Sv: Han "passar" istället för att trava.
Du har redan fått många bra tips, men jag flikar in ändå.
Stirra dig inte blind på tips du får om vad som "ska" funka. Enligt en tränare jag hade ett kort tag så KUNDE inte min lilla islänning trava i skänkelvikning eller över bommar. Visst kunde han det.
Min kille passar främst på grund av spänningar och obalans. Så för mig har det inte hjälpt så mycket med såna övningar som bara gör det bättre för stunden. Cavaletti tex funkade för att hitta takten, men det löste inte problemet med spänningarna, så han fortsatte att passa.
Mycket lösgörande i skritt och om du har möjlighet att rida ut i riktig skog, inte på stigar, utan så ojämn terräng som möjligt (börja lite försiktigt bara så att hästen lär sig ta sig fram ifall den är lite snavig och vinglig av sig).
Röstkommando tycker jag också är bra, du kan börja från marken och springa bredvid, så ser du tydligt att han säkert travar rent. Sen uppsuttet har jag sagt trav när han travar till att börja med, för att sen när han lärt sig kommandot, säga trav vid fattningen. Förstärk gärna kommandot tex genom att ge signal med spöt. Jag brukar ha det precis framför sadeln när han ska trava (inte piska alltså, utan bara hålla det emot hästen)
Nu på träningarna har vi försökt få trav och min tränare kommenterade att han kan inte trava om han inte är på tygeln. Det stämmer, så får du hästen i form så kommer den att trava. Första lektionen vi skulle försöka få trav tog det ca 40 min
men det är helt klart värt arbetet.
Men försök att själv hitta vägar, prova alla tips du får, men ruta inte in dig för mycket på att allt kommer funka. Jag tycker personligen att det är bättre att jobba lösgörande för att hitta formen än att trava över cavaletti, även om det också är bra. Variation är det bästa såklart!
Lycka till