Han har KS... :o(

Moffsan

Trådstartare
Var inne på Hbg-djursjukhus i mån för o kolla upp min häst som börjat tappa ena bakbenet o kännts ojämn...
Böjprov visade hälta vän fram o hö bak o det visade sig vara hovledsinfl. fram o glidledsifl. i hasen bak. Vetr. tyckte han kändes konstig i ryggen och röntgen gjorden... denna visade Kissing Spines... För mig är det detsamma som att han aldrig kommer att hålla som tävlingshäst mera och jag ser bara en massa klinikbesök i framtiden med div. problem i benen av att han belastar sig fel.... Har jag fel? Finns det hästar som håller för normal ridning och tävling (hoppning på L/MVS nivå)??
Snälla berätta om ni har hästar med KS och hur er vardag med dessa ser ut! Hoppas juh att jag ska kunna ha kvar min kille och kunna fortsätta och träna och tävla...

Sv: Han har KS... :o(

Diagnosen KS innebär inte utdömning! och hur ryggen ser ut på röntgen säger ingenting om hur den fungerar. Jag har hört en siffra om att 70 % av alla hästar har närliggande tornutskott men alla dessa har inte problem, långt ifrån. I den studie på Ultuna där man ville veta hur en normal rygg ser ut fick de omformulera syftet till hästar med VÄL fungerande rygg. Till exempel en häst som gick St george dressyr och fungerade alldeles utmärkt, ryttaren hade aldrig upplevt några problem, denna häst var den som såg värst ut på ryggröntgen.

Så hur ryggen ser ut på röntgen säger inte mycket om hur hästen fungerar. I ditt fall så visst kan ryggen vara orsaken till hältorna men det kan också vara så att hältorna har givit ryggont kanske i samband med att han är känsligare i och med att han har KS. Och KS är inget som uppkommer över en natten utan någon han gått länge med, frågan är snarare vad som gjort att han inte fungerar just nu, varför han har blivit halt/fått ont i ryggen.

Vad har veterinären sagt,är ryggen behandlad något? I första hand handlar det om att få bukt på de onda musklerna och sedan att bygga/bibehålla ryggmusklerna. Dessa är mycket viktiga för att undvika problem, vilket gör att den KS inte ska vila, vid vila tappas muskler och hästen får ont i ryggen.

Det är ofta en lång väg att gå men absolut ingen omöjlighet!

Jo jag vet att KS inte betyder att hästen blir utdömd direkt men efter att ha läst tråd efter tråd om detta och folk som haft hästar med KS så verkar de flesta ha fått ta bort sina hästar förr eller senare... detta gör mig klart orolig...
Vetr. har bara behandlat benen nu men ryggen ska beh. vid återbesöket då hon inte ville ta allt på en gång. Hon sa oxå att han troligtvis haft detta väldigt länge och när jag idag ser tillbaka på de år jag haft honom så finns där juh tecken på att han haft problem av det redan tidigare, hade kotledsinfl. båda fram för 3 år sen och vi har aldrig lyckats o få upp muskulaturen i ryggen hur vi än tränat honom... Han tävlas i hoppning och han har väldigt varierande resultat och kan hoppa 130 hinder ena dagen med luft för o nästa dag inte vilja hoppa ett 90 hinder utan o protestera... kombinationen har vi alltid haft problem med... dock har ryggen aldrig kollats upp tidigare då jag själv tyvärr inte tänkt på det (eller förträngt för risken vad de skulle hitta...) och ingen har någonsin påpekat de heller, varken vetr. eller eq. som jag haft ute regelbundet...
Jag håller juh hoppet uppe tills vi varit på återbesöket nu och få se hur han svarat på beh. av benen först o främst sen får jag klart sätta igång honom efter konstens alla regler och hoppas att han ska hålla...
Dock skulle det vara kul o få höra lite fler positiva historier om folk med KS-hästar och hur de kommit tillbaka efter diagnosen!

Senast ändrad:

Valde att betäcka när ett sto fick diagnosen KS, då hon har en väldigt trevlig stam. Så nu i dagarna kommer en liten fölis e. Quite Easy (sto e. Irco Mena - Any Questions) :)

Hon sattes försiktigt igång efter att ha fått stå i 4 månader tidigt förra våren. Under sommaren och hösten gick hon ungefär varannan dag, inget ansträngande arbete. Kommer endast promenadridas och om hon visar sig vara en bra mamma så blir det fler fölisar! :)

Vi har också en ponny i klubben som har KS. Han har fått omskola sig till dressyrponny och kommer under hösten (förhoppningsvis - om klubben kvalar) gå i elitlaget. Nu går han LA-klasser med placeringar i så gott som varje start. :)

Jag tycker mig ha hört om hästar med KS som gått internationellt, men det vill jag inte skriva under på.

Tack för ditt svar!
Ja det är juh fördelen med o ha ett sto när dem får nån skada som gör att de ej kan användas fullt ut kanske mer... Dock skulle jag aldrig våga avla på en KS-häst med risk för att det nedärvs... Fick höra här om dagen om en som tagit föl på sin KS häst och trots att hon valt hingst med omsorg (fullblod så långt bak i stammen som möjligt och med lång rygg) så visade sig avkomman oxå ha fått KS... Hoppas du har bättre tur iaf och lycka till med allt!

Hur ämrkte vet. att han var konstig i ryggen, kände han och hästen ömmade eller?
En liten fråga till: Har hästen svårt att bygga ryggmuskler eller är han/hon fin i överlinjen?

Har inget tips direkt om din situation, har dock surt fått erfara att en häst jag sålt togs bort pga KS... Hade ingen möjlighet att ta tillbaka honom :(

Vill bara tipsa om att du kan komplettera träningen med att köra in hästen. Körning ger inte samma belastning på ryggen, en häst med KS kan med stor sannolikhet fungera till 100% som körhäst. Om inte ridningen fungerar, så kan hästen kanske få ett bra liv som körhäst.

Vi åkte in med honom för att vi tyckte han började tappa ena bakbenet o kändes ojämn i gången. Vetr. började med böjprov o sedan longering o efter det kändes ryggen oxå igenom och det var då hon upptäckte att den inte kändes normal så vi bestämde oss för att röntga den.
Jag har haft honom i 6 år och aldrig lyckats få upp överlkinjen på honom... bytte sadel för 2 år efter att han drabbats av kotledsinfl. och vi trodde hans problem låg i sadeln men han satte ändå inga vidare muskler efter det... Har under alla åt haft en eq ute regelbundet som klämt på honom och masserat de ställen som behövts.

Han är tyvärr extremt bakskygg så det skulle aldrig fungera att köra in honom... går knappt att gå bakom honom vid tömkörning...

Vi åkte in med honom för att vi tyckte han började tappa ena bakbenet o kändes ojämn i gången. Vetr. började med böjprov o sedan longering o efter det kändes ryggen oxå igenom och det var då hon upptäckte att den inte kändes normal så vi bestämde oss för att röntga den.

På precis samma sätt upptäcktes stoets KS. Rådfrågat en rad olika veterinärer och alla har sagt samma sak - prov att betäck med en välbeprövad hingst.

På ponnyn upptäcktes KS då han inte längre ville hoppa och var på utredning för det.

oki... ja vi får se om 2 veckor på återbesöket om han blivit bättre i benen så ryggen kan behandlas... får väl prata lite mer med veterinären då om hans framtid...

Efterlyser fortfarande fall med hästar som fått diagnosen KS men som kommit tillbaka på tävlingsbanan igen! Främst då som hopphästar... Även de fall som slutat illa får ni gärna berätta om.

Senast ändrad:

hej...hoppar på din tråd då det kunde varit min egen...jag fick tillbaka en av mina hästar från fodervärden i tordes, den var inne i Helsingborg för att den markerade på ett framben, samma dag som din, i tisdes. Vid ryggröntgen visade det sig att den hade KS, sammanväxta kotor hela vägen från manke till länden,
denna hästen har jättefina ryggmuskler, ömmar inte över ryggen alls, men har lätt för att spänna sig vid ridning, och det tar ett tag innan den går i rätt form. När den hoppar ibkland så hoppar den utan att använda ryggen, men den hoppar högt och gärna.
Jag vet inte riktigt än vad jag ska göra med henne...så därför hoppar jag på din tråd här, hoppas att det är ok.
Kan berätta om en häst jag känner tilll som gått msv dressyr som blev triangelmärkt för just KS men som fungerade helt utan problem i många år som ridhäst , även om den gick mycket.
Jag har inga egna tidigare erfarenheter av KS , så jag fölhjerd enna tråden med spänning. Lycka till med din häst!

Självklart är det helt ok att haka på min tråd! Massa som har läst men tyvärr inte så många som berättat om några KS-hästar...
Vilken otur för dig o få tillbaka din häst skadad... Vad har de sagt om hennes framtid på Hbg då?

Jag har ett fullblod som har mild KS. Han fungerar som en normal ridhäst! Eller, ja, nästan i alla fall, han kan vara lite knepig men det har till 99% säkerhet att göra med knasiga gener.

Denna häst hoppas dock inte alls längre. Mycket pga att jag inte vill hoppa utan jag vill vara dressyrtant! Under vintern har hans överlinje förbättras enormt! Har tömkört hur mycket som helst och nu rids han 3 dagar i veckan utan att visa några tecken på att ömma! Vi rider mycket ute i skogen och klättrar en hel del i långa backar i skritt i låg form-det är rena mirakelkuren.

Vad det gäller din häst så är jag kanske inte lika positiv... Du skrev att han fick diagnosen KS, men hur allvarlig är den? Alltså hur många tornutskott ligger tätt och hur tätt ligger dom? Finns det pålagringar? Detta spelar ganska stor roll för hästens framtida arbete. Men jag tror tyvärr inte att han har en framtid som hopphäst, tyvärr.

Jag har tyvärr ingen positiv historia att bidra med, men undrar vad du menar med konstig i ryggen, ömmade den när veterinären kände på ryggen?

I sådana fall så skulle jag be veterinären att ultraljuda ryggen på återbesöket om inte veterinären själv föreslår det. Det är en rätt enkel koll för att se om området är inflammerat och söka efter ev ligamentskador. Fallet med min häst var nämligen att ligamenten kom i kläm på det stället där ryggkotorna satt tätt.

Har bara en sorglig historia, men behöver ej vara så i ditt fall !!!

Fick ta bort mitt blott 8-åriga sto :cry: för ett par veckor sedan.
Men hon var från början svår o rida ( köpte henne som femåring)
Var svår o rida i form , ingen framåtbjudning osv...
Började med hovledsinfl hö bak -sedan halt på alla fyra, spatt osv.
Röntgen av rygg som visade tajt mellan tornutskott - behandl av alla fyra ben samt rygg -ej ngn förbättring, suck , sådan himla sorglig histora...

Håller tummarna för dig o din häst - säkert mkt bättre prognos!!!

Helsingborgs djursjukhus har ju ett jättebra samarbete med två equiterapeuter. Har någon av dessa också tittat på hästen? Vet inte vilken veterinär du hade men de är ganska så duktiga på ryggar där nere.

Mvh

Tora

Oki, skönt o höra att du kan rida din häst iaf även om du inte hoppar med den! Jag är juh "tyvärr" hoppryttare och avskyr dressyr, visst rider ja markarbete ett par dagar i veckan eftersom det är ett måste för att hoppningen ska fungera men då jag själv har ryggproblem o inte kan sitta ner i kort trav så finns de ingen framtid inom dressyren för mig och som sagt, även om ja kunnat så hade jag inte velat...

Tyvärr så var röngenplåtarna inga höjdabilder så jag vet faktiskt inte hus pass många kotor som satt tätt och vart de satt, vetr. gnällde själv över att bilderna var så dåliga... Ska fråga nästa gång vi e uppe om hon kan kolla dem igen.

När hon kände längst ryggraden så kändes inte den som den skulle, precis bakom där sadeln slutar ungefär o bakåt så satt inte kotorna som de skulle... Den ömmar inte på det ställen men på länden o främst på vänster sida, där tappar han hela bakbenet om man trycker. Kanske kan vara en idé att kolla med ultraljud nästa gång... De ska juh behandla ryggen på återbesöket så då kan man passa på att kolla det juh om de går med på det.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 600
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Lavinia
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 021
Senast: QueenLilith
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka