklart att de måste ta reda på vart gränserna går och vart positionerna ska vara.

Men en häst ska inte ha någon anledning att testa sin ägare hur som helst, och om det fortsätter är det för att ägaren gör fel, inte för att hästen "tycker att det är roligt".
Under en sån här "period" skulle jag iaf. föreslå att du tar bort allt osäkert i hans hantering/ridning. Tex. sadeln. Du kan inte veta hur bra den sitter, eller om han har en muskel som störs av den pga. spänningra som kommit sen tiden med förra ägaren. Sen skulle jag använda ett enkelt bett, eller bara sidepull. Jag skulle dra ner på krav om form och liknande(efter som att det även där kan finnas problem, framförallt när det kommer till ryggen). Visst kan man rida i form, men då ska den komma naturligt från hästen sida och jag skulle rida med mjuka händer så att hästen själv kunde välja läge för huvud och hals. Rida uppmjukande och avslappnande övningar på relativt långa tyglar(eller iaf rida endast med guidande tygel). Om hästen tjurar skulle jag genast ta det som ett tecken och känna igenom, prata, ta kontakt för att ta reda på vad som är fel. Även prata om positioner från marken så att ledarskapet blev tydligare.

Ärligt talat skulle jag göra i princip samma sak varesej hästen hade en "period" eller inte. Just för att slippa alla missförstånd och känna hästen så att han blev trygg med relationen. För relationen är enda anledningen för hästen att testa.

När jag får hem en ny häst ser jag till att en equiterapeut som hjälpt mig med många hsätar tittar igenom den först. Just för att utesluta att hästen inte har spänningar eller annat som kan orsaka vissa beteenden.

Just sura vid sadling hänger ofta ihop med spända magmuskler. Han har bytt foder och kan ha lite magkänningar.

Att han däremot inte har respekt för dig när du leder låter som en ren test-grej. Där skulle jag se till att öva på det tills han förstår att det du säger och gör gäller, och lär sig just dina signaler. Hellre att du säger ifrån NU med grövre hjälper än du kommer använda senare, än att du får en häst som lärt sig att dig kan man köra med.

Mmm mitt enda tips, hälsa på honom ofta, i hagen även om du inte ska rida eller borsta. Så lär du känna honom snabbare.....

Orkar inte ge ett bra svar, men om man vill ha en hint om hur man ska uppföra sig kring hästar, vilket kroppspråk man ska ha, så kan jag säga: titta på "mannen som kunde tala med hästar" (eller rena horsemanship filmer). Jag menar inte att man ska utföraa några av dessa övningar, men titta på hur dom rör sig och hur dom kommunicerar via kroppspråk. Om du vet av någon i din närhet som har bra hand med hästar (inte nödvändigtvis en NH-typ) så skynda dig att be om hjälp innan du blir rädd för honom på riktigt!
Sen måste jag :bow::a dig för att du söker hjälp så pass tidigt, innan det har gått för långt!

Har haft min häst i fem år och han testar dagligen, han är rätt tuff överhuvudtaget.
I början kan det kännas jobbigt men sen vet man ungefär vad de kommer att göra.
Du kan kanske testa honom i annat? Tömköra, longera, promenera, löshoppa osv. Han kanske är lite uttråkad sen förra hemmet bara och behöver "leva upp" lite? Om han verkar va tjurig ang sadeln så kolla upp den direkt, när ryggproblem väl dyker upp är de oftast väldigt svåra att bli av med också :(

Hej!

Jag tycker att du skall lägga så mycket tid du bara kan på att lära känna din häst och vad han tycker om. Har du väl fått en häst som en vän, så kan jag garantera dig att din vän inte kommer att testa dig i fortsättningen.

Se till exempel på hur hästkompisar i hagen kliar varandra, det gör de bland annat för att stärka sina vänskapsband.

Lägg mycket tid på att borsta din häst, klia den, hälsa på den i hagen, prata med den och var lugn och konsekvent i ditt hanterande. Lek med den, lär den nya saker och ha bara mysigt mm. Ledarskap hit och dit i all ära, ömsesidig respekt och vänskap kommer du mycket långt på. Du slipper också problemet med flockberoendet eftersom hästen ser dig som flocken.

Ägaren till min häst var väldigt tydlig när han talade om att min häst var i värsta trotsåldern när jag köpte honom. Själv ser jag honom som en av mina bästa vänner och en ängel till hästhund. Han kan bland annat gå helt lös när vi är ute och promenerar fast han precis fyllt 4 år.

Ja vad jag vill säga med detta inlägg är att precis som med alla djur är det du som formar hur du vill att ditt djur skall uppträda mot dig. Ger du kärlek får du mångfalt tillbaka, ger du slag kommer du förr eller senare att sälja din häst som kunde blivit den perfekta hästkompisen.

Lycka till!

Mvh Ulrika

ignorera att han läger öronen bakåt, men när han går på dig så knuffa till honom ordentligt, så brukar det gå över väldigt fort.
Min lilla bimbo gick oxå rakt på en om hon ansåg att man stod i vägen när hon skulle svänga runt så att man kunde stänga grinden bakom sig, så jag knuffade ut henne en bit varje gång hon gjorde så och nu har hon lagt av helt.
Var bestämd ocg tillrätavisa honom varje gång han gör någonting som han inte får göra så kommer han nog väldigt snabbt att se dig som leddaren :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 248
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV