Han kliar sig i svansen

D

Duffy

Hej! Under hela sommaren har min häst kliat sig i svansroten och över bakdelen. Har länge funderat på om detta kan vara början på excem, men efter att jag sett ett flertal andra hästar i mitt stall som också ser lite halvtaskiga ut i svansroten så kanske det är ett normalt beteende på sommaren. Jag har inte märkt av detta på våren (köpte honom i mars så jag vet inte hur det är på höst och vinter) utan det har börjat i juni. Han har bara kliat sig i svansroten, men inte så mkt att det har blivit skorpor eller börjat blöda. Men de övre svansstråna har han kliat av sig så att det bara är en liten tuss av testar i den övre delen av svansen. Vad tror ni det beror på?Känner ni igen detta på era hästar?
MVH:laugh:

Sv: Han kliar sig i svansen

Asså min foderponny hade eksem och han kliade ju av sig manen och svansen. Hade ju eksemtäcke på honom och då kliade han sig inte så mycket.

Det kan ju vara att din häst har fått mask för har de det så brukar de ställa sig och klia bakdelen mot stängsel m.m....

Lycka til!

Så där har vi flera på betet som gör, även min.
Fick tips om att tvätta med vatten + äppelcidervinäger
Har nu gjort det den sista månaden, med att helt enkelt ta en svamp och torka av hästen varje dag, och lite mer på svans rot och det har hjälpt, hon kliar sig nästan inget!

Senast ändrad:

Asså min foderponny hade eksem och han kliade ju av sig manen och svansen. Hade ju eksemtäcke på honom och då kliade han sig inte så mycket.

Det kan ju vara att din häst har fått mask för har de det så brukar de ställa sig och klia bakdelen mot stängsel m.m....

Lycka til!

Okej, det var ju ett tag sedan jag avmaskade honom så det är ju möjligt. Vet du varför de kliar sig i bakdelen när de fått mask då?

Så där har vi flera på betet som gör, även min.
Fick tips om att tvätta med vatten + äppelcidervinäger
Har nu gjort det den sista månaden, med att helt enkelt ta en svamp och torka av hästen varje dag, och lite mer på svans rot och det har hjälpt, hon kliar sig nästan inget!

Okaj, det ska jag nog testa. Du vet inte om det finns risk för att det kan uppkomma klåda i svansen pga vinägern, alltså irritation? Jag vet att ibland när jag haft i insektsmedel i svansen brukar han klia mer än vanligt och ja vill ju inte uppmuntra det ännu mer.

Det ska bara vara litte äppelcidervinäger, tror jag tar ca en dl på en halv spann vatten, vet inte så noga, jag skvättar bara i lite i vattnet.
Det svider lite så det ska inta vara på sår, annars så tror jag det är väldigt ofarligt, det används ju till tvätt av eksem hästar också.

När hästarna har mask så kliar de sig på bakdelen för att det kliar i ändtarmsöppningen ;) Hm...testa att avmaska iaf...

*kl*

Springmask som är den enda masken som kliar är ovanlig i Sverige.

Mer troligt är att det är pga knott. Min kliar sig knappt nåt när jag är noga med att ha på rb86. Tidigare år har hon inte haft problem.

Har det kanske varit mer knott än vanligt i år? Vet många hästar som kliat sig mer ön vanligt i sommar.

Okej, det var ju ett tag sedan jag avmaskade honom så det är ju möjligt. Vet du varför de kliar sig i bakdelen när de fått mask då?

Det är knappast möjligt att din häst kliar sig pga mask.
Eller, det är klart att det är möjligt, men springmasken är otroligt ovanlig hos häst i Sverige. ;)

Springmasken uppehåller till längst ut i ändtarmen och orsakar klåda när den lever om.

Alla andra av hästens parasiter -som är låååångt vanligare än springmasken- lever inne i kroppen, i tarmen, magsäcken eller blodomloppet och orsakar INTE klåda!

Det är snarare fråga om någon typ av eksem, allergi, torr hud, diarré eller liknande. Intorkat bajs under svansen och på undersidan av svansroten är inte skönt...

Finns en massa orsaker till klåda.

Verkar det vara torrt eller ännu värre svullet, då är det eksem varning.
Likadant om det är uppkliat till sår….

Men det verkar inte helt ovanligt att hästar på bete kliar sig lite i svansroten, utan att man kan hitta någon riktig orsak
Om det inte är mycket och absolut inte sårigt, utan enbart lite kli i svansen, och man har uteslutet allt annat som är troligt.
Då kan det helt enkelt vara så att det är smuts…
Hästar på bete utsätts för regn, de rullar sig och så vidare.
Tvättning av hela hästen är så klart bra i sådana fall!

Om möjligt på ”mitt” sommarbete går inte det, så jag gör det bästa jag kan göra när det inte finns slang, slabbar därför med svamp varje kväll med blandning av vatten/ äppelcidervinäger
Det har funkat bra, självklart har jag insekts medel också på inga onödiga besök som kan undvikas.

Förut hade jag oxå problem med att min häst kliade sönder sin svans. Jag kollade igenom svansen och hittade små svarta löss.
Efter det så tvättade jag svansen med hexocil. Det funkade bra, dålössen försvann.

Hoppas du kommer fram till någon lösning!:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 365
Senast: Ridinglady
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 075
Senast: __sofia__
·
Hästvård Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen. Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än...
Svar
17
· Visningar
1 320
Senast: Corax
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 015
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Specialsök (Röd kong)