Han kan inte kissa

Nebraska

Trådstartare
Min hund(hane,fyra år och dalmatiner) kan inte kissa ordentligt :cry:.Det kommer bara dropppar fast han försöker. Nåt är helknas naturligtvis.Är orolig så klart,vad kan felet vara?:confused:

Jag är sån som alltid befarar det värsta som njursten eller urinsten. Men han har gott allmäntillstånd och är som vanlig,om än lite extra orolig och vill ut och försöka kissa ofta då.Han dricker helt ok,men jag vet inte om jag törs ge honom mat .Rädd för att han behöver opereras :crazy:.

Sv: Han kan inte kissa

Sorry,det missade jag:o.Har varit till vet så klart.Även lämnat urinprov men fick ingen klockren diagons :crazy:.Utan en kur pencillin för att det"är nog UVI,men blir han inte bättre på ett par dar får du höra av dig ".Inte kan jag sova på den diagonsen :crazy:.

*kl*

Ja, ge honom mat!!

Sedan kan du ju spola med koksaltlösning "inne" i snoppen (förhuden), kanske han har förhudskatarr. Min hane får svårt att kissa emellanåt och då är det spolning morgon och kväll i några dagar som gäller så brukar det hela gå över.,Innan någon hinner gnälla över hokus pokus och att man alltid ska tillkalla veterinär så JA, veterinär har tillfrågats och det är där jag fått tipset. Dessutom är det inget som riskerar att skada hunden och har hon fått rådet att avvakta så är det inget fel i att hålla rent i förebyggande syfte heller..
10 ml engångs"flaskor" är väldigt lätta att använda, bara sätt in pipen i hålet och spola inanför hans förhud. Se bara till att vattnet är ljummet, annars kan det kännas obehagligt.

Konstigt att vetrinären inte gjorde det . Jag frågade om det verkligen inte var något mer man inte kunde göra :(.
Nu sover han i alla fall.

Ja, jag tycker att det är lite konstigt att du inte fick det rådet men din veterinär kanske redan hade uteslutit detta alternativ??

Hursomhelst, om jag var du så skulle jag prova. Det är ju absolut inget som skadar din hund och det brukar alltid hjälpa på min om man tar det i tid när man märker att det börjar. Kan ju vara värt att prova. Du har ju dessutom fått penicillin till honom så om det så att han fått förhudskatarr el liknande och det "fått fäste" en massa basilusker så hjälper ju penicillinet till att mota bort dem och du kan hjälpa till lite genom att spola.

Det första spontana jag kommer att tänka på är uratstenar. Det finns en del dalmatinerhanar som jag känner som har fått det. De får sedan gå på specialfoder för att undvika att det ska komma tillbaka.

Nu ska jag inte göra reklam, men på www.dalmatiner.forum24.se kan du nog hitta lite. Det är ett forum för dalmatinerägare och det finns några hanar där som har haft liknande problem. Starta en tråd och hör dig för.

Det första spontana jag kommer att tänka på är uratstenar. Det finns en del dalmatinerhanar som jag känner som har fått det. De får sedan gå på specialfoder för att undvika att det ska komma tillbaka.

Nu ska jag inte göra reklam, men på www.dalmatiner.forum24.se kan du nog hitta lite. Det är ett forum för dalmatinerägare och det finns några hanar där som har haft liknande problem. Starta en tråd och hör dig för.

håller med dig mammas hund hade problem med det men nu går hon på medicin o mår jättebra är som vilken jund som helst bara hon får sitt piller=)

o sen gå på protein fattigt foder..

Ah,var ju det jag hade i bakhuvudet men vågade inte fråga vet.Tyckte att han borde veta.Att man alltid får lov att vara sin egen veterinär.Tack.Hur gör man för att diagnostisera om han har det eller inte?

Senast ändrad:

Om han inte kan kissa så är det ett akut tillstånd som
kräver omedelbar vård. Jag ser att du har varit hos vet.
och då måste ju h*n uteslutit urinstopp.
Var blåsan stor vid besöket?
Röntgade de?
Förde de upp en kateter för att se om det var passage?

Ta hunden till veterinär igen. Säg att han har svårt att kissa alt. inte kan kissa, och KRÄV att de sätter kateter, så de ser om det är helt stopp eller inte. Givetvis måste blåsan tömmas om hunden inte kan kissa själv - är det helt stopp så blir läget riktigt akut på ungefär 24 timmar, enligt veterinär jag talat med.

Möjliga anledningar till att hunden har svårt att kissa är urinstenar, som redan sagts, urinvägsinfektion, polyper i urinblåsan/urinröret som ligger "ivägen", samt svullen prostata. Urinsten och polyper behöver i allmänhet opereras (har gjorts 2ggr på min nu 12-åriga hund), medan svullen prostata kan behandlas med hormoner.

Polyper och urinsten ses bäst med hjälp av ultraljudsundersökning av urinblåsan, och prostatan undersöks via ändtarmen. Prostatabesvär brukar också ge hunden besvär med avföringen, då prostatan ligger så nära ändtarmen. "Tillplattade" bajskorvar brukar tyda på svullen prostata. Urinvägsinfektion diagnosticeras med hjälp av urinprov, och brukar också göra att hunden vill kissa ofta och mycket...

Jag ringde ny vetrinär och nu är han inlagd för operation :cry:.
Tur att även fast Bruce är min första hund så har jag stor vana av djur och usla veterinärer.....

Senast ändrad:

stackare!!!

tur att du gick på din känsla!
hoppas allt går bra, å låt den första veterinären veta att den lever... så där får det INTE gå till. anmäl!

Just nu har jag bara kraft och ork med att se till att Bruce klarar sig.

Jag är ganska övertygad om att din hund klarar sig. Om det gäller operation för urinsten och/eller polyper i urinblåsan, så är det en ganska vanlig operation. För min hund var första dygnet efter hemkomsten lite jobbigt - han hade ont - men sedan återhämtade han sig snabbt, och behövde visserligen kissa oftare än normalt i någon månad efter operationen, men var i övrigt helt OK efter några dagar.

Dom har fått in några akutfall så han skulle inte opereras förr än nu i eftermiddag. Alltså själva operationen är säkert inte kompilcerad,men en operation innebär alltid en inte helt försumbar risk.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 342
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 744
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 078
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka