Han kräks och har magknip!

MsSleepalot

Trådstartare
Nu börjar det bli jobbigt att se sonen 7 veckor gammal ha så ont i magen och kräkas hela tiden:(
Han har magknip större delen av den vakna tiden och kräks nästan hela tiden... Kräks inte bara efter maten och inte bara lite utan det är nästan hela tiden och riktiga kastspyor...
Kommer direkt när han fått i sig när han blivit mätt, även när man bryter mitt i maten och han ska rapa.

Ofta är han hungrig och suger och suger men så fort det börjar lägga sig i magen korvar han ihop sig och han börjar skrika. Tar då ut nappen och då blir han ledsen för han inte får mat, sätter i nappen, han suger några sug sen blir han som en ostbåge och skriker igen...

Han får Sempers magdroppar och Minifom.
Ammar heller inte pga att det tyvärr inte fungerade för oss. Han får Nan 1 i Dr Browns nappflaska med flasknapp nr 2(han blev lika av napp nr 1 + en mängd andra nappflaskor).

nån som har nån teori om vad det kan vara? Får han fel ersättning? Bör vi testa Enfamil mot reflux/uppstötningar? Hur ger man Enfamil, endast det eller dels det dels Nan?
Eller har magknipen med kräkningarna att göra? Han kan ju knappt äta utan att få ont i magen:(

Tips?

Sv: Han kräks och har magknip!

Prova byt mot Nutramigen (ej komjölksbaserad) ersättning finns att köpa på apoteket så kan ni utesluta komjölksallergi. svindyrt MEN om det är det som är problemet så får ni ut det på recept sen.

Kan också vara kolik - den beror oftast på tre orsaker

1. sväljer mkt luft när de äter dvs de får massa luftbubblor i magen som gör ont när magen ska hantera dem det är här minifom kommer in och hjälper OM detta är problemet. Har minifom inte gjort någon skillnad på en vecka kan man skita i det då är det förmodligen inte detta som är problemet.

2. De är komjölksallergiker (ca 1/3 del av all kolik beror på detta och inte kolik egentligen). Ammar får man gå på strikt komjölksfri kost och se om det blir bättre. ger man ersättning så kan man byta till en ersättning som inte är komjölksbaserad ex nutramigen.

3. De har outvecklade tarmar (eller mkt aktivitet i dem)och det gör ont i magen pga dem. Här hjälper bara tiden... oftast är det som värst kring 5-6 veckor för att sedan avta. Saker som kan hjälpa här är: akupunktur, kolikmassage. Det finns en "riktig" medicin merbentyl men det är ett licenspreparat och ges bara ut i absoluta nödfall och i riktigt svåra kolikfall då den kan ha en del biverkningar.

Här har du lite info från vårdguiden om kolik: http://www.vardguiden.se/templates/Article.aspx?ArticleID=3201 om du bläddrar neråt lite finns ex på kolikmassagen där.

Förstår er fullt ut. Isak hade en djävulsk kolik på uppemot 12 timmar långa skrikpass man känner sig så jäkla maktlös när man inget kan göra och ens bebis har så ont.

Kolik och magont på bebisar avtar oftast och försvinner för de absoluta flertalet kring 3 månader därför kallas det ofta för 3månaders kolik.

Syrran hade liknande med hennes, han hade fel på magen så fick opereras så om jag va du skulle jag rådfråga barnläkaren. Men hoppas det går över. Mvh Hanna

Tror ni det kan vara komjölksallergi? Hur tidigt i åldern kan man upptäcka det?

Han började med detta redan när han var 2 veckor gammal. Trodde då att jag hade dåligt med mjölk så han blev ledsen pga det. Men han har gjort lika ända sen dess.

När han vaknat från att ha sovit minst ca 30 min går det jättebra att äta, inga problem alls. Sen sköter man om honom som blöjbyte och pyssel och leka lite tills han blir hungrig och trött igen. Det är då som det blir sådär:(

Nu vaknade han precis och han vräkt i sig 70+80 ml Bifidus(glömde säga han får det också) + Nan1. Kräktes. Innan det försökte han äta men krälade bara när han försökte äta, innan jag stoppade i nappen och han somnade(sov 1 timme, vrålhungrig).

Sover gör han hyfsat på nätterna nu vilket han inte gjorde förut. Men han får ont efter nattmålet också men somnar om ganska fort.

Så fundersam över vad det kan vara...

Ni som har komjölksallergiker, hur och när märkte ni era barn var allergiska?

Jag kommer också att tänka på pylorusspasm.

Symtomen är ofta kraftiga, med kräkningar, diarré, kolik och eksem. Allra vanligast är mag- och tarmsymtomen. Prova som en del föreslagit Nutramigen eller Profylac. Cirka 2% av spädbarnen i Sverige är komjölksallergiska

Jag tycker du ska börja med att kontakta BVC och be deras läkare undersöka honom, sen gör du eventuella förändringar av maten i samråd med dem.

Kan vara gastroesofageal reflux oxå, att magmunnen inte är fullt utvecklad och stänger så maten kommer upp, får man inte behålla det man behöver så blir man hungrig och får ont i magen.

Finns en ersättning som heter Enfamil på apoteket, samma tillverkare som nutramigen.

Rasmus kräktes jämt när han var liten, det berodde på magmunnen, vi fick jätte snabbt hjälp av BVC med att b.la få träffa en läkare som snabbt skickade en remiss till special bvc så vi fick åka dit och göra ett allergitest. Det går fort och smidigt och gör inte heller ont.

Har man nutramigen/enfamil på recept betalar man 90 kr för 6 st burkar á 400g.

Det skiljer sig lite från landsting till landsting tror man får 12 burkar nutra för 120 kr här i Västerbotten.

Simon hade hemskt ont i magen inatt när han ätit:( det var så hemskt att se honom sådär så jag tog och köpte en burk Nutramigen idag och nu sitter han och äter det för första gången. Han tyckte det var lite äckligt men jag följde instruktionerna och hade i lite socker då. Då gick det bra.

Hoppas verkligen det blir bättre!

Men ring till BVC direkt i morgon bittit och berätta hur det är så ni får hjälp, självklart hoppas jag att det blir bra som ni har gjort nu men man ska inte exprimentera allt för mycket själv när man inte vet varför barnet inte mår bra!

Men ring till BVC direkt i morgon bittit och berätta hur det är så ni får hjälp, självklart hoppas jag att det blir bra som ni har gjort nu men man ska inte exprimentera allt för mycket själv när man inte vet varför barnet inte mår bra!

Håller med om att det är väldigt dumt att experimentera själv, att inte ha rådfrågat BVC först! Hade ju tänkt ringa dit imorn bitti och frågat om råd. Men så dåligt som Simon mådde inatt var inte kul att se, det började innan han ens ätit sig mätt:(
Han har nu ätit Nutramigen en gång och inget grinande alls! Hoppas vi hittat rätt nu.

Men jösses menar du att ingen på BVC har hjäpt er när han haft problem så länge?

kl:
vill bara påpeka att man inte kan på helt tillförlitliga svar på allergitester på så små barn och att det vanliga när man misstänker allergi är att man utesluter det misstänkta ur kosten (givetvis i samråd med läkare, men om man ger t.ex. Nutramigen så är ju det en komplett ersättning så det ÄR ingen katastrof att börja med det på egen hand)...

Nä just att ge nutra istället för nan/semper är ju inte hela världen. Blir han bra så är det ju super om inte förutsätter åtminstonne jag att man tar kontakt med sjukvården? Men nutra i sig är ju inte farligt, det var det första vi fick prova till Isak när vi hade så hemsk kolik (dels för att utesluta ev allergier och om han fick i sig tillräckligt inget avdera var problemet).

Kan vara gastroesofageal reflux oxå, att magmunnen inte är fullt utvecklad och stänger så maten kommer upp, får man inte behålla det man behöver så blir man hungrig och får ont i magen.

Finns en ersättning som heter Enfamil på apoteket, samma tillverkare som nutramigen.

Rasmus kräktes jämt när han var liten, det berodde på magmunnen, vi fick jätte snabbt hjälp av BVC med att b.la få träffa en läkare som snabbt skickade en remiss till special bvc så vi fick åka dit och göra ett allergitest. Det går fort och smidigt och gör inte heller ont.

Har man nutramigen/enfamil på recept betalar man 90 kr för 6 st burkar á 400g.

Kräktes bara Rasmus eller hade han några andra symptom?

Men jösses menar du att ingen på BVC har hjäpt er när han haft problem så länge?

Nja dom säger väl att det är normalt att dom kräks så mycket när dom är så små. Och javisst det håller jag med om.
Sen att han blivit sådär när han ätit har vi ju fått Minifom mot och dom tror det är gaser i magen som ska ut. Själv har jag alltid trott det var amningsnappen som gjorde han fick i sig för mkt luft och ont i magen.

Ingen aning om vad som är felet:( han har varit lite knölig nu på kvällen igen...

Nä vet du vad... vad sur jag blir på ert bvc. KRÄV mera hjälp! Vi fick jättebra stöd från BVC när vi hade Isaks kolik. Bland annat blev uppskickade på barn där magen ultraljudades för att kolla just magmunnen allt för att utesluta att ngt annat var fel. BVC-sköterskan lyssnade och tog oss på stort allvar det är inte bara sådär det ska vara.

Tycker du att Minifomet hjälper? Det behöver ju som sagt inte vara luft i magen och då hjälper det inte ett piss för att vara krass. Vi slopade minifomet till isak och märkte ingen som helst skillnad.

Nej jag tycker inte minifomet hjälper särskilt mycket. Har i princip slutat använda det nu för jag märker ändå ingen skillnad...
Ikväll har han varit en del knölig, får se hur han är inatt och imorn.

Ska ringa Bvc imorn och tala om läget så får vi se.

Liknande trådar

Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 652
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 394
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Mina tvillingar har lite magknip, från början var det bara killen men nu börjar tjejen också få det. Det är inte kolik (än) utan ser mer...
2
Svar
26
· Visningar
2 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2