Han kör över mig TOTALT!!! HJÄLP.......

I

izor

Köpte en tolvåring för ett och ett halvt år sedan. Tuff valack med mycket attityd men ändå trevlig i hantering osv.
Red honom i ca ett halv år sedan kom flytt till egen gård och bebis i magen i första hand.
Nu är han igång sedan ett halv år tillbaka.
Problemet är att han har börjat testa mig rejält. Det började med att när jag ledde honom med grimma och grimskaft så kunde han svänga om med kroppen och börja trava iväg. Själv försökte jag ju få stopp på honom men lyckades inte. Glad i hågen så kom han ihåg det beteendet och tog fasta på det:eek:
Började då med NH övningar i paddock. Stanna, backa ( ibörjan drog han direkt...) men nu stannar han, backar när jag ber om det. Men om jag börjar att longera honom så viker han åt sidan och sticker.:devil: Har nu köpt en hingstkedja för att få stopp på honom men det är ju inte där lösningen sitter.
När jag har ridit ut sista gångerna så har han stuckit med mig när vi börjat närma oss hemåt. Från skritt så har han börjat gnägga, skrika, försöker sticka med mig. Lyckas han inte så reser han sig och skickar sig åt sidorna. Hur som helst, han känner att vill han så gör han vad han vill för jag orkar inte hålla honom när vi kör NH övningar, och i ridningen så kommer han undan också. Han reser sig, kastar sig åt sidorna och kör upp nosen så högt det går och springer. Jag tar i en tygel men han viker hela kroppen och sticker i alla fall. Ibland lyckas jag stanna mot ett träd.
Nu är hela inlägget helt virrigt:o men jag är helt frustrerad och måste få hjälp!!:cry:
Jag rider på vanligt tre delat bett, är ett skarpare bett lösningen? Tycker själv att det är ledarskapet som måste fastställas och då spelar inte skarpa bett och hingstkedjor någon roll i slutändan, men hur gör jag när han ändå inte lyssnar? :confused:
Har ni erfarenhet och tips om NH övningar till en RIKTIGT isstadig tuffing?:crazy:

Sv: Han kör över mig TOTALT!!! HJÄLP.......

Jag vet inte direkt men dt är ju alltid tråkigt att vänta p påsvar dt vet jag :P

Jag förstår att du har det väldigt jobbigt me hästen :/
Känner du ingen som kan ännu mer om hästar än dig då, som kanke kan hjälpa dig?

När han försöker sticka, kan du inte rycka tag i honom ORDENTLIGT och ryta åt honom? Jag förstår om dt inte är lätt men jag bara tänker lite..

Och så kan du ju berömma homom ordentligt när han INTE är dum? då kanske dt blir bättre..mina svar kankse inte va til lså mkt hjälp ja e ingen expert men, men..

Lycka till iallafall!

Låter verkligen som om det är han som bestämmer och inte du.

Jag skulle aldrig tveka att ta till skarpare bett, kedja, graman eller vad det nu kan behövas för att så att säga stävja själva syptomen. Men som du själv sjäger så är det ju inte lösningen på själva problemet, jag tycker absolut att du ska ta hjälp, innan han skrämmer dig rejält.

Det är ju inte säkert ett skarpare bett hjälper eftersom han reser sig och det kan han göra även med skarpare bett. Annars skulle jag definitivt har föreslagit det. Som jag ser det är stegrandet mycket svårare för om en häst sticker kan man sätta på tex jaktbett som brukar funka tills man lärt vem som bestämmer tempot.
Jag känner inte dej och inte hästen så jag kan inte ge bra råd. MEn det som alltid är viktigt är att känna att du har kommandot hela tiden. Då kan du förekomma honom och ha honom i "ditt grepp" innan han börjar. Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt men min erfarenhet är att är man lite skraj och väntar dumheter så slutar man lätt RIDA och ÅKER häst istället. JAg menar att det lätt blir så. Man väntar och avvaktar och är inte lika aktiv i hela ridningen. För mej har det varit så att jag i de lägena måste påminna mej själv att ta tillbaka kommandot, att rida aktivt och att KÄNNA mej starkare än hästen. Att rida i varje steg, så att säga, om du förstår. Då ligger man också lite före och känner när den börjar trassla ur och kan börja parera och vara beredd. Har man hästen "mellan hand och skänkel" och JOBBAR i varje steg, vågar man ofta klippa till och sätta en gräns just när man känner att den tänker trassla sig ur och ställa till något. Det har med attityden att göra, din attityd. Jättesvårt att förklara. NÄr mina barn var små sa jag åt dem att bli arga när hästen bråkade och inte bli rädda. (för sina busiga ponnies) Det fungerade.
Min dotter red en jävlig ponny och tävlade första gången när hon var sex år på liten blåbärshoppning. Jag var lite orolig när hon gick in på den luriga ibland elaka ponnyn som kunde dra iväg och tvärnita eller bocka av ungar över hindret. Men hon bet ihop hela ansiktet coh sa "nu hoppar du annars dödar jag dej".
Sen hoppade de runt felrfritt. NAturligtvis skulle hon inte ha dödat hästen, men hennes känsla var ett tydligt budksap, till den ponnyn. Hon älskade att skrömma barn eftersom hon stått på ridskola i sitt liv opch hon visste exakt när barn gick att skrämma.
Vet inte om det går att fatta, kanske måste man hitta den här känslan inom isg, så fungerar det för mej i alla fall. "Nu har jag fått nog, nu tolererar jag inte att vara rädd mer."
Men ta inga allvarliga risker. Det är det inte värt.

Tack snälla för svar! I ridningen så är det nog som oopsie säger att när det "barkar" iväg (inte innan) så blir det kanske så att jag slutar att rida, det blir en maktkamp endast mellan oss. (som jag inte vinner:crazy: ) och dels att jag nog gott kan prova ett skarpare bett.
I ridningen löser det sig nog, men det svåraste som jag tycker är ledarskapet från marken!!
Kan jag få till det så tror jag även att det blir lättare från hästryggen.
När jag är på marken och han ideligen bara sticker ifrån mig, hur ska jag få igenom övningarna. Har ni fler bra tips på hur jag ska få honom att lyssna utan att dra iväg.
Jag har ingen styrka att hålla kvar honom om jag inte har hingstkedja. Problemet är att jag tyckte att jag fått igenom övningarna bra, provade att ta bort hingstkedjan men då stack han ifrån mig igen:eek:
Jag har en bra NH bok som jag läser från pärm till pärm, så övningar finns det tips på men hur ska jag göra när jag knappt hinner tänka övningen förrän han har stuckit ifrån mig.
Han är ur stark så styrke kampen vinner jag aldrig. Antingen med hingstkedja eller annat, eller med kvinnlig list?
Jag är säker på att det med mycket jobb kommer att lösa sig, jag kommer att få hjälp av en instruktör (hon kommer i morrn...), själv är jag världens envisaste:devil: men det är så himla bra att få en massa olika tips så kan man samla allt och prova det som eventuellt kan vara nyckeln för oss!!

Tack på förhand!!:bow:

Jotack- var ägare till en helt ohanterad och därmed galen fjording för många år sedan. Han liknar mycket i det du skriver. Hade inte så mkt erfarenhet då men nu skulle jag se saken på ett annat sätt. Det gäller nämligen att hitta signalerna som hästar har sinsemmellan i hästflocken. Du ska imitera ledarhästen så gott det går. Finns ju massor av böcker i ämnet. Tex en viktig sak är att DU bestämmer när kroppskontakt ska ske mellan dig och hästen. En häst ska hålla avståndet till dig på ett respektfullt sätt och först komma fram till dig när du signalerar att det är ok. Som sagt- köp en eller flera bra böcker om ämnet och förkovra dig- lycka till

Pröva att endast arbeta från marken så att du verkligen är ledare nästa gång du sätter dig upp på hästen. Var väldigt kroppsmedveten när du arbetar från marken, allt du gör ger en signal åt hästen. Försök att slopa alla kedjor och dylikt, på så sätt tror jag inte du blir en ärlig ledare. Böcker är jättebra att läsa (hempfling böckerna skulle jag tipsa dig om du inte läst dem) men ta hjälp av en duktig nh-instruktör som lär dig hur du ska jobba från marken, det är alltid lättare om man har någon att personligen fråga av osv. :)

Hej! Vilket bra svar Du ger!!! Jag har själv haft olika hästar med olika hyss där jag frågat om hjälp o visst har jag fått råd o hjälp men ingen har igentligen sagt det Du skriver, - sluta aldrig att rida.
Jag blev till slut så less på att allt gick ut på att träna NHövningar i paddocken osv att jag bara började tänka nä nu jä-lar o då började jag få en helt annan respekt o allt blev faktiskt till det bättre.
Naturligtvis ska man inte utsätta varken sig själv el hästen för fara el förkasta alla bra träningsråd man får men ibland tror jag att det bara behövs lite attitydsförändring.
:banana:

Har du provat att longera på långtömmar? Då har han svårare att dra sig undan eftersom att du blir starkare genom bettet. Använd en bröstsele, inspänningstyglar eller chambon och långa tömmar. Det är lite klurigt i början om man inte tidigare gjort det men du kanske kan öva på en lugnare häst först.
Få honom att lyssna till dina kommandon och göra som du säger. Du behöver ta tillbaka kommandot.

Unit skrev:
Hej! Vilket bra svar Du ger!!! Jag har själv haft olika hästar med olika hyss där jag frågat om hjälp o visst har jag fått råd o hjälp men ingen har igentligen sagt det Du skriver, - sluta aldrig att rida.
Jag blev till slut så less på att allt gick ut på att träna NHövningar i paddocken osv att jag bara började tänka nä nu jä-lar o då började jag få en helt annan respekt o allt blev faktiskt till det bättre.
Naturligtvis ska man inte utsätta varken sig själv el hästen för fara el förkasta alla bra träningsråd man får men ibland tror jag att det bara behövs lite attitydsförändring.
:banana:

Tack!
Ja, för min del grundar det sig på egen erfarenhet om hur viktigt det är hur jag själv känner mei i förhållande till hästen. Jag tror att hästar läser av oss väldigt väl. Och de är kloka nog att dra slutsatser.
Alla vet vi väl hur ridskolehästar lär sig skilja på "folk och folk" och jag tror ridskickligheten spelar mindre roll där än attityden.
En kompis var på K1 i Stoclholm och berättade om hästarna där som de unga värnpliktiga får ge sig i kast med. Det fanns några riktigt rävaktiga hästar som stod som tända ljus och gosade när små hästvana tjejer gick upp i spiltorna (praoeleverna) medan de blev människoätande monster :devil: när en stor kraftig (men rädd) värnpliktig smög upp till dem. :crazy:

Jag tycker precis som Zonya att det är idé att ta hjälp av en NH-tränare. De kan lättare se vart det brister och hjälpa dig till ett förbättrat beteende hos din häst fortare. Det finns ju alltid risker vid hantering av hästar som tagit överhanden och det måste ju kännas tryggt annars blir det inte roligt..
Hoppas allt löser sig!

Jag har inte sån stor erfarenhet av detta men du måste också tänka på att en häst som går ofta med ett skarpare bett blir ofta, nästan alltid väldigt hård i munnen och det är förjävligt rent ut sagt!:eek: för du vill ju byta till ett skarpare bett för att kunna ta tag i honom mer. Okej det funkar säkert ett tag, men efter ett tag upptäcker nog hästen detta och drar lika mkt igen efter en tid, och sedan till på köpet har du en häst som är hård i munnen! Nu känner inte jag hästen eller dig men det är något du borde tänka på iallafall! :smirk: jag vet en häst som hade en matte som nästan alltid red hästen på antingen pessoa med delta tygel eller på den isländska stången vilket är ett mkt skarpt bett. När man fick chansen att rida den här hästen så passade jag alltid på att rida på vanligt bett, och hon var omöjlig, gick inte att föra igenom nånting! nu är hästen såld och den nya ägaren har STORA problem med detta...

Nej skarpare bett hjälper inte, han har bara mer att slåss mot då och blir förmodligen mer hårdhänt.
Hanteringsfrågan är en sak, att hela tiden i varje moment i hanteringen se till att han inte tar över och det blir helt plötsligt på hans villkor.
Han får inte äta förens du sagt varsågod, han ska inte knuffa på dig och kliva på dig (stanna, backa hästen) han ska inte gå om dig, när jag leder hästar som verkligen klampar förbi brevid mig (oftast travhingstar) så gör jag stora volter så att hästen hamnar bakom mig, om och om igen -jag börjar aldrig rycka eller fajtas med dem -då kan man åka på en smäll själv.
Ta hjälp med hanteringsfrågan av någon som kan se hästen i varje situation utifrån, vad utlöser detta?

Ang. ridningen på vägen hem, ta en annan väg hem och/alt. sysselsätt hästen.
Det där beteendet brukar jag se hos hästar som har fått en alldeles egen galoppbacke tex. dvs att det brukar vara galopp här eller att det här är vägen hem och jag vill hem, hemmet drar och hästen spurtar hem utan att lyssna.
Aktivera, flytta, engagera i olika övningar på hemvägen -öppnor, trav-halt-trav-skritt-halt-skritt-övningar.
Jag red en häst förut en gång i tiden som drog hem, det tog iofs ett tag men genom aktivering och (vet inte om detta bidrog till att det fungerade till slut..) att genast vända bort från stallet och ut i skogen igen om hästen började takta och bli jobbig och okoncentrerad -kunde jag efter något års arbete trava på lång tygel enda till stalldörren om jag ville.

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
20 861
Senast: Tufs
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 711
Senast: Milosari
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 564
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 292
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama